TOP

Close-up: Joanneke Raadsen van Lofff

In Bengels 3 vertelt Joanneke Raadsen over het succes achter haar meisjeslabel Lofff. Maar hoe blijft ze op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen? En welke boodschap probeert ze in haar collecties te verwerken? Lees het exclusief op Bengels.nl!
Ben je iemand die zich iets aantrekt van trends?
“Nee, totaal niet, maar Lidewij Edelkoort wilde ik een keer gezien hebben. Haar presentatie was heel interessant, maar in feite een overkoepelende analyse waar de hele wereld naar luistert. Ik heb mijn eigen verhaal. Eén ding heb ik goed onthouden van haar optreden: dat steeds meer vaders met hun baby’s bezig zouden gaan. Daarin heeft ze gelijk gekregen.” 
  
Hoe blijf je dan op de hoogte van wat speelt?
“We luisteren naar onze klanten. Lange wijde rokken worden op dit moment minder gevraagd, dus brengen we ze minder. Onze doelgroep is het meisje-meisje internationaal. We maken dus ook dingen die Nederland niet mooi vindt, maar Ierland wel. De bestsellers van het seizoen, internationaal, blijken steevast iets universeels te hebben.” 
In de collecties laat je veel van jezelf zien…
“Dat klopt. In mijn collecties probeer ik te leggen welke kansen kinderen zouden moeten krijgen. Gevarieerd eten is goed voor kinderen. Dat zie je in de Good Food-collectie van zomer 2009. Of neem de Alle-voetjes-dansen-collectie. Die is gebaseerd op een Tsjechisch boek dat ik voorgelezen kreeg en zelf heb voorgelezen aan mijn dochters. Ik geloof heel erg in voorlezen aan kinderen. Voor de wintercollectie 2012 bladerde ik door mijn familiealbum. In mijn herinnering droeg mijn oma prachtige jurken. Dat mondde uit in een collectie met kleren die meisjes zich later zullen herinneren, toekomstige lievelingskleren dus. ”
Dus je hebt een boodschap?
“Een klein beetje wel, ja. Maar het wordt de kijker niet opgedrongen. Je kunt er in zien wat je wilt zien. Ik heb geleerd dat kleding ook in commercieel opzicht goed moet zijn, niet alleen als je de betekenis kent. Een collectie moet op verschillende niveaus ervaren kunnen worden.”
Welke constante zie je in het kindermodesegment?
“Het is geen geheim dat de professionaliteit in de kindermode niet overal is zoals het zou moeten zijn. Ik ben heel blij dat steeds meer klanten hun cijfers bijhouden, analyseren en bijsturen. Zij gaan het redden.”
Hoe zie je deze tijd van economische teruggang?
“Met het oog op de overbewinkeling en het grote merkenaanbod is het heel gezond wat er gebeurt, maar op microniveau is het lastig, want ook onder onze klanten vallen winkels om. Het vraagt creativiteit op alle fronten. We zijn klanten tegemoet gekomen in de wens tot spreiding van de leveringen. Half april hebben we onze kerstcollectie gelanceerd. Aangezien Lofff niet zelden tot de feestcollecties gerekend wordt, is het een welkome aanvulling op de reguliere collectie. In de beperking groeit de creativiteit en dat geldt ook voor deze economische beperking. ‘Never waste a good crisis.””