TOP

Modefabriek zomer 2012: de sportfashion trends

Neon, pastel of folie? De sportfashion collecties voor zomer 2013 zijn een opvallende mix en bieden voor elk wat wils. Op 22 en 23 juli 2012 presenteerden sportfashion labels hun collecties op Modefabriek in de Amsterdamse Rai.f

Sportswear en leisurewear is misschien niet het grootste segment op de Mode Fabriek, maar ondernemers die dit jaar de internationale beurzen als Bread & Butter in Berlijn en Outdoor op Friedrichshafen lieten schieten konden in een middag op de hoogte worden gebracht van de sneaker trends 2013 of sportfashion inkoopinspiratie opdoen bij merken als Cruyff, Goldbergh, Quick, Loungelife en New Balance.

Omarm neon
In de sportfashion collecties draait het net zoals in de modecollecties om neonkleuren of pasteltinten. Voor 2013 is neon echter niet een accentkleur, maar domineren felle kleuren als neonroze, -geel, -blauw en -groen de collecties. Helaas kan niet elke Nederlander deze neonkleuren op de huid verdragen. Kies bij het inkopen dan ook voor felgekleurde sneakers, sportaccessoires en sportjacks en combineer deze in de rekken met veel witten, off white en grijze items.

Folie effect
In sportbrancheland wordt met name door technische merken al seizoenen lang gebruikt gemaakt van isolerend en ademend materiaal dat er uitziet als zilver- en goudfolie. Meestal verwerkt aan de binnenkant, wordt het nu ook toegepast aan de buitenkant op jacks en zomerparka’s. Als matte of high shiny finish. Zagen we vorig jaar met name studs op sneakers, dit jaar verschijnen ze ook op sportieve jacks, tops en sporttassen. T-shirts met perforatie zijn zeker een must-buy inkooptip. En risten zijn niet langer functioneel, maar eerder stylish en te vinden op de meest random plekken op kleding en sneakers.

Nederlandse sportfashion merken
Op de stand van het vrouwen sportfashion label Goldbergh zal niet snel een herencollectie worden gepresenteerd: Sandra Peet: “We blijven ons focussen op de damescollectie. Hier zijn we goed in en hiermee kunnen we ons nationaal en internationaal op de kaart zetten. In het buitenland groeien we snel en gelukkig, het blijft spannend, wordt onze nieuwe collectie hier op de beurs ook erg goed ontvangen door onze Nederlandse klanten en willen ze opnieuw bestellingen plaatsen.” Rien Dekkers van het Nederlandse merk Loungelife merkt onder zijn klanten dat de recessie harde klappen uitdeelt en dat ze daardoor voorzichtiger zijn en minder voorordenen. “Aan de andere kant groeien we als nieuw merk enorm in het buitenland en dat is fantastisch zeker gezien deze tijden.”