TOP

CBW-Mitex Modemonitor damesmode 2009

De consument hield zijn hand op de knip in 2009. Dat leidde tot een daling van de omzet in 2009. Dat blijkt uit een analyse van de omzetmonitor van CBW-MITEX. De omzet in de modebranche daalde met 3,0%.

De mode- en schoenenwinkels sloten het jaar af met een omzetdaling. In de modebranche leverde damesmode met -2,3% in. De Modemonitor laat zien dat ondernemers in de vrouwenmode in de eerste helft van dit jaar (januari 2009-juni 2009) de omzet hebben zien dalen met 3,5%. Dit is een sterkere daling dan de gemiddelde afname van de totaalomzet in mode van -2,7%.De afzet van damesmode liep in de eerste helft van 2009 terug met 4% en ook dit is een grotere daling dan het gemiddelde van -3,3%.

De maanden februari (omzet -12%) en mei (-11,8%) blijken in het bijzonder moeilijke maanden te zijn geweest voor damesmode. 70% van de deelnemende vrouwenmode-ondernemers behaalde een negatief omzetresultaat, waarvan de helft dit wist te beperken tot een daling tussen -0% en -10%. Dit betekent dat 30% een positief resultaat heeft behaald en dit ligt onder het gemiddelde van mode totaal (36%). Het grootste deel (23%) van de plussende damesmodewinkels realiseerde een omzetstijging tussen de 0% en 10%.

In het derde kwartaal (juli-september) was augustus een opvallend slechte maand voor vrouwenmode (-13%) en mode in het algemeen (-13,2%).

De traditionele uitverkoopmaanden januari en juli vormende in 2009 de beste omzetmaanden voor de winkels. Dit geldt voor zowel de mode – als de schoenenbranche. De verkoop van de nieuwe collecties kwam in het zomer- en winterseizoen maar moeizaam op gang. Februari, maart, augustus en september zijn bedrijfseconomisch gezien belangrijke maanden, maar toen bleef de omzetontwikkeling juist achter. Pas in april en oktober gaf de consument meer uit aan kleding- en schoenen. Dat leidde tot omzetplussen ten opzichte van dezelfde maanden in 2008.