TOP

Q&A met Emily van Gray Label over het nieuwe store concept: Restore

Gray Label, het duurzame en minimalistische essentials merk voor kinderen, opende 1 februari 2024 een nieuw store concept in Amsterdam: Gray Label Restore. In deze winkel komt de gehele visie van het merk samen: van nieuw tot preloved en van previous collecties tot RNTD. Textilia sprak eigenaresse Emily Gray in een Q&A over het belang van duurzaam retailschap, vintage verkoop en de eerste weken van Restore.

Beeld: Emily Gray

Kun je iets meer vertellen over het concept van Restore?

“Het idee voor de Gray Label Restore is ontstaan door de vele vraag en aanbod op tweedehands platformen zoals Vinted en Marktplaats en behoefte vanuit de consument voor een fysieke rental & secondhand service, een belangrijke stap in hun circulaire verkoopproces. Waar in de Gray Label store in de Huidenstraat nieuwe producten worden verkocht en de rental service online te verkrijgen is, wordt de Gray Label Restore dé fysieke plek voor inname en verkoop van tweedehands Gray Label, het presenteren, ruilen en retourneren van Gray Label RNTD en het showcasen van hun voorgaande collecties (archive). Daarnaast is er in de nieuwe winkel ook ruimte voor interessante samenwerkingen zoals de capsule collectie met Hu le Kes, productlanceringen, workshops en events.”

Waarom staat duurzaamheid voor jou zo hoog op de agenda en wat is je persoonlijke kijk op duurzaam retailschap?

In de huidige tijd en wereld is duurzaamheid een cruciaal aspect geworden. Voor mij staat het hoog op de agenda omdat ik geloof dat het onze verantwoordelijkheid is om de impact van ons handelen op de planeet te minimaliseren. Wat betreft duurzaam retailschap, zie ik het als een essentiële evolutie in de detailhandel. Het gaat niet alleen meer om winst maken; consumenten verwachten nu dat merken zich inzetten voor duurzame productiepraktijken. Dit betekent dat we moeten streven naar een balans tussen winstgevendheid en het creëren van positieve impact op sociaal, ecologisch en economisch gebied.

“Het is onze verantwoordelijkheid om de impact van ons handelen op de
planeet te minimaliseren”

Hoe rendabel is een verhuurservice? 

“Het rendabel maken van een verhuurservice is heel lastig. Onze kernactiviteit is het Gray Label, en omdat onze kleding ontworpen is om lang mee te gaan, past het perfect binnen een circulair systeem zonder dat er extra productie nodig is. Hierdoor kunnen we verhuur als aanvullende dienst aanbieden naast ons Gray Label-merk, wat ons in staat stelt om op een duurzame manier te opereren zonder afbreuk te doen aan onze kernactiviteiten.” 

Wat levert vintage verkoop op? 

“Wat de opbrengst van de vintage verkoop betreft, beschouwen we het als een volgende stap op het gebied van duurzaamheid, met veel enthousiaste reacties als gevolg ☺. De concrete omzetresultaten moeten we nog afwachten, aangezien we nog maar net zijn begonnen. We kijken uit naar het ontdekken van de daadwerkelijke impact op onze inkomsten”


Hoe ben je op het idee gekomen een tweede fysieke winkel te openen? 

“Ik vond het belangrijk dat de gehele visie van Gray Label op een fysieke plek samen komt. Zo kan ik het beste laten zien waar Gray Label voor staat. Daarnaast is het de perfecte gelegenheid om je klant / doelgroep te leren kennen en te kijken waar de behoeftes liggen.”


En waarom opnieuw in Amsterdam?

“Amsterdam was voor ons de logische keuze vanwege de sterke verbondenheid met ons merk, de diverse en dynamische gemeenschap, en de mogelijkheid om ons te vestigen in een gebied met veel potentieel voor onze doelgroep.” 

“We geloven sterk in de kracht van een fysieke winkelervaring.”

Veel retailers struggelen momenteel met hun fysieke winkel, door de concurrentie van online webshops. Waarom besloot je toch voor de opening van een tweede fysieke winkel te gaan?

“Spannend is het zeker, maar we geloven sterk in de kracht van een fysieke winkelervaring en de waarde die dit toevoegt aan ons merk. Een fysieke winkel biedt de gelegenheid om onze merkidentiteit en – beleving op een tastbare manier te presenteren, wat moeilijker te realiseren is via online kanalen alleen. Daarnaast vinden we het echt van toegevoegde waarde dat een klant de preloved en rental items fysiek kan zien en voelen.”

De winkel is nu iets langer dan een maand geopend. Hoe is de eerste maand verlopen?

Februari is niet de beste maand om open te gaan, maar sinds maart trekt het enorm aan. De reacties zijn overweldigend en veelbelovend. “

Wat zijn je dromen voor de toekomst?

“Ik wil graag blijven pionieren en Gray Label wereldwijd op de kaart krijgen als THE Essentials brand voor baby’s en kinderen!”