TOP

Dante 6: nieuwe (internationale) winkel & jubileum


Het jaar 2020 is een bijzonder jaar voor vrouwenmodemerk Dante 6. Er worden concrete stappen over de grens gedaan en het tienjarig jubileum wordt gevierd. Dit alles na het inzetten van een nieuwe koers, een aantal jaar geleden. Textilia sprak met directeur Arlette Huisman over deze koers en de plannen voor het nieuwe jaar. ‘We maken geen collectie om ‘m vervolgens op de markt te zetten en maar te zien hoe deze het gaat doen. We bekijken het andersom.’

Wat houdt de nieuwe koers voor Dante 6 in?

“Die koers is eigenlijk een heel geleidelijk ontstaan proces waarbij we in zijn gaan zoomen op onze visie en onze strategie. We wilden weten: wie is onze klant, wie is die vrouw en wie is onze retailer? Daarbij focusten we met name op de verkoopresultaten, niet op voorverkoop. We gaan pas feest vieren als wat wij bedacht hebben voor klanten heeft gewerkt. Dat hebben we onder andere gedaan met behulp van opgedane data en wensen uit markt. Waar we antwoord op wilden was: op welk moment heeft welke vrouw waar behoefte aan? Daar zijn zes stijlen voor zes verschillende type vrouwen in 6 verschillende fasen in haar leven uit gekomen. Op die uitkomst zijn we de collecties gaan richten.”

Hoe zijn jullie tot die conclusie gekomen?

Dante 6-3“We hebben een eigen e-com platform en een winkel in Rotterdam. Daarnaast zijn we met retailers in gesprek gegaan om hun data bij ons te krijgen. We wilden zien op welke momenten een vrouw haar winterjas of haar hoogzomerjurk aanschaft. Op basis van die informatie kunnen wij collecties opbouwen die precies aan de behoeften voldoen. Dit pad van onderzoek hebben we drie jaar betreden, daarna hebben we onze visie en strategie verdiept en verfijnt. Dat is het fundament van Dante 6 geworden. Dat heeft even geduurd, maar als je te snel gaat dreigt het gevaar dat een organisatie de visie of de strategie niet aankan. Gaandeweg ontstaan tools en ideeën die je mist binnen bedrijf, dat heeft tijd nodig.”

Hoe blijft Dante 6 zich onderscheiden?

“Ik geloof dat onze collectie-opbouw onderscheidend is. Daar zit een hele analyse achter waar het complete team nauw bij betrokken is. Echt alle afdelingen, van sales tot marketing en design, maar ook de eigen retail en de mening van influencers. We maken geen collectie om ‘m vervolgens op de markt te zetten en maar te zien hoe deze het gaat doen. We bekijken het andersom.”

Wat voor nieuwigheden staan op de agenda?

“Binnenkort opent een gloednieuwe eigen winkel aan de Utrechtsestraat in Amsterdam. We gaan voor meer zichtbaarheid en we hebben internationale ambities. We staan op het punt om Dante 6 in Duitsland te lanceren. Daarvoor zijn we nog in gesprek met diverse partijen, maar we krijgen alleen maar razend enthousiaste en positieve reacties. We zijn er klaar voor, en dat moet ook want je moet je goed voorbereiden op zo’n groot land. Daar zijn we twee jaar bezig mee bezig geweest en dat is heel leuk en spannend. We worden van meerdere kanten wereldwijd benaderd om nieuwe markten te betreden, maar we willen alles op het juiste moment doen om beslagen ten ijs komen.”

In 2020 bestaan jullie tien jaar, hoe wordt dat gevierd?

“Voor winter 2020 lanceren we een anniversary collectie. Ook staat er een samenwerking op de planning die ik nog even geheim houd. Daarnaast gaan we ons nog meer inzetten voor een MVO-doel. Van elke main collectie gaan we zes stijlen selecteren die we als capsulecollectie presenteren, een deel van de winst daarvan gaat naar oud-wielrenster Leontien van Moorsel, die met haar Leontienhuis jongeren met een eetstoornis begeleidt. Ik ben daar een aantal keer op bezoek geweest en dat heeft een grote indruk gemaakt. Het is Leontiens wens om ooit tien huizen te openen en dat moet gefaciliteerd worden, daar gaan we daarom aandacht voor vragen. We zijn ons bewust van het platform van Dante 6, als we dat kunnen gebruiken voor zo’n doel dan doen we dat heel graag.”