TOP

Sissy-Boy krijgt andere ceo, Noosa is overgenomen en Farfetch gaat naar de beurs

Vanwege gezondheidsredenen wordt Colinda Hoegee toch niet de nieuwe ceo van Sissy-Boy. Het Nederlandse accessoiresmerk Noosa Amsterdam is gered door de Russische distributeur. En United Wardrobe verwacht in 2018 een omzetgroei van 250 procent. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 21 augustus.

Andere ceo voor Sissy-Boy

In tegenstelling tot eerdere berichtgeving wordt Sven Bleekemolen de nieuwe ceo van Sissy-Boy en niet Colinda Hoegee. Zij zou op 3 september bij Sissy-Boy beginnen, maar kan niet aan de directeursfunctie beginnen nadat ze tijdens haar vakantie in Zuid-Afrika een aneurysma kreeg. Hoewel het naar omstandigheden goed met haar gaat heeft ze voorlopig de tijd nodig om te herstellen. Sven Bleekemolen is gisteren (maandag 20 augustus) in haar plaats begonnen als ceo. Hij werkte voorheen bij O’Neill, Shoeby, We en het afgelopen jaar als ceo van het onlangs failliet gegane Leapp.

Noosa Amsterdam gered door Russische distributeur

De merkrechten van het Nederlandse accessoiresmerk Noosa Amsterdam zijn overgenomen door Elena Lapko, distributeur van het merk in Rusland en Oost-Europa. Zij houdt het hoofdkantoor in Amsterdam open en de meeste werknemers kunnen volgens het persbericht hun baan houden. Noosa Amsterdam werd op 12 juni 2018 failliet verklaard. Omdat er in de afgelopen maanden geen gegadigde werd gevonden voor een doorstart, zou het merk ophouden te bestaan. Dat wilde de Russische distributeur niet laten gebeuren, waarna ze besloot het merk zelf te kopen. Ze heeft ambitieuze plannen voor uitbreiding in Europa, Rusland en Amerika.

Noosa Amsterdam is bekend vanwege de verwisselbare chunks (een soort drukknopen) die op leren armbanden, riemen en tassen kunnen worden geklikt. De productie van het fairtrade merk vindt plaats in kleine ateliers in Nepal, Indonesië, India en Peru. Het merk beleefde na de oprichting in 2009 succesvolle jaren. Volgens het faillissementsverslag was de hype na 2013 echter over en daalde de omzet in snel tempo. De introductie van andere productlijnen mocht niet meer baten. Verder ging in 2015 de distributeur in Duitsland failliet, wat een grote strop voor het bedrijf betekende. Uiteindelijk kon het bedrijf niet meer aan haar financiële verplichtingen voldoen, waarna het zich genoodzaakt zag zelf het faillissement aan te vragen.

United Wardrobe 2018 (2)

United Wardrobe profiteert van populariteit tweedehands kleding

United Wardrobe verwacht het jaar 2018 af te sluiten met 250 procent groei. Het platform signaleert dat vooral de Instagram en Youtube generatie massaal is overgestapt op tweedehands kleding om toch steeds iets ‘nieuws’ aan te kunnen trekken. Werden er in 2017 nog een half miljoen kledingstukken via de app van het platform verhandeld, in 2018 werd dit aantal al in juni behaald. Het platform verwacht met de drukste maanden nog in zicht en dankzij de toenemende populariteit van tweedehands kleding het jaar 2018 af te sluiten met 250 procent groei. Via United Wardrobe kunnen consumenten hun kleding veilig en makkelijk doorverkopen aan andere consumenten. Ook BN’ers als Monica Geuze, Anna Nooshin en Maan verkopen hun kleding via United Wardrobe. Het platform heeft inmiddels 2,5 miljoen gebruikers in Europa. 

Farfetch naar de beurs

Het Britse luxeplatform Farfetch heeft volgens Business of Fashion een aanvraag ingediend bij de US Securities and Exchange Commission voor een beursnotering in New York. Farfetch faciliteert de verkoop van luxeproducten van boetieks én merken aan consumenten. Vijfhonderd winkels en tweehonderd merken verkopen inmiddels hun collectie via Farfetch en er wordt op jaarbasis voor ongeveer 800 miljoen dollar aan producten via Farfetch verkocht. JD.com investeerde vorig jaar bijna 400 miljoen dollar in het bedrijf voor expansie in China. Farfetch zou 5 miljard dollar waard zijn.