TOP

VIVEH maakt stap naar wholesale, advertenties een bijverdienste voor winkelketens en FREITAG doet niet mee aan Black Friday 

VIVEH, het modelabel van Vivan Hoorn, maakt de stap naar wholesale, advertenties zijn een bijverdienste voor winkelketens en tassenmerk FREITAG doet niet mee aan Black Friday. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 2 november.

Beeld: FREITAG

VIVEH maakt de stap naar wholesale

Modemerk Viveh maakt in samenwerking met mode-agent en wholesale-expert Jomy Mijnhart de stap naar wholesale. Het uitgangspunt voor deze stap is de invloed van het merk in binnen-en buitenland uit te breiden. Founder Vivian Hoorn wil hiermee haar visie met betrekking tot body acceptance en self love onder de aandacht brengen bij een groter publiek. Naast de stap naar wholesale maakt VIVEH ook de stap naar de fysieke retail door middel van een pop-upstore. De lancering zal medio december plaatsvinden in Amsterdam.

Advertenties als bijverdienste voor winkelketens 

Winkelketens stellen steeds vaker advertentieruimte beschikbaar op hun eigen kanalen, schrijft ABN AMRO. Denk hierbij aan websites, apps maar ook op schermen in de winkels. Waar retailers traditioneel tot de grootste adverteerders behoren, verkopen ze nu ook advertenties. Steeds vaker bieden retailers advertentieruimte aan leveranciers om via hun eigen kanalen te adverteren. Deze zogenoemde retail-media is onderdeel van een internationale trend die begonnen is in China. Lees het hele artikel hier

Gedragswetenschappers van de UvA en HvA raden het kabinet aan om reclame voor fast fashion te verbieden

Klimaatminister Rob Retten verzocht onderzoek te doen naar de toegevoegde waarde van een verbod op fossiele reclame. Naar aanleiding van dit verzoek volgt er een opmerkelijk advies van gedragswetenschappers van UvA en HvA, namelijk het verbieden van reclames voor fast fashion. In het onderzoek wordt fast fashion gedefinieerd als modewinkelketens met continu wisselende collecties bestaande uit kleding die niet lang meegaat. Fossiele reclames zouden consumenten aanmoedigen om aankopen te doen met een grote CO2-voetafdruk en het moeilijker maken om duurzaam te normaliseren. De onderzoekers benadrukken dat het verbod niet voldoende is. Het kabinet moet ook duurzaam gedrag goedkoper en toegankelijker maken om mensen te motiveren. 

FREITAG doet niet mee aan Black Friday 

Tassenmerk FREITAG zegt ‘nee’ tegen massaconsumptie en ‘ja’ tegen bewuste consumptie. Daarom sluiten de tassenfabrikanten uit Zürich op de dag gewijd aan absurde, overmatige consumptie niet alleen hun online winkel, maar voor het eerst ook de kassa’s in al hun fysieke winkels. Op Black Friday kunnen tassenliefhebbers dus geen tas kopen. Maar ze kunnen er in ieder geval gratis één lenen bij elke FREITAG-winkel. Om ervoor te zorgen dat iedereen die op Black Friday nog een tas nodig heeft, deze niet mist, heropent FREITAG zijn winkels als tijdelijke uitleenpunten. Dus ook als je op Black Friday tussen 13.00 en 18.00 uur geen tas kunt kopen, je kunt er in ieder geval twee weken gratis één lenen. Daarmee geeft FREITAG een onmiskenbaar signaal af dat de toekomst ligt in duurzame, hulpbronnenbesparende producten en circulaire vormen van consumptie: lenen in plaats van kopen, gebruiken in plaats van bezitten.