TOP

DSFW inspireert om bestaande kleding langer te dragen, FC Utrecht, OFM. en Cycleur de Luxe maken samen exclusieve sneaker en digitalisering als oplossing voor personeelstekort

Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) gaat bijna van start en inspireert om bestaande kleding langer te dragen, FC Utrecht komt, in samenwerking met OFM. en Cycleur de Luxe, met een exclusieve sneaker en retailers gaan digitaliseren om het hoofd boven water te houden. Dit lees je in het nieuwsoverzicht van 4 oktober.

Beeld: Dutch Sustainable Fashion Week door Rosa van Elderen

DSFW inspireert om bestaande kleding langer te dragen 

De tiende editie van de Dutch Sustainable Fashion week gaat bijna van start. Het is de eerste Fashion Week die zich focust op het zichtbaar maken van duurzame mode-ontwikkelingen in Nederland. De duurzame week vindt plaats van 5 tot en met 11 oktober 2023 in onder andere Rotterdam, Amsterdam en Arnhem. 

DSFW heeft al jaren het doel om de mode-industrie te transformeren naar duurzame mode. In tegenstelling tot de traditionele benadering van het constant introduceren van nieuwe collecties wil DSFW inspireren om bestaande kledingstukken langer te dragen en beter te combineren. De slogan luidt: ‘na 30 keer dragen nog steeds fashionable’.

DSFW zal tijdens het evenement in acht steden een reeks activiteiten en Experience Centers organiseren die het idee van ‘minstens 30 keer dragen’ belichten. Klik hier voor het volledige programma.

FC Utrecht, OFM. en Cycleur de Luxe maken samen exclusieve sneaker 

Al vijf jaar lang werken FC Utrecht en het herenmodehuis OFM. samen aan de clubkostuums van de staf en de spelers. Dit jaar hebben ze Cycleur de Luxe, een Belgisch sport- en sneakermerk, betrokken bij de samenwerking om een exclusieve blauwe sneaker voor de club te creëren. En niet alleen voor de spelers: ongeveer 40 paar van deze schoenen zijn beschikbaar voor de supporters in de winkels in Nieuwegein, Leidsche Rijn en Woerden.

Cycleur de Luxe heeft al geruime tijd een prominente plaats in het aanbod van OFM. en is daarmee een van de best verkopende sneakermerken in hun collectie. De connectie met voetbal ontstaat vanzelf, gezien de gedeelde passie voor wielrennen en sport.

Beide modemerken streven naar een zo klein mogelijke ecologische impact bij de ontwikkeling van de sneakers. Ze hebben bewust gekozen voor duurzame Europese materialen voor de schoenen, zoals hoogwaardig nubuck en katoenen veters. Bovendien vond de volledige productie plaats in Portugal en is de verpakkingsdoos van gerecycled FSC-karton.

Digitalisering als oplossing voor personeelstekort 

Het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS) meldt dat het personeelstekort een probleem blijft voor ondernemers. 75 procent van de ondernemers geeft aan te kampen met een tekort aan personeel. In de retail ligt dit aantal nog hoger: maar liefst 84 procent van de retailers ervaart een tekort aan arbeidskrachten. Personeelstekort leidt bij 55 procent van de ondernemers in de retail tot een hogere werkdruk, gestegen arbeidskosten en het aannemen van minder geschikt personeel. Het personeelstekort zorgt er in combinatie met hoge inflatie, stijging van de loonkosten en de hoge huur voor winkelpanden voor dat retailers creatieve oplossingen moeten bedenken om het hoofd boven water te houden. 

53 procent van de detailhandelaren geeft aan dat digitalisering het afgelopen jaar een positieve impact heeft gehad op de groei of ontwikkeling van hun bedrijf. De retailbranche komt hierdoor in de Conjunctuurenquête van het CBS naar voren als de bedrijfstak die aangeeft het meeste baat te hebben bij digitalisering. Steeds meer ondernemers lijken zich bewust van de uitkomsten die digitalisering biedt.