TOP

Waalwear Kids is hoopvol over de toekomst

De afgelopen tijd is er bij Waalwear Kids veel gebeurd. Algemeen directeur Jeannine Butzelaar vertelt hoe de zaken er nu voorstaan. Er staat zelfs de lancering van een babyjongenslijn van Jottum gepland.

Waalwear Kids heeft een turbulente tijd achter de rug, Hoe gaat het nu?
“Goed, kan ik wel zeggen. We hebben nu duidelijke focus. De spirit is goed in het bedrijf. We hebben talentvolle mensen en dat is natuurlijk de basis van alles. Onze klanten zien ook dat we goed bezig zijn. We hebben op tijd de bakens verzet en ook durven ingrijpen. Dat is niet leuk, maar het getuigt van goed ondernemerschap als je het wel doet. We zijn een tijd lang heel erg met ons zelf bezig geweest. Strategie, nieuwe mensen, de boel opnieuw aanjagen. In die periode zijn onze klanten misschien niet altijd op de eerste plaats gekomen. Dat zie je gebeuren, maar op dat moment kon het niet anders. Nu zijn we weer lekker op stoom, leveren we stipt op tijd en is er ten aanzien van de serviceverlening aan onze klanten weer heel veel mogelijk. Dat geeft een goed gevoel.”

Hoe is het deze orderperiode met Jottum en Cakewalk gegaan?
“Om een goed vergelijk te kunnen maken kun je het beste kijken naar de bestaande klanten. Daar hebben we over de hele linie een plus geschreven van 12% bij Jottum en 37% bij Cakewalk. Dat zijn geweldige cijfers. Natuurlijk hebben we ook deuren verloren doordat winkeliers ermee ophouden. Maar gelukkig komen er elke seizoen nieuwe klanten bij.”

Wat is de kracht van beide collecties?
“Veel consumenten kopen hun kinderkleding bij de verticalen. Als men bij een speciaalzaak komt, dan verwacht men daar iets bijzonders. Dat kan een bekend merk zijn of een bijzondere collectie. In sommige landen zijn Cakewalk en Jottum bekende merken. Maar nog veel belangrijker is dat het bij beide merken om hele uitgesproken collecties gaat. Die knallen er echt uit en dat voegt iets toe aan de winkel, terwijl de consument weet dat ze niet uit dertien in een dozijn koopt. We streven naar een goede prijs-kwaliteitverhouding en het zijn onderscheidende collecties. Dat is onze kracht.”

Veel winkeliers hebben het moeilijk. Doorverkoopcijfers vallen dit seizoen behoorlijk tegen. Hoe is de respons op Jottum en Cakewalk?
“We zijn een sterk bedrijf. En zeker voor een kindermerk zijn we best groot. Dat maakt dat we onze klanten helpen als dat even nodig is. Gelukkig hebben we een hoogwaardig distributienetwerk met kwaliteitsklanten. De doorverkoop stagneerde even in september, maar is daarna weer goed op gang gekomen. Het blijft natuurlijk zo dat de ene klant het beter doet dan de andere. De indruk bestaat dat online klanten het dit seizoen beter doen dan de reguliere winkels. Waar dat aan ligt is moeilijk te zeggen.”

Hoe proberen jullie mee te denken met de winkelier?
“Klanten die het echt moeilijk hebben, helpen we met een betalingsregeling. En we leveren goederen. Want zonder goederen kan de klant geen omzet maken. Omruilen doen we ook.
Maar het belangrijkste is dat we een geweldig aantrekkelijke collectie proberen te maken en die op tijd uitleveren. Daar slagen we de afgelopen seizoenen goed in. We hebben flink geïnvesteerd in design, productie en logistiek. Uiteindelijk gaat het om het verleiden van de consument. Dat lukt nog steeds met een goed product tegen de juiste prijs. Ook bieden we een shop-in-shop concept aan in allerlei hoedanigheden en formaten. Daar hangen natuurlijk aantrekkelijke condities aan voor de klant.”

Hoeveel verkooppunten zijn er nu in Nederland en daarbuiten?
“Cakewalk heeft ruim 550 verkooppunten, waarvan ruim de helft in Duitsland en 50 in Nederland. In eigen land kunnen we dus nog flink groeien en dat verwachten we ook voor komend seizoen. Winkeliers zien dat we goed bezig zijn en weten dat we een sterke onderneming zijn. Dat zien we terug in het aantal nieuwe aanvragen.
Jottum heeft ruim 700 verkooppunten. Met name in China groeit de omzet hard. Nederland telt 130 verkooppunten. We hebben hier nog maar een paar witte vlekken op de kaart.”

Wat staat er het komende half jaar op de planning?
“De lancering van Jottum baby boys is denk ik een belangrijk moment. We hadden daar veel vraag naar en we komen met een aantrekkelijke en goed geprijsde collectie. Daarnaast beginnen we met shop-in-shops voor Cakewalk en Jottum bij een aantal key- accounts en bij enkele warenhuizen in het buitenland. Welke precies, wil ik nu nog niet zeggen, want de inkt is nog niet helemaal droog. En we verheugen ons op de wintercollectie. Daar hebben we veel tijd en talent in gestopt om er iets moois van te maken. De jassen zijn al binnen en dat belooft veel goeds voor onze klanten.”

Op welke beurzen staan jullie? Waarom juist daar?
“We gaan nu alleen naar de Kleine Fabriek. Voorheen deden we ook Pitti Bimbo, maar de kosten-batenanalyse was niet positief. Dan moet je ook durven om ermee te stoppen. We investeren dat budget nu in consumentenadvertenties zoals campagnes in Linda en Mama. Daar heeft de detaillist ook meer aan. Dit najaar zijn we al heel vroeg met new business development begonnen. Warenhuizen en key accounts hebben we in oktober en november al allemaal bezocht. De beurzen zijn daarvoor te laat. Met de collectie verkoop winter 2012 beginnen we half december. Een aantal klanten begint dan met inkopen. Als de beurzen zijn is hun budget al verdeeld.”