• No products in the cart.
TOP

Branche reageert op webshop Van Bommel: ‘We krijgen er een concurrent bij’ *

Het nieuws dat Van Bommel vanaf 15 januari 2016 een consumentenwebshop opent is hard aangekomen in de schoenen- én modebranche. De reacties zijn verdeeld, maar over één ding zijn alle partijen het eens: leveranciers en ondernemers moeten nauwer gaan samenwerken. Van Bommel: “We strijden niet tegen onze dealers.”

Een aantal weken nadat het schoenenmerk Van Bommel bekendmaakte in januari 2016 te zullen starten met een eigen online shop, houdt dit nieuws de gemoederen in het schoenensegment nog volop bezig. Bij direct betrokkenen, detaillisten bij wie het merk sinds jaar en dag een groot deel uitmaakt van hun assortiment, maar opvallend genoeg ook bij niet-dealers en collega’s uit de kledingbranche. Schoenvisie verzamelde reacties van de hoofdrolspelers en geïnteresseerden langs de zijlijn.

REACTIE Pepijn van Bommel, commercieel directeur bij Van Bommel:

“De reacties hebben ons niet verrast. We hadden de vele aandacht voor de webshop verwacht. Dat heeft alles te maken met onze marktpositie, we zijn nu eenmaal voor veel dealers een belangrijk merk. We begrijpen de emoties van ondernemers en willen deze zeker niet wegwuiven. Ons zorgvuldig opgebouwde imago van betrouwbare zakenpartner is ons erg veel waard. Maar als we deze stap niet maken, worden we op de langere termijn links en rechts ingehaald door andere schoenenmerken.”

“Ook al is Van Bommel nu een A-merk, wij zijn niet onaantastbaar. Het starten van een webshop is nodig om in de toekomst een volwaardig merk te blijven. Voor de moderne consument heeft een homepage zonder online winkel namelijk geen relevantie.”

Volledige beleving voor de consument

“Volg je de digitale ontwikkelingen niet, dan zijn we geen A-merk meer en hebben retailers tenslotte ook niets aan ons. Onze doelstelling is om een ‘brandpoint’ te creëren, waar consumenten het merk volledig kunnen beleven. Eén van de vele onderdelen is dat je er ook producten kunt kopen.”

“De toekomst voor de retail bestaat uit ‘samenwerken’. En Van Bommel blijft zich daar voor de volle honderd procent voor inzetten. Samen met onze dealers hebben we onze merken succesvol gemaakt. Van Bommel profiteert van sterke dealers en andersom hebben zij profijt van een sterk merk.”

Prominente plek lokale dealers

“Een merk is meer dan alleen de spullen die het verkoopt. Ons kwalitatief hoogwaardige dealernetwerk is een onmisbaar en bepalend onderdeel van onze merken. Op de homepage zullen om die reden onze dealers een prominente plek krijgen. We voeren bijvoorbeeld een duidelijke ‘buy at your local dealer’-campagne, waarbij we onder meer een overzicht geven van de online shops van lokale dealers. Het gaat erom dat er Van Bommel-schoenen worden verkocht. Waar, dat is ons om het even. We strijden niet tegen onze dealers.”

Nee-verkopen reduceren

“Daarbij wordt onze voorraad breder, waardoor ondernemers – tegen een speciaal b2b-tarief – individuele paren kunnen bestellen uit de consumentenwebshop. Op deze manier kunnen we het aantal nee-verkopen reduceren. Verder verwacht ik dat Van Bommel door de eigen e-tail en retailactiviteiten op termijn winkeliers beter kan bedienen. Door meer kennis van de markt te delen en door nog beter te leren denken als een retailer.”

Op 26 november geeft Van Bommel tijdens een informatie-avond verder inzicht in de plannen met de online shop.

REACTIE Guido Aben, eigenaar De Roos Schoenen, Breda:

“Ik ben niet zo blij met de komst van de webshop. Ik verkoop al ruim twintig jaar Van Bommel en een groot deel van onze omzet is afkomstig van deze collectie. Voor mij is de online winkel daarom een stukje bedreiging van onze handel. Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat e-commerce terrein wint. Het is me niet ontgaan dat andere merken ook online verkopen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe een webshop mijn winkel kan versterken.”

REACTIE Twan van Stratum, eigenaar Fratelli Shoes, Deurne:

“De manier waarop Van Bommel het nieuws van de webshop heeft bekendgemaakt, verdient wat mij betreft geen schoonheidsprijs. Na het inkoopseizoen kregen we het te horen. Dat geeft het gevoel van weinig transparantie. En dat we er een concurrent bij krijgen. Consumenten hebben toch meer vertrouwen in de website van een merk dan van een zelfstandig bedrijf.”

