TOP

Newport Blue en ex-franchisers definitief uit elkaar

Een laatste poging van Newport Blue's directeur Robert Jan Lugtenborg om de weggelopen franchisenemers terug te halen, is mislukt.

In hotel Newport (!) te Huizen presenteerde Lugtenborg vorige week maandag zijn plannen voor een doorstart. Hij kwam niet met de beloofde investeerder -die had weer afgehaakt- maar gaf het woord aan potentieel geldschieter Henk Havinga (Eurobrands, ex-Intres).  

Havinga: ‘Ik ben in de markt om een franchisegroep over te nemen. Als de ex-franchisenemers van Newport Blue ja zeggen, dan wil ik wel geld stoppen in een doorstart. Dan zullen we gezamenlijk een uitgewerkt businessplan moeten maken. De formule en de naam Newport Blue is goed. Voor de consument is die naam absoluut niet beschadigd. Dus waarom een andere naam?’

Van soft naar hard
Havinga’s voorwaarden waren: van soft franchise naar hard franchise, een eigendomsparticipatie van de franchisenemers van 7500 euro. En minstens 30 procent van de collectie eigen label. “Zonder dat, wordt het nooit wat”.

De ex-franchisenemers hebben echter hun buik vol van Newport Blue. Na een week bedenktijd, lieten zij vandaag via hun advocaat Annelies van Zoest weten, dat geen van hen nog belangstelling heeft om verder te praten met Lugtenborg of zijn investeerders.

Mitex
Achter de schermen speelt de Mitex al ruim een half jaar een bemiddelende rol in de langslepende Newport Blue-affaire. Mitex-directeur Jan Dirk van der Zee en voorzitter Jan Meerman hebben persoonlijk veel tijd en energie in het conflict gestopt. Zij waren ook aanwezig bij de presentatie van Havinga. Diverse betrokkenen roemen de Mitex om haar inzet en betrokkenheid.

Van der Zee: ‘Ik wil er weinig over zeggen, maar er heeft zich veel ondernemersleed plaats gevonden. Na de meeting in Huizen vroeg ik me af: hoe moet het nu verder? Voor sommige ex-franchisers was het plan van Havinga wellicht de laatste kans om het hoofd boven water te houden.’

Vrijdag in Textilia meer over Newport Blue…