
Get to know Kou Sportswear: in gesprek met eigenaresse Britt
Beeld: KOU Sportswear
Mode en ondernemen is jou met de paplepel ingegoten, toch? Vertel…
“Ja het begon al vroeger met mijn oma’s. De een had een kruidenierszaak en de ander zo’n winkel in het dorp waar je ALLES kon kopen, van kleding tot meubels, fournituren en stoffen etc. Voor in die tijd was dat best bijzonder vrouwelijke ondernemer te zijn, werken als vrouw zelfs. Mijn moeder heeft vervolgens de zaak overgenomen wat inmiddels meer dan 60 jaar bekend staat als een damesmodezaak voor het klassieke segment in de hele regio. Ik ging toen ik klein was al mee naar inkoopbeurzen met mama en oma en ben zo eigenlijk de textiel wereld ingerold. Toen ik later na mijn middelbare school een opleiding moest gaan zoeken was ik bij TMO meteen volledig op mijn plek. Ik zocht een goede combinatie van fashion met business.”
Wat is jouw verhaal? Waarom en wanneer ben je Kou Sportswear begonnen, met welke drijfveer?
“Ik weet nog dat ik op TMO een vraag moest beantwoorden: wat is je droom? en mijn antwoord was; een eigen kledinglijn. Door de jaren heen heb ik vaak nagedacht wat dat dan moest zijn, welke richting? welke branche? Maar, in de basis moest ik eerst kennis bij elkaar verzamelen. Dus ik ben eigenlijk op meerdere plekken gaan werken en stage lopen om zo van de marketing, tot sales en inkoop, ontwikkeling en productie alle nodige facetten zelf te leren. Uiteindelijk wilde ik mijn grote passie voor wintersport combineren met mijn andere grote passie; mode. Ik vond dat de skiwereld best wel traditioneel in elkaar stak, grote merken die al heel lang bestaan waar pullies passen bij de pakken en niet zoals in de gewone casual kleding dat je ook wel eens een leuk truitje of blousje van iets anders koopt om mee te gaan combineren in je outfits. Zo ben ik begonnen met leuke pullies en truien te ontwikkelen en daarmee de markt op te gaan. En inmiddels ben ik al een stuk verder met een uitbreiding in mijn assortiment en een business partner, na een hele zware corona tijd. Vanaf nu kan ik echt bouwen aan een ‘merk’.”
Wat is de stijl van Kou Sportwear (het merk)? Wie is de Kou-vrouw, kan je haar omschrijven?
“Ik omschrijf de stijl vaak zelf als; opvallend stijlvol. De kleding is opvallend door kleur en print gebruik, maar het mag geen kermis worden, het moet stijlvol blijven. Ik begin de ontwikkeling van mijn artikelen altijd vanuit de gedachte van functie en kwaliteit. Fashion is een belangrijk aspect in onze collecties, maar ik wil altijd de vertaling vanuit sport maken. Geïnspireerd door de laatste trends uit internationale modeshows en het straatbeeld, brengt Kou Sportswear wintersportfashion met strakke contouren en vrouwelijke, sportieve designs. Geboren uit een focus voor sportieve dames bovenkleding, gecombineerd met ondernemerschap, een liefde voor fashion, de fascinatie voor sport en de obsessie voor wintersport. Is Kou Sportswear een unieke, stabile basis voor je wintersport outfits. Onze items zijn ontworpen om perfect te kunnen combineren met zowel nieuwe als je bestaande items, zodat je altijd een nieuwe look kunt creëren.
Wij proberen onze collectie te vullen met items die flexibel inzetbaar zijn voor sportieve activiteiten, en daarnaast bereikbaar zijn voor een grote groep met een eerlijke prijs/kwaliteit verhouding. Daarnaast vergeet ik misschien bijna het grootste punt; ik maak een collectie voor vrouwen, als vrouw. Ik denk daarom goed te weten wat een vrouw zoekt, en nodig heeft in een item. Ik vind ik het belangrijk dat het figuur van de vrouw er goed in uit komt, zelfs met een wat grotere maat. Dat het comfortabel zit en lang mee gaat. Samenvattend is de vrouw die Kou Sportswear draagt is een sportieve dame, die naast de pasvorm en functionaliteiten van een outfit ook de stijl belangrijk vind.”
Unlock dit artikel
Wil je dit artikel gratis verder lezen? Vul je e-mailadres in of log in met Google of LinkedIn en lees direct verder. Daarnaast ontvang je 3x per week de nieuwsbrief. Afmelden is eenvoudig!