TOP

Meer werk, meer consumentenbestedingen *

Het economisch herstel van 2014 zet volgend jaar door en dat betekent: meer werkgelegenheid en daardoor meer consumentenbestedingen in de detailhandel.

De Rabobank verwacht in 2015 een consumptiegroei van 1 procent op jaarbasis, zo schrijft het in Cijfers & Trends Sectorprognoses 2015. Eén kanttekening: huishoudens zullen nog wel voorzichtig blijven in hun uitgaven omdat de inkomensgroei beperkt zal zijn en kiezen vooral nog voor het opbouwen van vermogen of het afbouwen van schulden.

Er zijn een aantal ontwikkelingen waar ondernemers rekening mee moeten houden. Zo kunnen geopolitieke spanningen, denk aan het conflict in Oekraïne en spanningen in het Midden-Oosten, tot een lagere wereldhandelsgroei leiden en daar ondervindt de open Nederlandse economie dan last van.

CONNECTED EVERYTHING

En dan is er nog de immer toenemende impact van internet. Doordat de industrie rechtstreeks kan leveren aan eindafnemers en retailers artikelen direct kunnen afnemen bij producenten staan veel ketens onder druk. Door de opkomst van e-commerce en branchevervaging staan retailers voor een uitdaging.

Internet biedt tegelijkertijd kansen voor ondernemers. De retail zal volgens de Rabobank slim gebruik gaan maken van het feit dat iedereen met elkaar verbonden is: connected everything. Organisaties kunnen zich onderscheiden door flexibel te zijn.

KLANT MEER CENTRAAL STAAN

Die flexibiliteit draait om het centraal stellen van de klant. Iets wat de sector volgens het rapport nog meer dan nu moet doen. Het spreekt van drie essentiële bewegingen: van ‘centraal’ naar ‘lokaal’ (waarbij ‘one size fits all’ niet meer passend is), van ‘kanalen’ naar ‘grenzeloos’ (waarbij alle kanalen door elkaar heen lopen) en van ‘massa-aanbod’ naar ‘maatwerk’ (want de klant wil geen standaardproduct meer).

Om die consument zo goed mogelijk te helpen met keuzes maken uit het onuitputtelijke aanbod, is kennis over de klant nodig. Wat is zijn koopgedrag? Wat is zijn smaak? Retailers kunnen bijvoorbeeld serviceproposities ontwikkelen die de klant tijd en moeite besparen en de mogelijkheid bieden producten op maat te kopen.