TOP

Sander Bakkers van Dobotex: ‘EDI is geen IT-feestje’

Dorien Mouthaan, sectormanager mode GS1 Nederland, laat in deze blog Sander Bakkers, process architect bij Dobotex, aan het woord. “De omzet uit sokken ligt al 40 procent voor op de resultaten van 2014.”

Als licentiehouder van A-merken ontwerpt, produceert en levert Dobotex sokken en bodywear. Voor een accessoire product als sokken is het een uitdaging om voldoende aandacht van retailers in de mode- en schoenenbranche te krijgen. Hun focus ligt immers op hun “core” business. Dat is aan de ene kant begrijpelijk, maar ook heel jammer. Het komt regelmatig voor dat retailers te laat bestellen, waardoor hun klanten misgrijpen. En dat betekent gemiste omzet die ze onder de huidige omstandigheden niet willen missen. Terwijl deze categorie door beschikbaar te zijn, op een makkelijke manier flinke bijdrage kan generen.

Sander Bakkers spreekt namens Dobotex met retailers en andere leveranciers uit de modeketen in de business council van GS1. Hun gezamenlijke doel is samen te werken aan een efficiëntere en slagvaardige keten.

Bakkers: “Die gederfde omzet is extra jammer omdat de automatisering van het orderproces de beschikbaarheid van producten in de winkel eenvoudig kan optimaliseren. Dan volgt omzetstijging ook automatisch. Dat gebeurt echter niet vanzelf. Het is bijvoorbeeld wel nodig om relevantie verkoopinformatie uit de winkel te delen om het bestelproces te automatiseren en te versnellen. GS1 EDI is een zeer effectief middel de communicatie in de keten te verbeteren. Het helpt om op basis van feitelijke informatie adequater te reageren op wat er in de winkel zelf gebeurt.”

Black box

“Bij Dobotex hebben we de handschoen ruim 8 jaar geleden opgepakt. Er was toen nog sprake van een black box. We hadden het idee dat het onze business kon versterken, maar hadden beperkt zicht op de concrete voordelen. Om daar wel een goed beeld van te krijgen, moesten we gewoon aan de slag. De eerste projecten gingen niet vanzelf. Die hebben we gebruikt om kennis en ervaring op te bouwen. En met succes.”

“Een belangrijke les die we in de praktijk geleerd hebben, is dat technologie niet leidend is. De kracht van automatische berichtenuitwisseling en EDI ligt bij wat het de business oplevert. Daarbij is een standaard onmisbaar. Zeker ook om de kleine en middelgrote retailers over de streep te trekken. Het perspectief is voor ons namelijk de gehele keten, daar is de winst te behalen.”

“Daarom zijn we actief bij de Pilot informatie-uitwisseling van GS1. Daar delen we kennis en ervaringen om er uiteindelijk allemaal beter van te worden. Grote partijen hebben hun digitale processen in het algemeen goed geregeld. Voor kleinere partijen is dat lastiger. Deels door de investeringen en kennis die dit vraagt. Veel kleine en middelgrote retailers zijn echter ook om een andere reden huiverig. Voor hen heeft EDI een sterk IT-karakter, waardoor de drempel om er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan toch vrij hoog is.”

Dobotex Puma GS1

40% meer omzet

Een recent project met Smit Mode bewijst het tegendeel en onderstreept het succes van de business-insteek. Ik begin met het resultaat. Sinds 1 januari van 2015 zijn we gestart met informatie-uitwisselingen op basis van EDI en de omzet uit sokken ligt al 40 procent voor op de resultaten van 2014. Dat is nog eens een jaar! Wat hebben we gedaan? De uitdaging was eenvoudig. De haken van de sokkendisplays waren te vaak leeg. Omdat onze producten voor Smit Mode een bijproduct is, werd er geregeld te laat besteld.”

“De oplossing lag bij de automatisering van het inkoopproces. Automatisch communicatie van het voorraad- en kassasysteem via EDI met het bestelproces. Met vooraf bepaalde definities wordt iedere maandagochtend een verkooporder samengesteld op basis van de meest recente verkopen. De systemen doen het werk en het resultaat is een hogere beschikbaarheid van producten, minder voorraad in de winkel en bovenal meer omzet voor retailer en leverancier.”

Sneller rendement

“Zoals gezegd ligt het zwaartepunt van dit succes niet bij de technologie. De essentie ligt bij vooraf goed nadenken over de inrichting van de processen. De kernvraag is hoe gaan de retailer en leverancier samenwerken. Dat vraagt kennis, ervaring en vooral vertrouwen. Daarom is het belangrijk eerst de afspraken goed vast te leggen. Welke informatie deel je en wat levert dat op? Pas als dat ‘afgekaart’ is, volgt de invulling van de technologie.”

“In de praktijk gebeurt het vaak andersom. Daarom wordt EDI onterecht gezien als een IT-feestje. Onterecht omdat het primair de business ondersteunt. Door dan te kiezen voor een standaard, versnel je samen het proces en leveren je investeringen nog sneller rendement op.”

Sander Bakkers is process architect bij Dobotex en zit in de GS1 Business council mode.