TOP

Nieuwsoverzicht: Patagonia komt met satirische documentaire, Europese tak Scotch & Soda failliet en Essentiel Antwerp presenteert nieuwe fluïde zomercollectie

In het nieuwsoverzicht van vandaag updaten we je over het belangrijkste fashion nieuws binnen de modebranche.

Beeld: Essentiel Antwerp

Patagonia presenteert satirische documentaire The Shitthropocene

The Shitthropocene is een 45 minuten durende satirische documentaire gemaakt door Patagonia, over het tijdperk van goedkope rotzooi in de kledingindustrie en hoe we onszelf (en de planeet) hiervan kunnen redden. The Shitthropocene neemt met een flinke dosis humor de consumptiegewoonten van de mensheid kritisch onder de loep. Verschillende internationale experts komen aan het woord over de oorzaak en ernst van kwantiteit over kwaliteit. Tevens vertelt o.a. Matt Dwyer (Head of Product Impact & Innovation bij Patagonia) over het proces van het maken van kwaliteitsproducten, de uitdagingen én cruciale fouten die bij dat proces komen kijken. De ‘mockumentary’ zal worden vertoond in de winkels van Patagonia in heel Europa, en deze zaterdag is Amsterdam aan de beurt. Een absolute kijktip voor iedereen die een mening heeft over fast fashion en benieuwd is of het ook anders kan (spoiler alert: het kan). 

Europese tak Scotch & Soda failliet 

In een persbericht laat Scotch & Soda weten dat de Noord-Europese tak van het bedrijf, S&S Europe B.V., failliet is verklaard. Het faillissement heeft betrekking op de Scotch & Soda-activiteiten in Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Luxemburg. S&S Europe B.V. valt Een jaar na de doorstart onder Bluestar Alliance, is het doek voor S&S Europe B.V. gevallen. De oorzaak lijkt bij logistieke problemen te liggen, nadat Scotch & Soda in 2023 een doorstart maakte. Bovendien bleef het bedrijf verlies maken. Het faillissement heeft gevolgen voor in totaal 92 winkels en 721 medewerkers. Daarvan staan er 28 winkels (en 320 medewerkers) in Nederland. Echter lijkt het bedrijf niet op te geven. Scotch & Soda meldt in het persbericht dat er opnieuw gekeken wordt naar een mogelijke doorstart. 

Essentiel Antwerp komt met nieuwe fluïde collectie 

Essentiel Antwerp introduceert met trots de FLUID Spring Summer-collectie, een veelzijdige collectie met gender neutrale items die een frisse wind door de modewereld laat waaien. Deze collectie belichaamt de essentie van inclusiviteit en diversiteit, met kledingstukken die ontworpen zijn om iedereen te laten stralen, ongeacht gender. De FLUID-collectie biedt een breed scala aan kleurrijke shirts, opvallende shorts, diverse denimstijlen en preppy lounge-sets. Elk stuk is zorgvuldig ontworpen met oog voor detail en kwaliteit, wat zorgt voor een unieke en vrolijke stijl die kenmerkend is voor Essentiel Antwerp. De collectie is doordrenkt met levendige kleuren en gedurfde patronen, die samen een speelse en toch verfijnde look creëren. Essentiel Antwerp heeft met deze collectie niet alleen een esthetisch aantrekkelijke lijn gecreëerd, maar ook een statement gemaakt over gender en mode. De FLUID Spring-collectie nodigt iedereen uit om hun individualiteit te omarmen en zichzelf uit te drukken door middel van kleding, zonder beperkingen of vooroordelen.