TOP

Textilia Mode Experience 2013: een terugblik

Een geweldige opkomst, inspirerende sprekers en een prachtige locatie. Zo kan de Textilia Mode Experience - die 4 november plaatsvond - het beste worden omschreven. Lees hier het verslag.

De ruime, sfeervolle showroom van Hans Boodt vult zich binnen een mum van tijd met zo’n 250 geïnteresseerde modeprofessionals. Allemaal zijn zij benieuwd naar de dertien presentaties die verspreid over de dag plaatsvinden, met de bekendmaking van de winnaar van Textilia’s Fashion Powerlist als bonus.

Omni-channel en onderscheiden

Jonneke Heins van GfK bijt het spits af en schetst – aan de hand van cijfers en onderzoeksresultaten – een beeld van de huidige retailmarkt. Consumenten blijken door de opkomst van online minder loyaal te shoppen. Toch blijft de stenen winkel voor de meesten wel het belangrijkste kanaal. Focus dus op omni-channel, en durf je te onderscheiden.

Zó prikkel je de koopknop

De consument heeft keuzestress door het gigantische aanbod aan winkels en producten. Om de klant toch te laten kopen moet je blijven verassen, zegt Carin Frijters van CF Retail. Dat kan door tussentijds inkopen, vaker restylen, hybride ruimtes, moodboards of een ‘binnen-etalage’.

Samenwerken 2.0

Succesvol ondernemen is succesvol samenwerken, zegt Arjan de Wildt van Wild Store. De consument heeft de touwtjes in handen, dus vorm een front, anticipeer snel en blijf innoveren. Samenwerken kan zowel met andere ketens als met andere branches, en zowel offline als online.

Leer je klant kennen

Karen Hoexum van BYOU onderscheidt vier soorten klanten: de blauwe-, rode, groene en gele klant. Leer de afstandelijke, dominante, introverte of joviale klant herkennen en leer daar op in te spelen. Pas je communicatie aan op het type klant, dan communiceer (en verkoop) je een stuk makkelijk.

Stuck in the middle

Er zijn maar weinig merken die het op de prijs winnen, dus onderscheid je op een andere manier. Dat is de tip van Boy Akkerman van Pluspoint. Profileer je merk, heb een verhaal, en vertel dat op meerdere kanalen. Wees ook niet bang om soms krachten te bundelen: twee weten meer dan één. Lees ook: vier manieren om klanten te trekken.

Welke rechten heeft de consument (niet)?

Advocaten Mirjam van Schoonhoven en Jette Konings leggen de modeondernemers uit welke rechten een consument heeft (en welke niet). Zo heeft een consument in beginsel zes maanden recht op een juist product. Daarvoor of daarna zijn uitzonderingen mogelijk. Ruilen is geen recht maar een gunst. De klant krijgt pas geld terug als het product niet meer te vervangen of repareren is.

Het nieuwe winkelen

De ontwikkeling van technologie heeft zijn invloed op koopgedrag. Volgens John Huisman van iConflex kan geen enkele retailer meer om online heen, ook zonder geld en kennis van ICT niet. Focus op omni-channel en investeer in interactie met de klant, zowel online als in de winkel. Bestaande technologie als iConflex maakt het je makkelijk.

Trends: op zoek naar balans

In haar ‘trendrede’ schetst trendwatcher Christine Boland de trends voor winter 2014-2015. Deze trends zijn een reactie op de huidige tijdgeest. Alles kan tegenwoordig, en dus gaan we op zoek naar balans. Terug naar de basis dus, met inspiratiebronnen als de Gouden Eeuw, de natuur, de wetenschap en cultuur. Vakredacteur Kim Pereira zal dit komende week nader toelichten.

Make it happen

Online communicatie en branding-specialist Laura de Jong vertaalt haar boek Dear Fashion Diary naar negen concrete tips voor ondernemers. Hoe maak je je merk duurzamer en persoonlijker? Vertel het verhaal achter een product, organiseer workshops in je winkel, en onderhoud contact met je klanten via cadeautjes, leaseconstructies en social media.

Slimmer inkopen

Carla Ham is eigenaar van Buying Support en adviseert modeondernemers hoe zij slimmer moeten inkopen. Haar tips? Investeer in een specialisme, wees flexibel, optimaliseer je leveringen en werk (beter) samen met leveranciers.

Focus op je merk

Geef de consument vertrouwen en inspiratie. Dat is de tip van Martijn de Groot van Hans Boodt. Daarbij zijn storytelling en conceptstores hot, dus ga daarin mee. Creëer sfeer in je winkel en geef een unieke presentatie. Waarom? Omdat het leuk is!

Out of the box

Forecaster Judith ter Haar adviseert ondernemers op risico’s te nemen. ‘Je winkel is geen middel om geld te verdienen, maar een middel om je collectie te laten zien aan de klant. Verlekker de klant met beleving, ruilmogelijkheden, conceptstores, pop-up stores, hybride winkels, en inspiratie. Retail is niet dood, maar je moet wel opvallen.’

Go with the flow

Haal het meeste uit je talent en maak van alles een uitdaging, dan zit je in een ‘flow’ en vliegt de werkdag voorbij. Dat is de kern van de interactieve speech van Walter Vermeer van Pump up the company. Als je alles met volle energie doet merkt de klant dan ook. Bovendien is dat nog één van de weinige punten waarop je je als retailer van een webshop kunt onderscheiden.

Winnaar Textilia’s Fashion Powerlist

Als kers op de taart maakt hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp de winnaar van de Textilia Fashion Powerlist bekend. Jos van Tilburg gaat er – figuurlijk – met de prijs vandoor. G-Star-collega Remco de Nijs neemt de award – ontworpen door Casper Strietman – in ontvangst. De oprichter van G-Star werd verkozen tot meest invloedrijke modeprofessional omdat zijn merk een voorbeeldfunctie vervult voor de Nederlandse modebranche. Bekijk hier de top 100.

Inspiratie in crisistijd

Hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp is meer dan tevreden met de zevende editie van de Textilia Mode Experience. ‘Ik vind het fijn dat zoveel modeondernemers ook – juist – in crisistijd de tijd hebben genomen om zich te laten inspireren en om hun horizon te verbreden. En aan de reacties van de aanwezigen te horen is dit gelukkig gelukt.’

Tot volgend jaar!