TOP

Bemoedigende vooruitzichten outdoorsector 2009

Afgelopen jaar werd in Europa in totaal voor 14,2 miljard euro aan outdoorproducten verkocht. Dat blijkt uit een berekening van marktonderzoeksbureau NPD Group. De European Outdoor Group gaat echter van heel andere cijfers uit, volgens de EOG bedroeg de marktomvang van de Europese outdoorsector in 2008 5,75 miljard euro.

Volgens de NPD Group groeide de outdoorsector vorig jaar met 1 procent, in tegenstelling tot de markt voor algemene sportbenodigdheden die juist met 1 procent daalde. De totale Europese sportmarkt vertegenwoordigt een waarde van 70 miljard euro inclusief BTW, de outdoorbranche heeft daarin een aandeel van 20 procent.

Verschil
De NPD Group schat de verkoop van outdoorproducten in 2008 in Europa een stuk hoger dan de European Outdoor Group, het verschil in schatting is maar liefst 8,45 miljard euro. De NPD blijkt het begrip outdoor dan ook zeer breed te interpreteren, hun schatting van de omvang van de Europese outdoormarkt omvat ook de verkopen van hardwaren, kleding, en schoenen voor sneeuwsporten. NPD schat de waarde van die categorie al op 3,5 miljard euro. Daarnaast rekent het onderzoeksbureau ook activiteiten mee die normaliter niet onder outdoor vallen, zoals hengelsport, watersport en jagen. Wanneer dat segment niet meegerekend wordt, was er in 2008 geen sprake van economische groei.

European Outdoor Group
De cijfers van de European Outdoor Group lijken realistischer. Volgens hen realiseerden gespecialiseerde outdoorwinkels een gemiddelde omzetstijging van 1,2 tot 1,4 procent. Verder is volgens de EOG de groei negatief beïnvloed door de gedaalde omzet in outdoor geïnspireerde lifestyleproducten. De organisatie noemt de vooruitzichten voor 2009 echter bemoedigend, hoewel er een groot verschil is tussen de Europese landen.

Europa
Volgens de EOG zal de outdoormarkt in Italië en Spanje sterk onder druk blijven staan, terwijl de resultaten voor Oostenrijk en Zwitserland tevredenstellend zouden zijn en die voor Duitsland zelfs opmerkelijk goed. Uit cijfers van deze Europese organisatie blijkt dat de Duitse outdoormarkt dit jaar tot nu toe een groei van 3 tot 4 procent laat zien. In Scandinavië was de groei in de eerste helft van 2009 1,5 tot 2 procent, met Noorwegen als belangrijkste land. In Engeland is tot nu toe sprake van een gelijkblijvende marktomvang.

Merken
Een aantal internationale merken die het erg goed deden in 2008 zijn Mammut, The North Face en Jack Wolfskin, goed voor een gemiddelde omzettoename van 16 procent. Ook het Duitse Globetrotter Ausrüstung was in het eerste halfjaar goed voor een omzetstijging van 14 procent.