TOP

90 jaar Dekker Damesmode [interview]

Damesmode Dekker in Zuidwolde viert dit jaar het negentigjarige bestaan. Derde generatie Henk Dekker legt zijn klanten graag in de watten, onder andere met een haal- en brengservice. “Aan kleding opsturen begin ik niet. Dan haal ik klanten liever thuis op.”

Damesmode Dekker in Zuidwolde viert het negentigjarig bestaan samen met de winkels Dekker Slapen en Henk Dekker Mode, die van twee neven zijn en vlakbij in dezelfde straat zitten. Het begon allemaal met de manufacturenwinkel die opa Hendrik Dekker in 1928 begon. Toen zijn zonen de zaak overnamen splitsten zij op in drie verschillende winkels: voor woninginrichting, vrouwenmode en een boetiek voor een jongere doelgroep. Nog steeds zijn er drie aparte winkels, maar voor promotie en marketing wordt er regelmatig samengewerkt.

Hoe vieren jullie het jubileum?

Henk Dekker, die de winkel samen met zijn vrouw Hester runt: “We hebben een speciale Facebook-pagina gemaakt voor het jubileum van de drie winkels en allerlei activiteiten bedacht. Zoals een Dekker VIP-bingo in de straat met mooie prijzen en waardebonnen. Mensen konden zich gratis aanmelden en met 90 deelnemers was het een groot succes.”

En verder?

“We verloten iedere maand een waardebon onder kopende klanten die is in te wisselen in onze drie zaken. En we gaan een event organiseren voor mensen die dit jaar ook 90 worden en ze dan lekker in de watten leggen. Ook denken we aan een feestelijke avond voor iedereen die ook Dekker heet. Dat wordt een hele happening, want Dekker is de meest voorkomende naam in het dorp.”

Wat vind je het meest veranderd in de branche in al die jaren?

“We zien steeds vaker dat merken zoekende zijn en sterk veranderen. Soms zie je dat een klassiek merk verjongt, maar net niet op de juiste manier, waardoor je afscheid moet nemen. De consument verandert ook. Vroeger konden we het aanbod in categorieën verdelen, voor de oma, dochter en kleindochter. Maar tegenwoordig kun je niet meer zeggen voor welke leeftijd iets is. Die vrouw van 75 draagt tegenwoordig ook een gekleurde broek of een hippe bloemenprint. We proberen nog wel een klein beetje stapjes te creëren in de winkel, van jong naar ouder, zodat de kleindochter niet precies hetzelfde koopt als oma.”

Waar staat Damesmode Dekker voor?

“We hebben een regiofunctie en krijgen naast mensen uit het dorp vrouwen uit de wijde omgeving over de vloer, tot Assen en Zwolle aan toe. We kleden vrouwen van A tot Z aan, met uitgebreid advies en persoonlijke aandacht. We beginnen bij maat 38, want naar kleinere maten is te weinig vraag. We verdienen meer in maat 46 dan in 36. We zijn heel sterk in grote maten en gaan tot maat 56. Er is achter in de zaak een grote ruimte met het aanbod voor die doelgroep en we hebben ruime paskamers. Ook de oudere vrouw kan goed bij ons slagen. Als service hebben we zelfs een invalidentoilet.”

En bereiken jullie ook de jongere doelgroep?

“Onze dochter van 23 werkt nu ook bij ons en daardoor ontstaat wel wat verjonging in de winkel. Anderhalf jaar geleden zijn we begonnen om voor in de winkel de boel te moderniseren, met een nieuw interieur en wat jongere merken als Yest, Nick Jean en Taifun. Daar krijgen we nieuwe klanten op binnen, die verrast zijn door het aanbod. Maar het moet niet te jong worden. De winkel van mijn neef (Henk Dekker Mode, red) richt zich op de jongere doelgroep en we moeten elkaar niet gaan bijten.”

Welke merken zijn bestsellers?

“We hebben ongeveer 25 merken. Onze bestverkochte merken zijn momenteel Rabe, Toni Dress, Taifun, Sommermann en Nick Jean. Vroeger verkochten we meer jurken en rokken, maar tegenwoordig staan lange broeken op nummer 1 in de verkoop. En we doen veel met accessoires, zoals sjaals, kettingen, panty’s en corrigerend ondergoed van Ten Cate. We kleden vrouwen van top tot teen aan. We blijven het merkenpakket steeds vernieuwen, dit zomerseizoen hebben we HV Polo aan ons assortiment toegevoegd. We kijken goed welke merken het goed doen en welke niet. Daar passen we ons inkoopbudget op aan. De merken waar we het meeste mee scoren blijven we goed inkopen.”

Hoe kijken jullie terug op mindere tijden?

“We hebben uiteraard ook last gehad van de laatste crisis, maar de verkoop is de afgelopen twee jaar gelukkig weer sterk verbeterd. In de crisis hebben we nieuwe dingen bedacht zoals onze ophaalservice, die een groot succes is. We hebben veel oudere klanten die graag de deur uit willen, maar altijd afhankelijk zijn van anderen om te rijden. Dan kunnen ze me bellen en haal ik ze op. De voorwaarde is wel dat ze een aantal vriendinnen meenemen, want 40 kilometer naar Assen rijden moet wel rendabel zijn. Wij leggen die vrouwen in de winkel in de watten met koffie en iets lekkers en geven ze kledingadvies. Dat werkt heel goed. De laatste drie jaar ga ik ook met een busje naar verzorgingstehuizen en neem soms wel negen vrouwen mee. Senioren vormen een heel interessante doelgroep die vaak wordt vergeten. Ze hebben vaak veel tijd en geld om te besteden. En voor die vrouwen is het een leuk middagje uit.”

Hoe kijk je aan tegen online verkoop?

“We hebben geen webshop. De kosten en de tijdsinvestering wegen wat mij betreft niet op tegen de extra opbrengst. Als ik kleding opstuur, heb ik het niet in de winkel. Dan haal ik mensen liever thuis op. Ik geloof dat de oudere doelgroep wel voor online shoppen open staat hoor. Ze zitten veel thuis en achter de computer. Dus uiteindelijk denk ik dat deze doelgroep ook voor online verkoop interessant wordt. We houden het in de gaten.”

En wat doen jullie met social media?

“We zijn actief op Facebook en Instagram. Op social media kun je laten zien wie je bent en waar je voor staat. We zetten onze dochter en twee jongere medewerkers in om de social media bij te houden. Het werkt wel, we horen regelmatig klanten over iets wat ze op Facebook hebben gezien.”

Hoe zie je de toekomst?

“Op deze voet doorgaan en op z`n tijd blijven vernieuwen. Iemand zei laatst: jouw winkel moet je in Beilen neerzetten. Er zitten daar veel mensen te wachten op zo’n winkel, met die persoonlijke service en het brede maatbereik. Maar we concentreren ons liever op deze ene winkel. Daar hebben we nog werk zat te doen. Met meerdere winkels moet je je aandacht verdelen, je kunt niet overal tegelijk zijn. Mijn vader heeft ook een tijdje twee winkels gehad en die zei altijd: houd het bij één.”

Facts

Winkel: Dekker Damesmode

Adres: Hoofdstraat 53 in Zuidwolde

Open sinds: 1928

Oppervlakte: 750 vierkante meter

Personeel: 5 parttimers

Doelgroep: vrouwen van alle leeftijden en maten

Merken: oa Frankwalder, Gerry Weber, Helena Hart, HV Polo, Lebek, Nick Jean, Poools, Rabe, Samoon, Sarto Fashion, Sommermann, Taifun, Toni Dress, Via Appia Duo, Verpass, Wonder Jeans, Yest.