TOP

2020: Winkels worden showrooms

Consumenten verwachten dat fysieke winkels in 2020 nog vooral showrooms zullen zijn, waar ze producten kunnen selecteren, proberen en eventueel kopen.

Dat blijkt uit het rapport ‘Digital Shopper Relevancy’ van Capgemini, waarvoor onderzoek is gedaan onder 16.000 online kopers uit 16 landen. Nederland is in dit onderzoek overigens niet meegenomen, maar wel grote landen als de Verenigde Staten, Australië, China, India, Brazilië, Engeland, Duitsland en Frankrijk.

Integratie offline en online

Het onderzoek laat zien dat consumenten niet trouw zijn aan één kanaal, maar een naadloze integratie verwachten van online, social media, mobiel en fysieke winkels. In dit kader verwacht een meerderheid (51%) dat winkels anno 2020 vooral showrooms zullen zijn. Twee derde denkt dat er in 2020 steeds meer rechtstreeks bij de fabrikant wordt besteld.

Showrooming

Showrooming (in de winkel kijken en proberen; vervolgens via internet het artikel bij de goedkoopste aanbieder bestellen) gebeurt momenteel al op grote schaal bij winkeliers in apparatuur en elektronica en is hen een doorn in het oog. In de mode komen consumenten ook al in winkels kleding passen om later ergens anders online te bestellen, maar door het kleinere prijsverschil in deze branache is de kans dat het artikel online goedkoper is (zeker aan het begin van het seizoen) minder groot.

Enkele maten

Overigens roept trendwatcher Carl Rohde al veel langer dat winkels zullen veranderen in showrooms. Volgens hem zal in de toekomst de winkel alleen nog enkele maten hebben hangen om te passen, waarna je aankoop thuis wordt afgeleverd vanuit het magazijn.

 

Lees hier hoe je je winkel ‘showroom’-proef kunt maken.