TOP

Nieuwe ontwikkelingen Anthracite [interview] *

Agentschap Anthracite van Twan van de Laar is per 1 juli een partnership aangegaan met Esther Schiffer voor de Scandinavische labels Day Birger et Mikkelsen en Hunkydory. Van de Laar kan zich hierdoor meer concentreren op zijn eigen label Ruby Tuesday.

Wat houdt het partnership met Esther Schiffer precies in?

Twan van de Laar: “Esther neemt de agenturencontracten over van Day Birger et Mikkelsen en Hunkydory. Beide merken hebben ongeveer 45 verkooppunten in Nederland. Esther werkt als zelfstandig agent, maar we noemen het een partnership omdat ze vanuit onze showroom in de kerk in Breda gaat werken en wij de klantenservice blijven verzorgen. We willen de overgang zo soepel mogelijk laten verlopen en op deze manier verandert er voor onze klanten niet zo veel. Ze zitten nog steeds bij ons aan tafel voor de inkoop en eten de lunch mee.”

Waarom stop jij als agent van deze merken?

“Ik speelde al een tijdje met het idee om af te slanken met Anthracite, zodat ik kan investeren in mijn eigen merk Ruby Tuesday. Dat is in vijf jaar tijd hard gegroeid en we willen over nog eens vijf jaar op internationaal niveau meespelen. Toevallig kwam toen net Esther voorbij, die ruimte had voor nieuwe merken in haar agentuur. Day en Hunkydory hebben een bohemian stijl en dat past heel goed bij Esthers persoonlijke stijl. We zien het partnership als een overgangsperiode. Over een jaar zullen we bekijken of Esther bij ons in de kerk blijft of dat we de ruimte zelf nodig hebben. Het mooie is dat alle merken hetzelfde boetieklevel hebben.”

Day hw1516Hunkydory hw1516

 

 Bellerose hw1516Munthe hw1516

Vlnr: Day, Hunkydory, Bellerose en Munthe, herfst/winter 2015/2016.

Waarom blijf je wel agent van Bellerose en Munthe?

“Bellerose zie ik echt als mijn kindje. Toen ik 20 was, werkte ik al voor de importeur van Bellerose. Ik ben ermee opgegroeid en zal er nooit afscheid van kunnen nemen. Bellerose heeft een heel trouw, constant klantenbestand, er zijn 60 Nederlandse verkooppunten. Munthe is een tof, spannend label waar we nog niet zo lang mee bezig zijn en dat we nog verder willen laten uitgroeien. We zitten nu op 15 verkooppunten In Nederland.”

Hoe gaat het met Ruby Tuesday?

“Dat is in vijf jaar hard gegroeid en ligt in goede winkels als Daen’s in Utrecht, Yoth in Den Bosch, Le Marais in Maastricht en online bij Little Soho en Orangebag. Er zijn 120 verkooppunten, waarvan 40 in het buitenland. En wat ons nog meer verraste: met de kinderlijn Miss Ruby Tuesday begonnen we in 2014 heel spontaan en daarmee hebben we nu al 90 verkooppunten waarvan 30 over de grens. We liggen zelfs in Korea en Japan. Maar we zijn nog steeds een kleine jongen hoor. Dit is nog maar het begin en we pakken het voorzichtig aan.”

Ruby Tuesday ss16 (1)Ruby Tuesday ss16 (2)

Ruby Tuesday ss16 (4)Ruby Tuesday ss16 (5)

Ruby Tuesday ss16 (6)Ruby Tuesday ss16 (3)

Ruby Tuesday zomer 2016

Waar staat Ruby Tuesday voor?

“We maken wat onze klanten graag willen. Zij willen de designerlabels die ze in de kast hebben hangen completeren met mooie basics. De look en pasvorm zijn belangrijker dan de trend. Minstens tachtig procent van de collectie bestaat uit tops. Het zijn mooie, simpele items van materialen als linnen, poplin, zijde, leer, tencel en voile. Ruby Tuesday ligt vooral in hoger gepositioneerde boetieks. De basiskwaliteiten zijn heel betaalbaar, maar met mooie stukken van leer of zijde gaat het wel richting designerlabelprijzen.”

Waar wil je naar toe met Ruby Tuesday?

“Mijn focus ligt op het uitbreiden van de collectie en groeien in het buitenland. We willen naast de basisstukken meer specials maken en werken met injecties in het seizoen naast de twee voorordercollecties. Met het aantal klanten in Nederland ben ik al heel tevreden, maar in het buitenland kunnen we nog volop groeien.”

Bekijk hier de company movie van Anthracite.