TOP

Tips om tieners vast te houden in je winkel

Tieners aantrekken en vasthouden in je kledingwinkel is lastig. Welke merken kies je en welke middelen zet je in om tieners te bereiken. Bengels verzamelt voor jou de tips uit de branche.

Sabine Cuppers, eigenaar, Junior & Co in Sneek kan erover meepraten: “Vanaf de brugklasleeftijd zien we minder kinderen komen. Meisjes zijn wel makkelijk binnen te krijgen, maar tegelijk moeilijk vast te houden. Ze houden van shoppen en zijn niet trouw. Als ze eenmaal in de volwassen maatjes passen, fladderen ze weg uit de kindermodewinkel. Volgens Sabine verschilt dit duidelijk met jongens. “Ik verkoop tot kindermaat 188 voor jongens, simpelweg omdat er vraag naar is, vooral onder jongens. In volwassen kleding zit te veel schouder en dat geldt soms zelfs voor jongens tussen 14 tot 18.” We kopen hier dan ook speciaal merken voor in.” 

Tieners: succes of niet?
De poll op Bengels.nl toont aan dat het mogelijk is om succesvol te zijn met tieners als doelgroep. ‘Lastig, ik ben ermee gestopt’ zegt slechts 14 procent van de poll-stemmers. ‘Te moeilijk, ik ga er niet aan beginnen’ vindt 20% van de poll-stemmers. Tweederde van de poll-stemmers heeft echter geen moeite met tieners in hun kindermodespeciaalzaak. Relatief de meeste stemmers (44%) op Bengels.nl kiest voor het antwoord ‘leuke doelgroep, ik verkoop goed aan tieners’. ‘Geen probleem, maar ik ga wel iets veranderen in mijn aanpak’ vindt nog eens 23 procent.

Early adaptors
Dat tieners een interessante doelgroep zijn, weet Outfitters Nation bijvoorbeeld. Het label richt zich speciaal op tieners met een casual en fashionable collectie rond denimwear. Kleding voor een dagje chillen met vrienden of een fun night in de stad dus. Voor de ‘early adaptors’ onder de tieners geeft dit de mogelijkheid hun eigen stijl te benadrukken. De makers van Outfitters Nation geloven in de volgende ingrediënten om een succes te maken van tieners als doelgroep:

  • Het juiste product op het juiste moment voor de juiste met prijs met een optimale prijs/kwaliteitverhouding
  • Een gemiddelde mark up van 2.7
  • NOS jeans en jeans in inchmaten (vanaf maat 21) en tops vanaf 2XS (maat 140) tot en met L
  • Extranet, een 24/7 online shop en service channel
  • Een internationale branding met internationale marketing

Welke punten zijn volgens jou belangrijk om van tieners als doelgroep een succes te maken? reageer hieronder en deel je ervaringen met branchegenoten…

 

In Bengels 1 2011 kun je precies lezen hoe Outfitters Nation hun doelgroep benadert. Deze printuitgave verschijnt op 11 januari 2011.