TOP

So you think you can….. sell

Nou, daar komt tegenwoordig wel wat meer bij kijken dan een winkel, voorraad en een kassa. Alsof het al niet genoeg werk is om voortdurend een uitdagende collectie in de winkel te hebben moet je daar tegenwoordig ook nog een webshop naast onderhouden. Moeten? Ja moeten! Doe je het niet dan ga je failliet.

OK, dus we hebben een webshop want we willen niet failliet.

Nu zie ik veel van onze klanten vroegtijdig afhaken na een tijdje kersverse internet ondernemer te zijn. Termen als “veel werk”, “hoge kosten”, “ik draai alleen maar minder omzet”, “ik snap er niks van” en “het valt allemaal vies tegen” zijn niet van de lucht en ze gooien het bijltje er bij neer.

Maar is dat wel zo verstandig? Wie beweerde dat het makkelijk ging worden? Winston Churchill zei: “If you’re going through hell, keep going” en hij had gelijk. Internet ondernemen is helemaal niet makkelijk en dat komt omdat er heel veel webshops zijn die het heel goed voor elkaar hebben. Daar hoef je dus geen prutswerk zonder budget tegenover te zetten, dat is zonde van je tijd.

Er is maar éé manier om het te doen: goed! En ja, in het begin valt dat vies tegen. En nee, dan moet je dus niet opgeven. Dat deed die andere ook niet die het wél is gelukt. En als je de ambitie hebt om het omzetverlies van de vorige jaren te compenseren met online verkopen, koop dan meer in! Als je niet meer inkoopt dan dat je al deed voor je winkel dan zal je omzet niet stijgen. Open deur? Ja, maar iedereen gaat er door.

Tegenwoordig betekent retailen dat je van alle markten thuis moet zijn. Offline, online, de combinatie van die twee, marketeer, financieel expert, logistiek expert, fotograaf, automatiseringsdeskundige…. Oh nee, dat was ik. Maar toch, het helpt wel om je er als retail ondernemer in te verdiepen. Automatiseren is niet langer optioneel. Al die collega’s die keihard werken om zich al die exotische disciplines eigen te maken hebben een voorsprong op hen die dat niet doen. Doe je het niet, dan ga je failliet.

Drs. Jeroen de Vries, ceo van Softwear BV gevestigd in Wormer. Afgestudeerd in 1990 in computer science en gespecialiseerd in database design. Softwear is de online automatiseringsspecialist voor mode, schoenen, sport en de lingeriebranche voor zowel retail als wholesale.