Doorgaan of stoppen

“Eerlijk gezegd speelt de collectie van Van Bommel in ons assortiment niet zo’n grote rol; we hebben per seizoen maximaal honderd paar. Ik kan op dit moment niet zeggen of we ermee doorgaan of stoppen. Daar denk ik nog over. Van Bommel heeft een A-status, het is het bekendste en meest toonaangevende merk van Nederland en dit wil je toch graag in je winkel hebben. Maar het steekt enorm dat het bedrijf niet gaat voor een weboplossing samen met retailers. Dat was heel goed mogelijk geweest.”

REACTIE Lotte van de Belt, mede-eigenaar Jojo, Texel:

“Ik ben oprecht verbaasd door de commotie in de schoenenbranche. Waar is iedereen zo boos over? Veel andere merken hebben toch ook een webshop? Het is de realiteit van nu. Ik verkoop zelf geen schoenen, maar in de modemarkt zijn deze online ontwikkelingen al jaren aan de gang.”

Vanuit de klant denken

“Sandwich startte jaren geleden een eigen digitale winkel, zonder afnemers daarover te informeren. Inmiddels hebben al mijn kledingleveranciers een eigen online shop. Misschien niet leuk voor de retailer, maar zakelijk gezien is het een slimme zet. Ondernemers moeten veel meer vanuit de klant denken, die verwacht dat je op een site van een merk ook direct producten kunt aanschaffen. Ook al zijn je eigen bedrijfsmodel en kosten belangrijk. Stop met mopperen en sla terug met steengoede service, een gezellige, toegankelijke winkel, superpersoneel en zoek de samenwerking met je leveranciers.”

REACTIE Han Landman, algemeen directeur TopShoe.nl en eigenaar van Han Landman Schoenmode, Huizen:

“De afgelopen anderhalf jaar hebben we met Van Bommel overlegd over een omnichannelsysteem. Hierbij zou de voorraad van Van Bommel aan de systemen van de TopShoe-retailers worden gekoppeld. We voeren met meerdere leveranciers verregaande gesprekken over deze mogelijkheid. Maar nadat Reinier van Bommel (algemeen directeur bij Van Bommel, red.) eerder dit jaar aangaf er qua logistiek nog niet klaar voor te zijn, waren wij in afwachting van de volgende stap.”

Detaillisten zijn de ambassadeurs

“Ik was behoorlijk verbaasd toen ik hoorde dat Van Bommel zelfstandig een webshop gaat openen. Ik begrijp dat iedereen in de markt naar nieuwe businessmodellen zoekt om schoenen te verkopen. Ik zou het alleen logisch vinden om dat als merk samen met detaillisten als hun ambassadeurs te doen. Zij hebben jarenlang het merk mede in de markt gezet. Zo ben je optimaal bezig met je product én de consument. Onze (webshop)deur blijft in elk geval open, mocht ons contact alsnog een vervolg krijgen.”

REACTIE Eddy Zwijnenburg, eigenaar Zwijnenburg Mode, Meerkerk:

“Ik zie als dealer de online shop van Van Bommel niet als een bedreiging. Jaren geleden was het nog een onderwerp om je druk over te maken, maar tegenwoordig kun je gewoonweg niet zonder als merk. Gelukkig komen er nog veel mensen naar de winkel toe om te passen, is mijn ervaring. Ik ga uit van mijn eigen kracht. Als je van je zaak een beleving maakt, waar je schoenen kunt zien, voelen en passen, komen mensen toch wel naar je toe.”

REACTIE Simon van Loon, commercieel directeur Van Lier:

“Van Lier heeft zo’n drie jaar geleden een webshop gelanceerd. Dit naar aanleiding van vraag uit de markt, van onder andere warenhuizen en een aantal dealers en vanuit de gedachte dat een online winkel het merk versterkt. Vooraf hebben we met veel Van Lier-dealers om de tafel gezeten voor overleg. We hadden met hun al een intensieve (online) samenwerking. Gelukkig ondersteunen veel van onze partners de online strategie van Van Lier en kon de samenwerking worden uitgebreid.”  

Link naar dealers

“We werken nauw samen met Google om traffic te genereren. Zo worden consumenten doorgelinkt naar de sites van onze dealers en de webshop. Vanaf het begin bieden we op onze site een shortlist van ‘exclusive online shops’ en online Van Lier shop-in-shops. Vijf jaar geleden was een informatieve site helemaal hip, maar nu gaat het erom dat je consumenten direct van de juiste informatie voorziet en de mogelijkheid tot kopen biedt.”

Samenwerking uitgebreid

“Sinds een halfjaar hebben we de samenwerking met de Van Lier-exploitanten en de key-dealers uitgebreid. Via tablets kunnen zij indien nodig een model uit de voorraad bestellen. De respons is erg goed, op deze manier wordt er behoorlijk wat online verkoop in de fysieke winkel gerealiseerd. We zijn van plan deze mogelijkheden ook aan te bieden aan andere Van Lier-verkooppunten. Een van de voordelen is dat ondernemers met een lagere voorraad klanten kunnen bedienen.”   

