TOP

Victoria’s Secret opent winkel op Utrecht CS, Esprit opent pop-up in Parijs, Asics boekt recordomzet

Europese primeur: Victoria’s Secret opent exclusieve winkel op Utrecht CS, Esprit betreedt Franse modewereld met pop-up in Printemps Haussmann, ASICS EMEA boekt recordomzet in 2023. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 12 februari.

Beeld: Victoria’s Secret

Europese primeur: Victoria’s Secret opent exclusieve winkel op Utrecht CS

Op Centraal Station Utrecht is de nieuwe Victoria’s Secret winkel geopend, een primeur voor Europa. Deze nieuwe winkel is een onderdeel van het innovatieve Victoria’s Secret Beauty & Lingerie (VSBL) concept dat door Lagardère wordt geïntroduceerd. De winkel biedt een breed scala aan stijlvolle lingerie, accessoires, parfum en cosmetica. “We zijn verheugd om onze vernieuwde winkel op Utrecht CS te openen,” zegt Allan Henrich, CEO Lagardère Nederland. “Onze missie is altijd geweest om onze klanten te voorzien van fashion en accessoires van topkwaliteit, en nu hebben we ons assortiment uitgebreid met BH’s om aan nog meer behoeften van onze klanten te voldoen.” De winkel op Utrecht CS is dagelijks geopend en biedt een luxe winkelomgeving. Lagardère Travel Retail, de organisatie achter het concept, is een wereldwijde pionier in de Travel Retail industrie met meer dan 4800 winkels in 39 landen, gespecialiseerd in Travel Essentials, Duty Free, Fashion en Foodservice.

Esprit betreedt Franse modewereld met pop-up in Printemps Haussmann

Esprit maakt een debuut in de Franse modewereld met een pop-upwinkel in het atrium van Printemps Haussmann. De pop-up, geopend tot 20 april, biedt een unieke ervaring waar kunst en mode samensmelten. Esprit viert deze samenwerking met een reeks evenementen in de lente en introduceert de exclusieve ‘Esprit Paris’ collectie. Bezoekers kunnen de limited edition ‘Esprit Paris’ capsulecollectie shoppen die exclusief gecreëerd is voor Printemps. De capsule bestaat uit hoodies, sweatshirts, totes en tees. Esprit wil met het thema ‘A Night at The Museum’ conventies doorbreken en bezoekers uitnodigen om de regels van ‘do not touch’ en ‘quiet please’ te negeren, met een brutale houding en een knipoog naar ondeugendheid. De pop-up creëert een sfeer van verwondering, waar bezoekers zich bevinden in een kleurrijke ruimte die aanvoelt als een hedendaagse kunsttentoonstelling. De collectie zelf is een eerbetoon aan Esprit’s historische samenwerkingen met kunst- en design-iconen in de jaren ’80.

ASICS EMEA boekt recordomzet in 2023

ASICS EMEA meldt een historische omzet van €920 miljoen in 2023, met een operationele inkomstenmarge van 9,1%. Ondanks de uitdagende marktomstandigheden, behield ASICS zijn positie in Europa als premium performance hardloopmerk. SportStyle-inkomsten stegen met 32%, terwijl Core Performance Sports (tennis en indoor sporten) voor het eerst meer dan €100 miljoen omzet behaalde, een groei van 23%. eCommerce-inkomsten stegen met 22% in vergelijking met 2022. ASICS EMEA CEO Carsten Unbehaun: “In 2023 rapporteerden we onze hoogste omzetcijfers ooit voor de EMEA-regio, ondanks zeer uitdagende marktomstandigheden. In 2023 hebben we belangrijke stappen gezet om onze distributie aanzienlijk te verbeteren. Hier zullen zowel ons merk als onze partners in de toekomst van profiteren. Bouwen aan sterke partnerschappen is een integraal onderdeel van onze groeistrategie op lange termijn en ik ben ervan overtuigd dat de stappen die we dit jaar hebben genomen ons in een sterkere positie hebben gezet om onze toekomstige groei te versnellen.” Het bedrijf blijft optimistisch ondanks wereldwijde toeleveringsproblemen. Met een gezonde voorraad en sterke vraag in alle categorieën en markten, kijkt ASICS EMEA uit naar ambitieuze groeiplannen in 2024. 

Nederland koploper in online tweedehands kledingaankopen

Uit de E-shopper Barometer 2023 van DPD blijkt dat er in 2023 in Nederland een afname van 3% in online aankopen was, vooral bij beauty & healthcare, fashion en boodschappen. Opvallend is dat Nederland nog steeds voorop loopt in online kledingaankopen, met 71% vergeleken met het Europese gemiddelde van 58%. Het onderzoek wijst erop dat Nederlandse e-shoppers meer belangstelling tonen voor tweedehands producten, vooral vanwege prijs en duurzaamheid. In andere Europese landen varieert de interesse in online aankopen per categorie. C2C-platforms blijven populair, met 77% van Nederlandse e-shoppers die hier gebruik van maken. Ondanks de groeiende interesse in duurzaamheid, hecht slechts 31% van de Nederlandse e-shoppers hier belang aan, wat lager is dan in andere Europese landen. Om aan de veranderende klantbehoeften te voldoen, biedt DPD meer keuzemogelijkheden in bezorging, waaronder het recent geopende 100.000e out-of-home pakketpunt. Dit sluit aan bij de wensen van Nederlandse ondernemers die door heel Europa willen verkopen. De E-shopper Barometer 2023 bevestigt de veranderingen in de Nederlandse markt, met een groeiende voorkeur voor duurzaamheid en tweedehands producten, maar ook een algemene daling in online aankopen.