
Nieuwsoverzicht: Garcia lanceert Digitaal Product Paspoort, ERP Nederland zet eerste grote stappen in circulaire textielketen, MUS Conceptstore wint INretail prijs
Beeld: Garcia
Garcia lanceert Digitaal Product Paspoort en zet stap naar transparante mode
Garcia, het internationale jeanswear merk, neemt het voortouw in de aankomende duurzaamheidswetgeving met de lancering van het Digital Product Passport (DPP). Vanaf de Spring/Summer 2025-collectie bevatten alle carelabels een QR-code die consumenten direct inzicht geeft in de herkomst, productie en materialen van hun kledingstuk. “Dit was een intensief traject, maar we zijn trots dat we nu transparantie bieden via het DPP,” zegt Ellen de Jong, CSR Manager bij JOG Group, waar Garcia onderdeel van is. “Deze stap sluit naadloos aan bij onze missie: Try to do better every day.” Garcia is al langer actief in duurzame initiatieven, zoals de Denim Deal en de Garcia Foundation. Met de invoering van het DPP loopt het merk vooruit op de Europese wetgeving en onderstreept het zijn rol als koploper in een transparantere en duurzamere mode-industrie.
ERP Nederland zet eerste grote stappen in circulaire textielketen
European Recycling Platform (ERP) Nederland heeft de eerste contracten afgesloten met toonaangevende textielinzamelaars, -sorteerders en recyclebedrijven zoals Erdotex, Wolkat en Second Life Textile. Hiermee verstevigt ERP zijn positie als speler in de circulaire textielketen en werkt het actief aan oplossingen voor de uitdagingen binnen de sector. Sinds de start in 2023 heeft ERP Nederland een netwerk opgebouwd van ruim 85 textielproducenten en een marktaandeel van 17%. “Samen met onze partners zetten we concrete stappen om textielinzameling en -recycling te verbeteren en hergebruik te stimuleren”, zegt algemeen directeur Tjaco Twigt. Naast het sluiten van samenwerkingen, zet ERP zich in voor bewustwordingscampagnes en efficiëntere recyclingprocessen. De komende jaren ligt de focus op betere sortering, opschaling van fiber-to-fiber recycling en het stimuleren van tweedehands kledingverkoop.
MUS Conceptstore wint prijs Leukste Winkel van Nederland in categorie Mode
Op woensdag 29 januari werd in het Retailhuis van INretail in Zeist de feestelijke prijsuitreiking van De Leukste Winkel van Nederland 2025 gehouden. De top 10 genomineerden per categorie waren uitgenodigd voor een bijzondere avond waarin ondernemerschap en innovatie in de spotlight stonden. In de categorie Mode en Accesoires ging MUS uit Utrecht er met de winst vandoor. “MUS conceptstore is een trendy hotspot met een eigenzinnige collectie. De combinatie van mode, interieur en lifestyle, samen met de dynamische evenementen, maken het een winkel die je blijft verrassen”, aldus INretail. Via Instagram laat MUS weten dolblij te zijn met de prijs. “Dank aan alle lieve mensen voor het stemmen! Zonder jullie geen MUS.”