TOP

Roosenstein Wolke kondigt inzamelingsinitatief aan, internationale modemerken verzetten zich tegen wrede wolproductie, 10DAYS ontvangt GOTS certificaat

Roosenstein Wolke kondigt inzamelingsinitatief aan om oude kleding een tweede leven te geven. Vierhonderd internationale modemerken verzetten zich tegen wrede wolproductie en 10DAYS ontvangt GOTS certificaat. Dit lees je in het nieuwsoverzicht van 29 september.

Beeld: Roosenstein Wolke

Roosenstein Wolke kondigt inzamelinginitiatief aan 

Het Friese kledingmerk Roosenstein Wolke (RW) kondigt een inzamelingsinitiatief aan, met als doel verdere verduurzaming van toekomstige kledingcollecties. Vanaf 1 oktober bereikt RW een belangrijk doel in haar streven naar een circulaire productieketen door RW-producten die niet meer in gebruik zijn, in te zamelen. Deze oude items zullen op creatieve wijze worden hergebruikt voor toekomstige collecties.

Al jarenlang zamelt RW allerlei fournituren, zoals ritsen en knopen, in. Dankzij dit inzamelingsproces kunnen deze fournituren na reconditionering opnieuw worden gebruikt. Dit wordt nu uitgebreid door ook de vezels te gaan hergebruiken. De oude kledingitems worden door het bedrijf ingezameld en vervolgens kan de vezel twee tot drie keer worden gerecycled met behoud van kwaliteit voor de productie van kleding. RW gaat de komende tijd verder onderzoeken wat men met deze vezels kan doen en streeft ernaar samen te werken met andere bedrijven en onderzoeksinstituten om ook deze vezels een nieuw leven te geven.

Het bedrijf geeft de consument geen korting en staat evenmin open voor het concept van statiegeld. Volgens het merk leidt dit alleen maar tot onnodige complexiteit en verwarring. Hun doel is enkel om producten terug te nemen die voor de consument geen waarde meer hebben.

Vierhonderd internationale modemerken verzetten zich tegen wreedheid bij wolproductie

Op 28 en 29 september vond in Biella de Natural Fibre Connect Conference (NFC) plaats. Dit internationale evenement werd georganiseerd door toonaangevende producenten van wol, kasjmier, mohair en alpaca. Hoewel ze gezamenlijk pleiten voor een groter gebruik van ‘natuurlijke vezels’ tegen 2030, blijft de dierenwelzijnsorganisatie VIER VOETERS, in navolging van een groeiend aantal consumenten, strijden voor verbetering van het dierenwelzijn en het beëindigen van de barbaarse praktijk van mulesing, een vorm van mishandeling van lammeren in de wolproductie.

Vierhonderd internationale modemerken, waaronder Nederlandse labels zoals G-Star RAW, WE Fashion, America Today, O’Neill en Scotch & Soda, hebben openlijk hun afkeer tegen mulesing uitgesproken. Hiermee onderstrepen ze de groeiende wereldwijde vraag naar wol die diervriendelijk wordt geproduceerd. Adidas, Hugo Boss en Mara Hoffman gaan zelfs nog een stap verder door de open brief van VIER VOETERS te ondertekenen. Hiermee tonen ze hun toewijding om uitsluitend wol met een hoger niveau van dierenwelzijn te gebruiken, met als doel de praktijk van mulesing tegen 2030 te beëindigen.

Amsterdams modelabel 10DAYS behaalt GOTS certificaat 

Het Amsterdamse modelabel 10DAYS heeft de officiële certificering van de Global Organic Textile Standard (GOTS) ontvangen. 

GOTS is een onafhankelijke standaard die van toepassing is op de productie en verwerking van biologische natuurlijke vezels. Het behalen van een GOTS-certificering staat garant voor duurzaamheid gedurende het gehele productieproces. Een product kan alleen als gecertificeerd worden beschouwd als de volledige productieketen voldoet aan de norm: van landbouw tot spinnen, weven of breien, verven, bedrukken, versieringen en accessoires.

“We hebben voor GOTS gekozen vanwege hun integrale benadering van certificering”, zegt Marie-José Vermin, CEO van 10DAYS. “GOTS onderzoekt meer dan alleen duurzaam katoen, ethische werkrelaties en verantwoord gebruik van land. Dit alomvattende perspectief weerspiegelt wat wij bij 10DAYS als merk proberen te vertegenwoordigen. Kwaliteit gaat voor ons niet alleen over het eindproduct, maar ook over de manier waarop we ons bedrijf runnen, waarbij ethiek met elk aspect van onze activiteiten wordt verbonden.”

Ondanks deze prestatie gaat 10DAYS door met verduurzamen. Ze onderzoeken activiteiten om de levenscyclus van hun kledingstukken te verlengen, waaronder reparatiediensten, upcycling en het hergebruiken van overtollige voorraden.