TOP

Moeizame zomer voor modebranche, omzetdaling van 4,1 procent

De zomer van 2019 was een teleurstellende voor de modebranche, zo blijkt uit de Inretail/GfK Fashionscan. Moderetailers zetten in het derde kwartaal van dit jaar in totaal 4,1 procent minder om.

“Waar we het eerste half jaar van 2019 nog neutraal afsloten ten opzichte van vorig jaar, moeten we nu concluderen dat Q3 het niet heeft kunnen winnen ten opzichte van 2018”, zegt Edwin Belt, branchespecialist mode bij Inretail. Moderetailers (online en offline) noteerden over de periode juli-september 2019 een omzetdaling van 4,1 procent. Met als gevolg dat de cumulatieve stand na negen maanden op -1,5 procent uitkomt, waar die aan het einde van het tweede kwartaal nog 0 procent was.

Afgezwakte groei

De hardste klappen vielen bij de fysieke winkels, die hun omzet met 8,5 procent zagen dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het online kanaal pluste wel, maar die groei viel volgens Belt lager uit dan gewoonlijk. “Normaal plust het online segment met twee cijfers voor de komma, nu beperkt zich dit met 6,6 procent slechts tot één cijfer. Crosschannelretailers die ik de afgelopen periode heb gesproken, gaven dit eveneens aan.” De vraag is of bezoekers in zijn geheel wegblijven of enkel de transactie niet wordt afgerond. Het is de moeite waard om dit te analyseren en, in het laatste geval, de oorzaak vast te stellen, tipt Belt. “Denk bijvoorbeeld aan wijzigingen in je retour- en verzendkostenbeleid.”

Online en offline resultaten Q3 2019, bron: Inretail/GfK Fashionscan

Extreme warmte

Week 31 (29 juli tot en met 4 augustus 2019) was met een omzetplus van 14 procent de beste week qua omzet ten opzichte van 2018. Vooral het legwear-segment liet met 53 procent een enorme groei zien. Week 35 (26 augustus tot en met 1 september 2019) was de minste week met een omzetdaling van 18 procent, waarin de productgroep bovenkleding met een min van 21,2 procent het slechtst presteerde. De laatste weken van deze zomermaanden kenmerkten zich door extreme warmte.

Been- en ondermode plussen

Beenmode en ondermode groeiden in het derde kwartaal met respectievelijk 4 en 3,1 procent. De overige segmenten eindigden in de min. Het gaat om vrouwen bovenmode (-11,5 procent), baby- en kindermode (-6 procent) en mannenmode (-4,7 procent). Kijken we naar de verschillende artikelgroepen, dan zijn nachtkleding (+14,3 procent), blazers (+10,3 procent) en ondergoed (+5,6 procent) de grootste stijgers. De artikelgroepen zwemkleding (-17,8 procent), jurken en rokken (-16,7 procent) en jassen en jackets (-14,9 procent) daalden het meest.

Resultaten per artikelgroep Q3 2019, bron: Inretail/GfK Fashionscan

Foto: www.pexels.com/Henry & Co