TOP

Nieuw Nederlands merk Outrgs mikt op milieubewuste man

Zonder enige kennis van mode in een bizar coronajaar een merk starten, getuigt van lef. Stefan van Ruijven en Ramon Delgado waagden de stap, met het volste vertrouwen dat hun nieuwe mannenmodelabel Outrgs een waardevolle toevoeging is aan het assortiment van de retailer. “Het onderscheid zit in de details en de fit.”

Een merk beginnen zonder ervaring in de mode. Hoe is dat idee ontstaan?

Ramon Delgado: “Het idee ontstond tijdens een festival. We constateerden dat de vrouwen er wederom uitbundiger uitzagen, de mannen hadden min of meer dezelfde look. We kwamen erover te spreken en ik vertelde dat ik niet altijd de kleding kon vinden die ik leuk vind. Zo kwamen we op het idee om een eigen merk te starten dat voldoet aan onze verwachtingen.”

Stefan van Ruijven: “Ik heb een opleiding in de richting van mode gedaan, Mode en Sport, en werk als fotograaf regelmatig met mannelijke modellen dus ben er zijdelings wel mee bezig. Het is altijd een wens geweest om iets voor mezelf te beginnen in de mode. Ramon heeft een marketingachtergrond en wilde ook voor zichzelf starten, en daarop besloten we om dit samen te doen.” [Artikel gaat door onder de foto]

Stefan van Ruijven en Ramon Delgado.

Hoe hebben jullie het aangepakt?

Stefan: “We zijn begonnen met inspiratie opdoen online en op onder meer Modefabriek begin dit jaar. Op basis daarvan hebben we moodboards gemaakt. We verschillen van smaak; ik ben meer van de printjes op overhemden en Ramon is meer van knitwear met diepere V-hals.”

Ramon: “Ik hou van meer uitgesproken designs, die kan ik in het huidige aanbod niet goed vinden. Ik heb bijvoorbeeld al zeven jaar een trui die ik graag draag en waarvan geregeld wordt gevraagd waar ik die vandaan heb. Het is een fijne trui die je niet overal ziet, die hebben we ook gebruikt als inspiratie. Op Modefabriek hebben we een partij gevonden die ons heeft gekoppeld aan twee producenten in Portugal. We zijn in april officieel begonnen en in november hebben we de eerste collectie gelanceerd: twee knitwear truien, twee T-shirts met ronde hals en twee overhemden met een bloemen- en paisleyprint. We hebben een voorraad van 150 stuks per item. Een kleine collectie nog, maar we moeten ergens beginnen.” [Artikel gaat door onder de foto’s]

Waar staat Outrgs voor?

Ramon: “Letterlijk betekent het onder meer uitbundig, schitterend, extravagant. Voor ons staat het voor onderscheidend zijn. Dat zie je terug in de designs die net even anders zijn dan wat je doorgaans ziet, zoals een V-hals die net iets meer uitgesproken is neergezet of de ronde hals die iets meer op de schouders komt. Het onderscheid zit in de details en de fit. Ons overhemd is meer shirt-achtig dan een standaard overhemd, zodat je ‘m in de zomer meer informeel kunt dragen.”

Stefan: “Daar willen we ook in volgende collecties op doorgaan door naast de basiscollectie aparte items te ontwerpen. Denk aan een lang vest of een asymmetrische trui.”

Wat voegt Outrgs toe aan de markt?

Ramon: “Meer diversiteit in de mannenmode. De meeste mannen zie je in dezelfde kleding lopen: een jeans, een T-shirt en een overhemd. Een enkele keer zie je een gast met tof shirt, dat zijn de jongens die we zoeken.”

Stefan: “We willen opvallen met een eigen stijl, daarom ook de kleuren in de shirts en de grof gebreide truien. Heel herkenbaar als je ons kent. Onze vrienden noemen het wel de Ramon-trui en de Stefan-print.” [Artikel gaat door onder de foto’s]

Wie is de doelgroep?

Ramon: “De man tussen de 25 en 55 jaar die modebewust is. Niet de mannen die met de laatste trends meegaan, maar die zich willen onderscheiden van de massa. We willen met Outrgs een beetje in de niche opereren, mainstream is er al genoeg. En waar we ons ook op richten zijn mannen die milieubewust zijn en kleding langer willen kunnen dragen. Daar hebben we ook de stoffen op uitgekozen; 100% biologisch katoen voor de truien, overhemden van lyocell en T-shirts die van 68% gerecycled polyester en 32% viscose zijn gemaakt.”

Stefan: “We zouden daarin nog verder kunnen gaan door in onze volgende collectie bijvoorbeeld bamboe of hennep te gaan gebruiken. De stof moet ook passen bij de man op wie we ons focussen. Onze fits zijn daarop gemaakt, alles is modern- en slim fit. Dat is doorgaans voor de man met een gezonde leefstijl en die werkt aan zijn lichaam. Wie daarvan een voorbeeld is? Arie Boomsma.”[Artikel gaat door onder de foto’s]

Op welke winkelier richten jullie je?

Ramon: “Retailers die grote merken mixen met kleine labels. Daar komen kopers van merken die bij Outrgs passen, zoals Diesel, G-Star en Dsquared. Ons prijsniveau ligt wel beduidend lager: het T-shirt heeft een winkelverkoopprijs van €59, het overhemd €89 en de knitwear kost €149.”

Stefan: “Momenteel hebben we nog geen fysieke verkooppunten. We zijn net begonnen en we hadden tijd nodig om alles neer te zetten, zodat we ook genoeg kunnen laten zien aan winkeliers en consumenten. Daar zijn we nu na zeven maanden voorbereidingen klaar voor. Al is het momenteel wel een uitdaging om de juiste winkels aan je te binden nu alles door corona is gesloten.”

Waar willen jullie met Outrgs naartoe groeien?

Ramon: “We willen binnen nu en vijf jaar uitbreiden in fysieke verkoopkanalen in de grote steden en online. Het mooist zou zijn als we vervolgens in een paar fysieke winkels een eigen hoek krijgen voor ons merk. Uiteindelijk willen we ook eigen winkel openen waarin we de hele beleving kunnen neerzetten.”

Stefan: “En we willen graag Europa veroveren.” Lacht: “Nee, de hele wereld!”

Foto’s: Outrgs/Stefan van Ruijven Fotografie