TOP

Vrouw in Horst: ‘De webshop zien we als etalage’

De winkel Vrouw in Horst verhuisde in februari 2018 naar een groter pand aan de overkant. Eigenaren Hanneke Janssen en Ruud van Leendert leefden zich uit op het nieuwe concept, dat onlangs beloond werd met een nominatie voor de Dutch Retail Experience Awards in de categorie vrouwenmode.

Hanneke Janssen nam Vrouw vijf jaar geleden over van haar werkgever, die alleen verder wilde met zijn mannenmodewinkel Man. Inmiddels runt ze de winkel met haar partner Ruud van Leendert, die langzaam steeds meer bij het bedrijf betrokken raakte. Met de verhuizing heeft hij zijn baan opgezegd om de verbouwing te begeleiden en zelf te realiseren. Hij is nu verantwoordelijk voor alles achter de schermen, van de administratie tot de webshop en de marketing. Janssen is het gezicht van de winkel en doet de inkoop en verkoop. “We hebben een schare vaste klanten uit de hele regio, die behalve voor het aanbod komt voor het advies en de service van onze medewerkers.”

Vrouw Horst (1)

Het merkenpakket is al die jaren redelijk stabiel gebleven. Met Summum, Jane Lushka, Aaiko, Maison Scotch en Penn & Ink als belangrijke pijlers. “Omdat de nieuwe winkel een stuk groter is, hebben we alle merken ruimer ingekocht. De inkoop van Penn & Ink en Summum is zelfs verdubbeld, omdat we die merken zo goed verkopen. Ook hebben we een aantal nieuwe merken ingekocht en we konden een merk als Expresso weer inkopen, waar we eerder mee moesten stoppen omdat we de ruimte niet hadden”, vertelt Janssen. “We hadden voor dit seizoen dertig procent meer collectie ingekocht, maar dat bleek nog te weinig. Het nieuwe concept spreekt een breder publiek aan en we hebben vijftig procent meer klanten. We zetten dagelijks nieuwe klanten in het systeem. Door het toevoegen van betaalbare merken als Moss Copenhagen en Vila trekken we een nieuw publiek aan. Vooral wat jongere vrouwen.”

Vrouw Horst (4)

Hoewel er nog geen heel jaar in het nieuwe pand voorbij is en vergelijken met vorig jaar vanwege de andere omvang van de winkel sowieso lastig is, zijn ze tevreden met de ontwikkeling van de omzet. Van Leendert: “Het laatste jaar in de oude winkel was ons beste jaar ooit. Maar we hebben hier een goede start gemaakt. Door de aanloop rond de opening wisten we in februari al wat de beste items uit de collecties waren. En ook in maart hebben we goed verkocht terwijl in de mode alles stil lag vanwege het koude weer.”

Moeder en dochter

Ze merken sowieso dat de economie aantrekt en dat de klant verandert. Janssen: “De moeder draagt dezelfde dingen als de dochter, maar combineert het anders. Voorheen kochten we verschillende merken in voor verschillende doelgroepen. Nu wordt alles gemixt. Omdat onze winkel niet zo groot is dat we afdelingen moeten maken, is dat ons voordeel.”

Vrouw Horst (8)

Social media is een belangrijk instrument om de klant te bereiken. De ondernemers volgen cursussen, schakelen experts in en maken elk half jaar een marketingplan. Janssen: “Het is moeilijk meetbaar, maar we horen regelmatig van klanten dat ze naar de winkel zijn gekomen voor iets wat ze op Facebook hebben gezien. We hebben allebei een cursus social media gedaan en komend jaar gaat een van onze medewerkers die ook doen. We vinden het belangrijk om de medewerkers bij social media te betrekken, omdat zij in de winkel staan. Zij weten wat er speelt en ze zijn bekend bij de klant. De social media moet kloppen met wat je ervaart als je binnenkomt.” Ook Whatsapp wordt ingezet voor klantenservice. Klanten kunnen vragen appen en de ondernemers sturen vaste klanten foto’s als ze iets voor ze binnenkrijgen. “We hebben daarvoor een speciale telefoon voor in de winkel en daar staan al veel contacten in. Whatsapp werkt heel goed. Het is een laagdrempelige manier om klanten rechtstreeks te informeren over nieuwe items. Veel makkelijker en sneller dan bellen.”

Vrouw Horst (2)

Een extra service is shoppen op afspraak, gemaakt via de website of Whatsapp. Dat is een gratis service en kan binnen of buiten de openingstijden met de verkoper naar hun keuze. Bijvoorbeeld om kleding uit te zoeken voor een speciale gelegenheid of de hele garderobe voor het nieuwe seizoen.

Webshop als etalage

Sinds afgelopen winter heeft Vrouw een webshop, maar die wordt vooralsnog vooral gezien als etalage. Van Leendert: “Consumenten denken vaak dat Vrouw een dure winkel is, maar door de webshop ontdekken ze dat het niet zo is. Het is allemaal nog vrij kleinschalig. We krijgen vooral orders van mensen die een specifiek item zoeken. De webshop mag qua omzet nog heel klein zijn, maar eigenlijk is het ook heel groot. We krijgen er namelijk wel mensen op binnen in de fysieke winkel.”

Vrouw Horst (5)

Ze willen de webshop uiteindelijk wel uitbreiden. “We presenteren ons nu vooral lokaal met de webshop, binnen een straal van 15 kilometer van de winkel. De boodschap is: kijk op de webshop en kom vooral naar de winkel. We willen klanten het liefst in de winkel zelf helpen zodat we ze kunnen adviseren. Op de creditnota van een retour schrijven we bijvoorbeeld altijd dat mensen van harte welkom zijn in de winkel voor goed advies. Onlangs hebben we het bereik uitgebreid tot 25 km, door de webshop te promoten en te adverteren op Facebook. Uiteindelijk willen we de cirkel steeds groter maken. Maar boven de 40 km komen mensen niet meer letterlijk naar de winkel en is de webshop dus niet meer alleen een etalage.”

Webshop met de buren

Ook werkt Vrouw aan een try-out van een lokale webshop in samenwerking met andere lokale winkeliers, waar consumenten online bij meerdere winkels kunnen kopen in de straat. “Mensen kunnen dan bijvoorbeeld wijn, kaas en een jurk bij verschillende winkels bestellen, dat in één keer wordt afgerekend en ’s avonds wordt thuisbezorgd.”

Vrouw Horst (3)

Vrouw

Eigenaren: Hanneke Janssen en Ruud van Leendert

Adres: Kerkstraat 13a, Horst

Oppervlakte winkel: 325 vierkante meter

Merken: o.a. Geisha, G-star, Jane Lushka, Maison scotch, Moscow, Moss Copenhagen, Penn & Ink, Summum, Aaiko, Expresso, Selected Femme, Vila, Yaya Home en Zusss.

In Textilia 7 (de vrouwenmodespecial), die op 29 juni 2018 verschijnt, vind je een interview met Hanneke Janssen en Ruud van Leendert van Vrouw in Horst over de recente verhuizing, klantenbinding en het runnen van hun winkel.