TOP

Bestedingen aan mode gestegen in oktober

De bestedingen in Nederland aan mode (totaal van vrouwen-, mannen-, baby-, kindermode en bodyfashion) zijn in de maand oktober 2009 gestegen met 4 procent ten opzichte van oktober 2008.

De toename is terug te voeren op een stijging van het aantal gekochte artikelen met 6 procent. Het gemiddeld bestede bedrag daalde namelijk licht. Bij zelfstandige modezaken zijn de bestedingen in oktober 2009 gestegen met 4 procent. Dit wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal stuks met 4 procent. Het gemiddeld bestede bedrag bleef stabiel. De bestedingen bij de overige aankoopkanalen zijn eveneens gestegen ten opzichte van oktober 2008. Er ging een plus van 4 procent de boeken in.

Hoewel de maand oktober positief werd afgesloten, kon dit een tegenvallend kwartaal niet helemaal compenseren. Kijken we naar de cijfers over de maanden augustus september en oktober, dan zijn de bestedingen aan mode in Nederland licht gedaald met 2 procent ten opzichte van dezelfde maanden een jaar geleden. Alleen het gemiddeld bestede bedrag is licht gedaald. Het aantal gekochte stuks bleef stabiel.

Het vrouwenmodesegment merkte de afgelopen maanden het meest van de afgenomen bestedingen. Deze daling van 5 procent werd veroorzaakt door een afname van het gemiddeld bestede bedrag per vrouwenmodeartikel. Het aantal gekochte stuks bleef stabiel.

In het segment mannenmode zijn de bestedingen licht gestegen met 2 procent. Mannen kochten minder stuks, maar gaven per aanschaf meer uit. Ook in kindermode werden dit kwartaal licht gestegen bestedingen genoteerd (+2%). Ouders kochten vooral meer stuks en gaven minder per artikel uit. De bestedingen aan bodyfashion daalden met 2 procent. Het aantal gekochte stuks bleef stabiel net als het gemiddeld bestede bedrag.

Ervaringen uit de praktijk
Natasja Dooper, eigenares van vrouwenmodezaak Natasja Fashion in Hilversum, heeft ten opzichte van vorig jaar oktober met 60 procent geplust. “Ik sta zelf veertig uur per week in de winkel, dus ik weet precies wat de klant wil. Bij grotere winkels is dat misschien lastiger, omdat daar wisselend personeel werkt. Zij weten niet altijd wat aanslaat en wat niet. Daarnaast koop ik niet groot in. Mocht een item niet aanslaan, blijf ik niet met hele voorraden zitten.”

Volgens Erwin Hoogstede, eigenaar van ‘House 1614 For Men’ in Vianen, is er ruim 10 procent meer omzet gedraaid in oktober. “Daar ben ik echt blij mee, want de maanden daarvoor hadden we een omzetdaling. In oktober is een collega-ondernemer weggegaan en sindsdien sta ik hier alleen. Dat werkt goed, want de omzet steeg meteen. Ik heb ook het merk Pall Mall van hem overgenomen. Nu ik hier alleen sta, weet ik precies wat de klant wil en kan ik daar goed op inspelen met mijn winkel.”