TOP

Nieuwsoverzicht: Trademart ontleedt hoe virale hypes landen in de Belgische retail, Belgische mode campagne stimuleert lokaal kopen, JOSH V en NUTT Amsterdam tonen de kracht van upcycling tijdens DSFW

In het nieuwsoverzicht updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: EMBSSY

Trademart onthult trendrapport: van streetstyle tot social media hypes

Trademart, Europa’s grootste B2B-inkoopcentrum, heeft zijn eerste trendrapport, “Van Forecast tot For You Page,” gelanceerd. Dit rapport, met inzichten van onder andere Dominique Nzeyimana (ELLE België) en designer Jordy Arthur Vaesen, analyseert hoe maatschappelijke verschuivingen en social mediahypes uitgroeien tot mode en lifestyletrends die de Belgische consument echt beïnvloeden. Het rapport stelt dat trends niet langer in een vacuüm ontstaan, maar gedreven worden door de snelheid van content creators en het sociale aspect van de aankoop. Hoewel meer dan 40% van de jongeren merken via TikTok ontdekt, krijgt een trend pas blijvende kracht wanneer consumenten deze zelf ervaren en hun community het waardevol vindt. Ondanks de digitale invloed blijft de fysieke winkel cruciaal. Belgische fysieke winkels capteren nog steeds 97% van de totale consumentenuitgaven. Het rapport benadrukt dat offline een onvervangbare sociale en persoonlijke beleving biedt die online shoppen niet kan vervangen. Ook is er aandacht voor het Belgische verhaal, dat als synoniem voor kwaliteit en lokaal talent wordt gezien. Met het rapport wil Trademart, als hybride platform, retailers en merken kennis en inzicht bieden om de mode en retail wereld in volle transitie het hoofd te bieden.

Belgische mode week begint met een sterke start.

De week van de Belgische mode is van start gegaan met een succesvolle kick-off in gaststad Brugge en genereert momenteel al veel persaandacht. De campagne, georganiseerd door Mode Unie, richt zich op het sensibiliseren van consumenten om lokaal te kopen. Om de aandacht verder te vergroten, lanceren de organisatoren deze week via Facebook en in de Billie een consumentenwedstrijd waarmee diverse Belgische modeprijzen te winnen zijn. Dit moet consumenten enthousiasmeren om de deelnemende winkels actief te bezoeken. De Mode Unie roept ondernemers op om hun Belgische merken extra in de kijker te zetten en beschikbare marketingmaterialen te gebruiken. Lokale acties kunnen via een tag op Instagram (@weekvdbemode) gedeeld worden voor extra ondersteuning en exposure.

JOSH V en NUTT Amsterdam vieren debuut upcycle-look op Dutch Sustainable Fashion Week

Modehuis JOSH V en upcycle-label NUTT Amsterdam hebben tijdens de opening van de Dutch Sustainable Fashion Week (DSFW) hun gezamenlijke runway-creatie gepresenteerd. De unieke look is gemaakt van zogeheten rude returns(geretourneerde, beschadigde kleding) van JOSH V, die door designer Esther Mutsaers (NUTT Amsterdam) via moulageen upcycling zijn getransformeerd.

De samenwerking benadrukt dat reststromen geen eindpunt, maar een startpunt zijn voor kwalitatief, nieuw design. Volgens Josh Veldhuizen (Founder JOSH V) toont het initiatief dat “tijdloze stijl en duurzaamheid elkaar versterken” en dat merken verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun retourstromen. Esther Mutsaers voegt toe dat de presentatie op de catwalk liet zien hoe je een kledingkast opnieuw waarde kunt geven. De presentatie maakt deel uit van een grootschalig upcycle-initiatief van The Circle Club met tien merk-duo’s.