Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Cast wil hét voorbeeld voor de markt zijn

Inkoopcentrum Cast wil hét podium zijn waar de schoenenbranche trends en inspiratie vandaan haalt. Daarvoor gaat het tijdens de seizoenspresentaties alle zintuigen prikkelen. “We willen dat de winkelier hier met tastbare ideeën de deur uitstapt.”

Het gebouw van het inkoopcentrum voor schoenen, tassen en lederwaren, Cast in Nieuwegein heeft onlangs een metamorfose ondergaan. Het gebouw is nu bedekt met een laag frisse, witte verf. Deze verandering onderstreept de nieuwe richting die het centrum is ingeslagen, vertelt beursmanager Leendert Braber. “Wij willen naast hét inkoopcentrum voor schoenen, ook het platform zijn waar de mode- en schoenenbranche zijn kennis en inspiratie vandaan kan halen. Dan gaat het erom dat je voorloopt op de trends en dat je die ook zichtbaar en tastbaar maakt. We willen laten zien hoe je verkoop ook interessant maakt voor de consument.”

Cast brengt de schoenentrends in de vorm van een verhaal. Hiervoor wordt nauw samengewerkt met online trendforecaster CR-Vision. Dit bedrijf werkt vanuit het Kenniscentrum in Cast en geeft bezoekers en leveranciers trendadviezen en tips voor de winkel of showroom.

Trendverhaal

CR-Vision heeft voor dit inkoopseizoen een concept bedacht om de vertaling van trends concreet te maken. Dit trendverhaal heet ‘Beautiful Strangers’ en is een vervolg op de trendpresentatie van vorig seizoen.

“We zijn toen gestart met het verhaal ‘Expeditie’, waarbij we het vernieuwde retaillandschap en de trends verkenden”, legt Jennifer Colajezzi van CR-Vision uit. “Dat sluit aan op de veranderingen die winkeliers meemaken in de retail met bijvoorbeeld gemixte winkels, pop-up stores en de beleving die ze moeten brengen om klanten te verleiden. Dit seizoen vullen we dat landschap in met concrete voorbeelden van hoe nieuwe schoenen- en kledingtrends kunnen worden toegepast.”

Daarvoor zijn drie types ‘Beautiful Strangers’ gecreëerd: de cultuurbarbaren, de aanbidders en de verbeelders. Hun stijlen lopen als een rode draad door de trendpresentaties en de openbare ruimten van Cast en het Kenniscentrum.

Beursbeleving

Naast een pakkend trendverhaal, wil Cast ook meer beleving bieden tijdens de beurzen. Enerzijds door elk evenement een identiteit te geven met een eigen kleur voor aankleding, uitnodigingen en presentaties. Zo is het seizoen gestart in transparant en worden de beurzen via wit naar zwart-wit opgebouwd met kleur.

Anderzijds gaat  Cast tijdens de beurzen de wereld van de schoenen en tassen zichtbaar maken. “Een bezoek met een verhaal blijft beter hangen”, zegt Braber. “Dat doen we met onder meer tassenontwerper Pieterszoon die tijdens de ISLN live tassen gaat maken en door jonge ontwerpers tijdens Designers@Work op het middenplein schoenen te laten customizen.”

Mix in het aanbod

Cast, met 170 exposanten die ruim 600 merken vertegenwoordigen, wil zo het voorbeeld voor de markt zijn. Niet alleen omdat het past bij de functie van het inkoopcentrum, zegt Braber, maar ook omdat het noodzakelijk is.

“De branche is veranderd, dat merken wij ook. We zien dat exposanten vaker een keuze moeten maken tussen beursdeelname of zelf de weg op gaan. Hierdoor is wat ruimte ontstaan. Deze wordt natuurlijk opgevuld met mooie, nieuwe en terugkerende schoenmerken, maar ook met de leukste sokken- en modeaccessoiremerken.”

Braber vindt dat een goede en interessante ontwikkeling. “En ook niet zo gek als je in de winkels steeds uitgebreidere assortimenten ziet. Daarnaast zien we toenemende belangstelling van conceptstores en modewinkels. Die mix in aanbod is voor ons dus ook gunstig, want dit trekt meer bezoekers en daar doen we het toch allemaal voor samen.”

aanbidders credit Maartje Verhoef by Fabien Baroncultuurbarbaren credit The Reno Ranger SID Magazine