TOP

Mode met een missie: Achilles and the Tortoise lanceert crowdfundcampagne voor duurzame truiencollectie

Achilles and the Tortoise (AATT) is een in Amsterdam gevestigd slow fashion- en lifestylemerk dat in 2019 door drie vrienden is opgericht. Het doel van Achilles is om opvallende stukken te creëren met een positieve impact op mens en natuur. Onlangs lanceerden zij via Crowdaboutnow een nieuwe (voorverkoop)campagne om de productie van een nieuwe truiencollectie in gang te zetten. Tijd voor een Q&A met de heren achter dit ambitieuze label: Willem van Helvoirt, Matthijs Tersteeg en Don van Diest.

Beeld: Achilles and the Tortoise

Beginnend bij het begin, wat inspireerde jullie om Achilles and the Tortoise op te richten in 2019? 

“Achilles and the Tortoise begon met een droom: kleding maken die goed voelt én goed doet. Onze naam zegt het al: we combineren de rust van de schildpad met de energie van de mens. We willen mode creëren die lang meegaat, met respect voor de natuur en de mensen. Zo vertellen we verhalen met elk kledingstuk, gemaakt om de tijd te trotseren. We hadden een verlangen om iets blijvends te maken in de mode – iets dat verder gaat dan seizoenen of trends. We wilden een merk opbouwen dat zowel visueel als moreel een statement maakt. Mode biedt ons een kans om verhalen te vertellen en een band te creëren tussen de drager en de natuur. Ons doel was simpel: kleding maken die goed voelt, er goed uitziet, en waarin het respect voor de wereld zichtbaar is in elk detail.”

Op dit moment hebben jullie een campagne lopen via CrowdAboutNow, om geld op te halen voor de productie van een nieuwe truiencollectie. Waarom hebben jullie voor deze manier van geld inzamelen gekozen?

“We vinden een voorverkoop erg belangrijk! Zo kunnen we zien welke stukken populair zijn en welke niet. Zo kunnen we perfect inkopen en voorkomen we overproductie. CrowdAboutNow heeft een hechte community en daarom hebben we er nu voor gekozen om het via dit platform te doen.” 

Jullie spreken over “houdbare mode”. Hoe verschilt dit concept van traditionele duurzame mode?

“Wij spreken liever van ‘houdbare mode’ omdat dat voor ons net iets verder gaat dan duurzaamheid. Voor ons is duurzaamheid vanzelfsprekend – zorg voor de planeet en de mensen zit in alles wat we doen. Maar houdbare mode draait ook om kleding die de tijd trotseert: stukken die je keer op keer draagt, die lang meegaan en zowel qua stijl als kwaliteit waarde behouden. Zo hopen we dat mensen meer waarde hechten aan kwaliteit boven kwantiteit, en helpen we verspilling te verminderen.”

Vertel, hoe creëer je een trui die nu leuk is, maar over dertig jaar nog steeds?

“Een trui is trui, maar door veel aandacht te besteden aan de fit, materialen en technieken (zoals een organische ultra soft washing) maken we kleding die niet alleen nieuw fantastisch aanvoelt maar ook over een paar jaar nog steeds als “nieuw” aan kan voelen. Daarnaast kiezen we voor materialen die zowel kwalitatief als comfortabel zijn, zoals gerecycled katoen en biologische stoffen. Het idee is dat elke trui niet alleen duurzaam is, maar ook elke keer dat je hem draagt iets vertelt over jou en je waarden.”

Jullie produceren in Portugal. Waarom daar?

“Portugal heeft een rijke textieltraditie en staat bekend om vakmanschap en eerlijke arbeidsomstandigheden. Dit geeft ons vertrouwen dat we kwaliteit kunnen waarborgen, zonder concessies te doen aan onze ethische standaarden. Bovendien helpt het ons om dichter bij huis te blijven, wat de ecologische impact van transport vermindert.” 

Wanneer men toch afstand wil doen van de trui, kan je deze inleveren voor statiegeld. Hoe gaat dit in zijn werk? 

