
Meet onze nieuwe trendexpert in vrouwenmode: Manon de Boer
Beeld: Manon de Boer
Wij zagen in een Instagram post dat jij het meest plezier vindt in mensen inspireren, dus toen dachten wij: wellicht is Manon onze nieuwe trendexpert vrouwenmode. Je deed koffie met hoofdredacteur Gina, het klikte en de eerste trendproductie AW25/26 is hier. Vertel, hoe ging dat creatieve proces?
“Ja, die koffie was meteen raak. Het ironische van het verhaal is dat ik na jarenlang vooral in de mode, beauty en entertainment wereld gewerkt te hebben, duidelijk riep dat ik graag aan de slag ging in compleet andere branches, wat de laatste jaren ook het geval is geweest. Maar, deze mooie kans kon ik natuurlijk niet afslaan. Ik geloof dat er meer verdieping gedeeld mag worden met mode ondernemers omdat het vak/de branche vaak als ‘eenvoudig’ en ‘oppervlakkig’ wordt gezien. Ik ben geen officiële trendwatcher van huis uit, maar wel iemand die altijd bezig is met consumententrends en merken. Ik vind het belangrijk om dat vooral te brengen zodat ondernemers de vertaalslag naar hun klant kunnen maken.
Ik pakte tijdens het samenstellen van deze special mijn aantekeningen en bevindingen van de laatste tijd erbij, dat is een mengelmoes van aantekeningen, knipsels uit bladen en online artikelen. Vervolgens beeld ik me per onderwerp in: hoe gedraagt een consument zich die deze trend uitdraagt? Dat antwoord breng ik vervolgens in beeld.”
Wat heb je, vanuit je achtergrond, met trends; vrouwenmode trends?
“Ik startte op 19-jarige leeftijd met mijn stylingbureau waarbij ik presentatoren en modellen kleedde. De snelheid en oppervlakkigheid van trends waren toen iets waar ik veel uit putte. Zag je stippen, doorschijnende stoffen? Ik verwerkte ze graag. Pas toen ik met styling stopte en als brand consultant aan de slag ging, leerde ik verder kijken dan de bovenste laag van een trend. Achter een populaire kleur, stof of kledingstuk schuilt namelijk een maatschappelijke beweging die zich onder andere vertaalt naar hoe mensen consumeren. Mega interessant.”
Maar je houdt je met veel meer bezig dan met trends, vertel… Wat doe je op het gebied van strategie, personal branding etc?
“Ik ben de oprichter van communicatiebureau Brand Whispers, dat zich richt op merkpositionering, (personal) branding en communicatie. Met mijn team maken we de onderscheidende waarde van een merk zichtbaar in alle interne en externe communicatie waarbij de mensen achter het merk een grote rol spelen. Want in tijden waar technologie onderdeel moet zijn van jouw communicatiestrategie, is het de menselijkheid van een merk die zorgt voor essentiële verbinding met jouw doelgroep. Het is mooi om te zien hoe we ondernemers en hun teams weer trots laten zijn op hun merk door de juiste boodschap centraal te stellen in alle communicatie en aan een waarden gedreven merk te bouwen. Onze klanten lopen uiteen van merken in automotive, facility en lifestyle. En overal geldt: When your message is the right one, you only need to whisper.”


Wat kan je met Brand Whispers precies voor modeprofessionals betekenen?
“Wij zijn communicatiepartner van ondernemers met groeiambitie. Modeprofessionals zijn bij ons aan het juiste adres als ze communicatie willen laten bijdragen aan de groei van hun bedrijf. Daarom werken we graag met ondernemers die willen groeien en betrokken zijn. We ondersteunen op twee manieren. We ondersteunen bestaande marketingafdelingen strategisch of we ontwikkelen alle communicatie voor een merk. Dat varieert van nieuwe branding tot merkpositionering, website en employee branding. Want in tijden waar personeel schaars is, is het belangrijk om aandacht te hebben voor jouw medewerkers en een aantrekkelijk merk te zijn.”
Kun je een case delen van een modebedrijf waarvoor je (hebt) (ge)werkt?
“Op dit moment werken we met een prachtig familiebedrijf, Jansen-Noy in het zuiden van het land, aan een mooie opdracht. Het merk staat offline als een huis, is goed in het creëren van een offline beleving waarin klanten zich gezien en gehoord voelen. Op dit moment werken we aan een online strategie die het onderscheidend vermogen van het merk ook online zichtbaar maakt op de website, in nieuwsbrieven en op social media. Het is een mooi traject waarin wij niet de strategie voorkauwen, maar samen met de teamleden ontwikkelen zodat ze het ook daadwerkelijk uitdragen. Dat verklaart ook de onderscheidende waarde van Brand Whispers. We zijn geen bureau dat een fancy idee pitcht en over de schutting gooit, (niet vol te houden) we kijken naar wie jij bent als merk en waar jij voor staat. Als je namelijk in je verhaal gaat staan is de (commerciële) kracht die loskomt ongekend.”
Tot slot: wat zijn je dromen en doelen voor 2025?
“We zijn al goed begonnen met onze doelen door een aantal nieuwe jaar partners aan ons portfolio toe te voegen. Zelf sta ik graag nog meer op het podium dan vorig jaar, om ondernemers te inspireren. Achter de schermen bouwen we aan het vermarkten van onze eigen methodiek waarmee we werken zodat die voor een breed publiek toegankelijk wordt en in mijn samenwerking met Textilia droom ik van een platform dat verder gaat dan trends, waar ik inzichten, en tips deel over marketing, (personal)branding en waarden gedreven communicatie. We zijn nog maar net begonnen!”