TOP

Banen weg bij moederbedrijf Profuomo door reorganisatie

Als gevolg van de coronacrisis en daarmee de dalende vraag naar formele kleding gaat Micro Fashion, het moederbedrijf van de mannenmodemerken Profuomo en Michaelis, reorganiseren. 25 Procent van de banen verdwijnt, laat ceo Harry van der Zee weten.

Micro Fashion is hard geraakt door de coronacrisis, meldt het mannenmodebedrijf. Dat heeft geleid tot minder vraag naar formele kleding. Door de reorganisatie verliest een kwart van het kantoorpersoneel zijn baan. “Het gaat om 19 arbeidsplaatsen, waarvan 13 in Nederland, 5 in Zwitserland en 1 in Begië”, licht Van der Zee toe. De vijf eigen Profuomo-winkels en shop-in-shops in alle  filialen van de Bijenkorf, waar Micro Fashion eigen personeel heeft staan, vallen hier buiten. “Tijdens de lockdown hebben we alle tijdelijke contracten van winkelpersoneel al opgezegd”, aldus de ceo. “Daarnaast hebben we hier en daar de openingstijden aangepast door koopavonden te schrappen bijvoorbeeld, waardoor we een lagere bezetting nodig hadden.”

Intensiever samenwerken

Tegelijkertijd bereidt het bedrijf zich voor op de toekomst door met de collectie van Profuomo meer te focussen op het smart casual segment. Qua marktbenadering verschuift het accent nog meer naar verticaal en digitaal, zowel in eigen online- en offlinekanalen als in de samenwerking met geselecteerde retailers in binnen- en buitenland. Van der Zee zegt intensiever te willen samenwerken met bestaande retailers en minder afhankelijk van de voorverkoop door korter op te markt te kunnen opereren. “We blijven nog steeds een wholesale gedreven bedrijf. We moeten flexibeler gaan werken willen we grip houden op de markt.”