TOP

Louen verkoopt geen merk, maar een stijl

Wendy Hansen stopt veel liefde en creativiteit in haar vrouwenboetiek Louen in Rotterdam. ‘Louen is wie ik ben. Ik doe wat ik leuk vind, waar ik energie van krijg. Al 12,5 jaar!’

credit beeld: Felicia Roodbol

Na jaren gewerkt te hebben als verkoper en inkoper bij een kledingwinkel in het hoge segment kwam Wendy Hansen (37) op het idee om zelf een zaak te beginnen. ‘Vanaf de get-go was ik overenthousiast, ik wilde alle coole Scandinavische merken naar Rotterdam halen’, vertelt Hansen. Vandaag de dag is Louen in de havenstad een begrip. En weet menig werkende vrouw in haar lunchpauze de boetiek te vinden. In de Pannekoekstraat met z’n eigen sfeer – verwacht geen grote ketens maar knusse boetieks met een divers assortiment – verkoopt de selfmade woman een gevarieerde selectie van Deense mode, van kleding tot schoenen, tassen en sieraden. ‘Louen ademt vrouwelijkheid, maar wel altijd met een speels en stoer randje.’

‘Ik werk keihard. Ik doe dit voor het plezier van mijn klanten, maar ook voor mezelf.’

 

Powervrouwen
Zich ervan bewust dat alles zo’n beetje overal (online) verkrijgbaar is, wisselt Hansen bekende merken als Envii, Gestuz, Modström en Second Female af met (nog) minder bekende, zoals Sui Ava en het Rotterdamse sieradenlabel Xzota. Ze koopt in alsof ze het voor zichzelf doet: vooral collecties en producten waar ze zelf warm van wordt. ‘Tijdens de afgelopen fashionweek in Kopenhagen zat ik bij mijn favoriete koffietent, Atelier September, en dáár ontstond de trend: in de rij spotte ik vier powervrouwen met een oversized bikerjack inclusief versleten look. Ik dacht: dat is ’m, voor Louen én voor mij. En vervolgens hing-ie in de juiste prijskwaliteit, fit en kleur in de showroom van Modström.’

De onderneemster houdt ervan iets van haar persoonlijke stijl te delen. Via het Instagram-account van Louen deelt ze dagelijks magazinewaardige content, in de vorm van outfitposts met haar favoriete items. ‘Elke vrijdag is er een contentshoot, we werken niet met modellen maar met ons eigen personeel. Zij zijn immers samen met mij het visitekaartje van Louen.’ En het werkt. Louen verkoopt geen merk, maar een stijl. Vrouwen, in de leeftijd van 25 tot 50 (en modieuze dames van in de 70) komen voor de mode, maar blijven ook hangen voor de gezelligheid. ‘En dat is waar ik vanaf het begin al van droomde: Louen als totaalbeleving.’

‘Dat was mijn droom: Louen als totaalbeleving’

Out of the box
Louen heeft enkel Deense merken in de rekken hangen. Denk: klassiek en minimalistisch, maar ook coole prints en uitgesproken designs. Het is nooit saai. ‘Denen zijn een ster in het maken van toffe items. Niet ingetogen, maar vaak out of the box met veel contrast. Klanten, uit Rotterdam én daarbuiten, vinden het leuk en bijzonder om spullen uit Denemarken te kopen die ze op geen andere plek in Rotterdam vinden. Daarvoor komen ze bij mij’, aldus Hansen. De liefde voor Deens design maakt dat de winkeleigenaresse graag ook zelf wil ontwerpen. ‘Volgend jaar bestaan we dertien jaar. We zijn aan het kijken of we met ons bestverkochte merk een eigen collectie kunnen ontwikkelen. We zijn dan ook de enige die de collectie verkoopt. ’ Het zijn allemaal manieren om de zaak onderscheidend en verrassend te houden. En de ideeën blijven onverminderd opborrelen. Zo staan voor het komende jaar al de nodige workshops voor klanten en live-events met merken en lokale creatieven op de agenda. Hansen: ‘Ik werk keihard: ik maak veel uren en ik sta altijd aan – ook als moeder! Ik doe dit voor het plezier van mijn klanten, maar ook voor mezelf. ‘Louen is wie ik ben. Ik doe wat ik leuk vind, waar ik energie van krijg. Al 12 ,5 jaar!’

Louen
Pannekoekstraat 89a,
3011 LD Rotterdam
www.louen.nl

 

Deze reportage verscheen eerder in Textilia magazine.