TOP

‘Als mensen Norah nooit horen, weten ze niet dat ze bestaat’

Vrouwenmodeketen Norah heeft tien jaar na de start bijna honderd winkels in Nederland, maar veel vrouwen kennen het merk helemaal niet. De nieuwe directeur Han Sterk, sinds 1 oktober 2023 aan het roer, wil daar verandering in brengen.

Vrouwenmodeketen Norah opende tien jaar geleden de eerste winkel en heeft inmiddels 95 winkels in Nederland en twee in België. Het bedrijf opereerde altijd een beetje in de luwte, maar met het aantreden van nieuwe directeur Han Sterk komt daar verandering in. Hij wil de formule bekender maken bij het publiek. “Dat we landelijke dekking hebben, wil niet zeggen dat we de naamsbekendheid hebben die daarbij hoort. Daar moet aan gewerkt worden. Toen ik aan mensen vertelde dat ik een nieuwe baan had, gaven de meeste aan nog nooit van Norah gehoord te hebben. Dat is een van de dingen waar ik op inspring. We willen een goede brand identity neerzetten. We mogen er als bedrijf trots op zijn dat het gelukt is om in korte tijd zo te groeien. En dat mogen we best delen. Als mensen Norah nooit horen, weten ze niet dat ze bestaat. Dus we gaan meer inzetten op marketing.”

Relocaties

Daarnaast wordt het winkelportfolio flink onder de loep genomen. Norah heeft de afgelopen maand de winkels in Capelle aan den IJssel en Hengelo heropend na een relocatie. Komende maand staat hetzelfde op de planning in Arnhem, Rijssen en Assen. Allemaal bestaande winkels die verhuizen en wel twee tot drie keer zo groot worden en in allemaal wordt het nieuwe winkelconcept neergezet. “Deze relocaties stonden voor mijn komst al op de planning, maar we hebben met mijn overweging erbij soms wel andere keuzes gemaakt of aanpassingen gedaan”, vertelt Han Sterk. “Het winkelconcept was esthetisch goed, maar er waren commercieel nog wat haken en ogen. Ik miste bijvoorbeeld flexibiliteit in de routing en presentatiemogelijkheden. Ik vind het belangrijk dat de opbouw van elke winkel ongeveer hetzelfde is, dat je bepaalde elementen in elke winkel op dezelfde plek tegenkomt. Niet dat de nieuwe collectie in de ene winkel links hangt en bij de ander rechts. Ook vervangen we de rij met paskamers op de achterwand door een gang met twee keer vier paskamers tegenover elkaar met in het midden een zitje. Vrouwen vinden het fijner en vertrouwder om te passen in een wat meer besloten ruimte dan midden in de winkel.”

Grotere winkelpanden

Dat de nieuwe winkels allemaal groter worden is een bewuste keuze. “Er is een minimale vloeroppervlakte van 250 tot 300 vierkante meter nodig hebben om de collectie beter te presenteren en de juiste omzet te behalen. In grotere winkels kunnen we meer van de collectie laten zien, zowel in de breedte als de diepte. En dat is relevant bij Norah, omdat we een maatbereik hebben van 36 tot 50. Daar heb je ruimte voor nodig. We hebben nog een aantal winkels in het portfolio die aan de kleine kant zijn of niet meer in het hart van het winkelgebied zitten. Dus dan is een verhuizing nodig. Daar gaan we actief mee aan de slag. Maar er zijn op dit moment nog geen contracten getekend voor nieuwe panden. We willen het winkelportfolio scherp houden, ook om te zorgen dat Norah landelijk bekender wordt.” 

Jubileum

En daar moet ook de jubileumcampagne aan bijdragen. In 2024 bestaat Norah tien jaar en dat gaat gevierd worden. Zo wordt er in het tweede kwartaal een samenwerking met een bekend gezicht gelanceerd. “Ik mag nog niet zeggen met wie, maar het wordt een zeer spraakmakende samenwerking waarin we trots een diverser gezicht laten zien. Er komt een speciale collectie met daaromheen uiteraard een grote campagne. Daarmee hopen we ook dat meer mensen bekend worden met Norah.”

In Textilia #01 vind je een uitgebreid interview met Han Sterk, de CEO van Norah!