REACTIE Dave Quadvlieg, branchespecialist Schoenen & Sport bij Inretail:

“Je kunt boos en verdrietig worden om de beslissing van Van Bommel. Maar ik heb niet het idee dat de online winkel van Van Bommel ondernemers al te veel omzet gaat kosten. Alles draait om de consument en die wil vooral twee dingen: gemak en goede service. En dat is waar je je als retailer op moet richten. Stop dus al je energie in het verbeteren van je zaak – dat is jouw beste merk – en het bedienen van jouw klanten. Als de consument wordt aangetrokken door een geweldige schoen, kopen ze hem heus bij jou.”  

Elkaar versterken

“Vergeet niet dat leveranciers en winkeliers elkaar hard nodig hebben. Mijn advies: bekijk samen met je leverancier hoe je elkaar het beste kunt versterken. Het zou mooi zijn wanneer je als retailer gebruik kunt maken van dezelfde voorraad. Of van dezelfde stockfoto’s en seo-teksten (teksten waardoor je online optimaal gevonden wordt, red.). Ga dat gesprek aan.”

REACTIE Carl van der Putten, ceo JJ Footwear:

“Wat opvalt aan deze discussie is dat veel mensen lijken te vergeten dat alle grote internationale merken – Ecco, Gabor, Timberland, Clarks – webshops hebben. En er zijn genoeg bedrijven te noemen die fysieke winkels openen. Is dat zoveel beter? Ik heb het idee dat in dit geval de communicatie bij Van Bommel in gebreke is gebleven en dat is toch een cruciale factor.”

Percentage van de webverkoop

“Voor JJ Footwear is de website eveneens een belangrijke kracht. En wij betrekken onze afnemers daarbij, want mensen stellen advies en service op prijs, die wij online nooit zo goed kunnen geven. Met ons concept krijgt de retailer als servicepunt 30 procent van de opbrengst van de webverkoop. Daarbij kan de inkoop beperkt worden doordat ze via de JJ Footwear-app bestellingen kunnen plaatsen. De laatste maanden zien we een explosieve groei van ondernemers die gebruikmaken van deze mogelijkheden.”

Inzicht in de doorverkoop

“Het levert ons meer klanten en loyaliteit op. En meer inzicht in de doorverkoop van producten, waardoor we weer beter kunnen inspelen op verschillende ontwikkelingen. Onderzoeken geven het steeds weer aan: on- en offline is de allerbeste combinatie.”

REACTIE Jaco Flach, eigenaar Rehab Footwear:

“Vanuit de consument gezien is het op dit moment gekker als je geen webshop hebt, dan wel. Als marktleider in hun segment is het logisch dat Van Bommel meegaat in deze voor hun ‘nieuwe’ distributievorm en dus ook zelf hun online platform neerzet. Wellicht dat de communicatie en timing niet vlekkeloos was, maar concurrerende merken als Van Lier en Greve hebben ook al een eigen webshop en daar hoor je niemand over. Maar dat geeft ook direct de relevantie van het merk Van Bommel aan.”

Voorraadadvies via besloten marktplaats

“Afgelopen april heeft Rehab Footwear de webshop vernieuwd. En vanaf januari gaan we samen met 25 dealers van start met een groot, nieuw project. Via ‘Goods on Tap’-software – een systeem dat alleen nog maar gebruikt wordt door verticale formules – wordt de voorraad van retailers geoptimaliseerd. Het werkt als een besloten marktplaats waarbij wij wekelijks een voorraadadvies geven en winkeliers onderling producten kunnen aanbieden.”

Pick & collect: welke retailer kan leveren?

“Daarnaast bieden we pick & collect: na een online bestelling wordt gekeken welke retailer de order kan leveren. Ik verwacht dat dit voor extra traffic in de winkels gaat zorgen. Voordeel is dat hoe verticaler we werken, hoe sneller de productie verloopt. Eigenlijk zijn we wholesale 2.0 aan het uitvinden. Al met al is het voor Rehab Footwear een behoorlijke investering, maar ik ben van mening dat dit bijdraagt aan de samenwerking met onze retailers.”              

REACTIE Paul Moers, retail- en marketingexpert:

“Een merkenwebshop hoeft niet per definitie meer vertrouwen te wekken dan de online shop van een zelfstandige retailer. Denk aan initiatieven als de9straatjes.amsterdam en Winkelstraat.nl. Persoonlijk zou ik eerder kopen bij mijn lokale held, die ik goed ken. Mijn advies aan retailers is dan ook: word een ‘local hero’, een ondernemer die opvalt met een geweldige collectie en geef service als nooit tevoren.”

Zorg voor spektakel

“Geen overvolle winkelschappen, maar presenteer prachtige door jou persoonlijk geselecteerde schoenen als showstoppers. Zorg voor spektakel en sta techniek toe op de winkelvloer: via tablets kun je toch direct schoenen bestellen, op het moment dat je net even dat paar niet voorradig hebt. Kortom: wees creatief en behulpzaam en dan zul je zien dat prijzen minder relevant zijn.”