“Als je op een dag besluit dat het tijd is om afscheid te nemen van de trui, kun je hem bij ons inleveren voor statiegeld. De trui wordt dan gerecycled of hergebruikt in een nieuwe vorm, waardoor er geen verspilling ontstaat. We willen dat onze klanten deel uitmaken van een circulaire keten waarin kleding een tweede leven krijgt, in plaats van op de afvalberg te belanden. Natuurlijk ben je vrij om hem zelf te upcyclen of er iemand anders blij mee te maken.”

Kan je wat meer vertellen over de Regeneratieve Fashion Farm die jullie voor ogen hebben? Wat houdt dit in? 

“Dat is inderdaad onze droom: een plek waar we zelf onze natuurlijke materialen kunnen verbouwen, zoals hennep. Dit zou ons in staat stellen om volledig lokaal en circulair te produceren. Het doel is om een modeketen op te bouwen die niet alleen minder schade aanricht, maar zelfs actief bijdraagt aan het herstel van de natuur.” Willem: “Waar we dit willen doen? We hebben goede contacten bij de WUR, dus dat zou zo maar rondom Wageningen kunnen zijn. Zelf kom ik uit Gemert en daar heb je ook een prachtig scala aan landbouw. Mocht iemand een gouden tip hebben, mag diegene me zeker bellen!”

Om de collectie te lanceren, streven jullie naar een bedrag van €20.000. Tot nu toe is al ruim €9.500 opgehaald. Tijd voor een elevator pitch! Waarom is het voor Textilia-lezers interessant om in deze campagne te investeren?

“Deze campagne is een kans om deel uit te maken van een nieuwe richting in de mode: een waarin kwaliteit, ethiek en duurzaamheid echt centraal staan. Door te investeren in Achilles and the Tortoise help je om een merk te ondersteunen dat tijdloze, houdbare kleding maakt met respect voor mens en natuur. Samen zetten we een stap richting een wereld waarin mode generaties lang meegaan en impact maken, zonder de planeet te belasten.”

Waar zijn de truien eventueel te passen?

“We organiseren pop-up events waar mensen de truien kunnen passen en het verhaal achter onze producten kunnen ontdekken. Deze zaterdag (16 november) bij Warmoes in Utrecht bijvoorbeeld, en 28 november in de Kalverstraat bij SF Collective: een nieuwe duurzame pop-up in de ‘koopgoot’ van Amsterdam.”

En waar kan men jullie steunen?

“Dit loopt via de website van Crowdaboutnow. Bij iedere bijdrage ontvang je een tegoedbon om jouw producten uit te kiezen in de webshop van Achilles and the Tortoise. Voor het uitkiezen van jouw trui wordt je via mail uitgenodigd om jouw maat en keuze door te geven wanneer we ons doel behaald hebben.”

Er moet iets veranderen in de huidige mode-industrie, dat is duidelijk. Waar kunnen andere (startende) merken beginnen om hun steentje bij te dragen? 

“Begin bij de basis: maak elk kledingstuk met zorg en respect voor de wereld en de mensen die het maken. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit, en ontwerp stukken die lang meegaan, zonder afhankelijk te zijn van trends. Eerlijkheid en transparantie naar klanten toe maken ook een groot verschil. Laat zien waar je voor staat, en maak keuzes die verder gaan dan (gebaseerd op) winst.”

Tot slot, waar hopen jullie over vijf jaar met AATT te staan? 

“In vijf jaar tijd hopen we een volledig circulaire keten te hebben, waarin elk kledingstuk bijdraagt aan de natuur in plaats van het milieu te belasten. Onze droom is om met die Regeneratieve Fashion Farm een voorbeeld te stellen voor de industrie. In een perfecte wereld wordt de kennis die we daar verzamelen via het commons principe over de hele wereld verspreid. We willen laten zien dat mode houdbaar kan zijn, en hopen dat onze filosofie anderen inspireert om hetzelfde te doen.”