TOP

Prijsdaling beperkt dalende omzet kledingbranche

De detailhandel blijft kampen met gemiddeld dalende omzetten. In 2010 verwacht het ING Economisch Bureau een krimp van 2 procent, na de krimp van 4,1 procent in 2009. In de kledingbranche blijft de schade beperkt door structurele prijsdalingen.

In het Kwartaalbericht Detailhandel meldt het ING Economisch Bureau dat uit het eerste kwartaal van 2010 blijkt dat de consument langzaam maar zeker optimistischer wordt over zijn eigen situatie. Maar hij blijft terughoudend als het gaat om zijn uitgaven. Net als in 2009 zullen de supermarkten en de drogisterijen de enige branches zijn die omzetgroei weten te realiseren.

Structurele lage prijzen
Met bouwmarkten en drogisterijen is de kledingbranche één van de onderzochte branches waarin de omzet aan het eind van het decennium hoger lag dan aan het begin. In de totale non-food markt werd vorig jaar €42,9 miljard omgezet. De kledingspeciaalzaken alleen waren in 2009 goed voor circa €7 miljard, een daling van bijna 5 procent ten opzichte van 2008. Ook de kledingbranche ontkomt niet aan de terughoudendheid bij de consument en voor 2010 wordt nog een omzetdaling verwacht van 3 procent.

Toch valt de impact van de recessie op de kledingbranche volgens het ING Economisch Bureau relatief mee en zijn omzetgevolgen niet groter dan in de vorige laagconjunctuur. Vooral door de snelle mode van bedrijven als H&M, Bestseller en Inditex met grootschalige productie en efficiënte logistiek ligt de gemiddelde verkoopprijs van kleding inmiddels zo’n 5 procent lager dan tien jaar geleden. De consument is dus eerder geneigd zijn geld uit te geven aan kleding in plaats van aan andere non-foodproducten, waar de prijzen wel aanzienlijk zijn gestegen.