TOP

Consumentenvertrouwen fors gedaald, Gray Label en Hul le Kes openen pop-up store en Hunkemöller in Nederlandse handen

Gray Label en Hul le Kes openen pop-up store en Hunkemöller is weer in Nederlandse handen. Verder: het consumentenvertrouwen is in maart verder verslechterd, mede door de oorlog in de Oekraïne. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 23 maart.

Foto: Gray Label x Hul lu Kes

Gray Label en Hul le Kes openen pop-up store

Het Amsterdamse kinderkledingmerk Gray Label en Arnhems designer duo Hul le Kes openen samen een pop-up store in Amsterdam. Van donderdag 24 tot en met 27 maart verkopen ze de deuren van hun tijdelijke winkel aan de Elandsgracht 55 in de hoofdstad, zo staat in een persbericht. Hier verkopen ze de capsulecollectie Gray Label RNTD x Hul le Kes, waarbij elk item uniek is. De merken werken sinds april 2021 samen op basis van het idee dat het fast-fashion modesysteem op de schop moet en dat deze verandering onder andere begint bij de herwaardering van spullen die er al zijn. Gray Label werkt met het concept RNTD waarbij de miniaturecollectie voor kids van 0 tot 2 jaar te huur aangeboden waardoor het mogelijk wordt dat een kledingstuk door meerdere kleintjes wordt gedragen. Kleding die versleten is of vlekken bevat, wordt door Sjaak Hullekers en Sebastiaan Kramer met de hand gerepareerd en geverfd met natuurlijke grondstoffen zodat het een extra ronde mee kan. 

Consumentenvertrouwen fors gedaald

Het consumentenvertrouwen is in maart dit jaar fors gedaald, meldt het CBS. Hierin speelt voor het eerst de oorlog in Oekraïne mee. Het cijfer waarmee het statistiekbureau het consumentenvertrouwen aangeeft, kwam uit op -39, tegen -30 in februari. Dat is bijna het laagste niveau ooit; het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). Consumenten zijn somber over de economie in de komende twaalf maanden, mede door de stijgende prijzen aan de pomp, in de supermarkt en voor gas. Ook daalde de koopbereidheid in maart naar het laagste niveau in 8,5 jaar. Consumenten waren vooral negatiever over hun financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ze vinden het een ongunstige tijd voor grote aankopen, stelt het CBS. Toch laten gisteren gepubliceerde cijfers over de consumentenuitgaven geen daling zien, meldt het statistiekbureau. In januari gaven consumenten namelijk 11 procent meer uit dan een jaar eerder. Er werd vooral geld uitgegeven aan diensten en duurzame goederen.

Hunkemöller in Nederlandse handen

Hunkemöller is grotendeels weer in Nederlandse handen terechtgekomen. De Nederlandse investeerders Parcom en Opportunity Partners hebben het grotendeels gekocht van de Amerikaanse private-equity firma Carlyle. Carlyle houdt nog wel een minderheidsbelang in de lingerieketen. Dat meldt De Ondernemer. Parcom investeerde eerder onder meer in de Hema. Opportunity Partners is het investeringsvehikel van ondernemer Robert van der Wallen. Hoeveel geld er met de overname is gemoeid, is niet bekend gemaakt. Carlyle kocht het in 1886 in Amsterdam gestarte Hunkemöller eind 2015 van PAI Partners. Carlyle probeerde Hunkemöller eerder te verkopen, in 2017, maar dat liep op niets uit.

Circulair concept Ccrave opent pop-up

Ccrave, ecommerce- en shoppingplatform dat zich richt op circulariteit, opent morgen voor de tweede keer een pop-up-winkel aan de Admiraal de Ruijterweg 91 in Amsterdam. Dat staat in een persbericht. Ccrave is een winkelplatform dat op afval gebaseerde en afvalvrije producten in de categorieën wonen, mode en lifestyle aanbiedt. Er worden onder meer composteerbare telefoonhoesjes, producten van upcycled flessen, circulaire sneakers en sportartikelen van kurk en circulaire designmeubelen verkocht. De pop-up shop is geopend op 24 tot en met 27 maart. Naast producten zijn er ook activiteiten, inspirerende talks en speciale gasten.