TOP

Lara Leugs (Garbo Mode) over ondernemen en samenwerken op de Fred in Den Haag | Textilia Talks | Afl. 9

Tijdens Preview Women in Nieuwegein sprak Textilia met Lara Leugs, eigenaresse van Garbo Mode in Den Haag. In een openhartige podcast deelt Lara haar visie op mode, ondernemerschap en het belang van samenwerken – zowel binnen haar team als in de bekende winkelstraat ‘de Fred’. De highlights vind je hier!

🎧 Beluister deze aflevering van Textilia Talks

Blijf als eerste op de hoogte van nieuwe afleveringen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Lara Leugs runt haar winkel Garbo Mode met een duidelijke missie: vrouwen laten stralen. “Mijn doel is vooral om vrouwen nog mooier te laten voelen dan ze al zijn,” vertelt Lara. Haar favoriete slogan vat haar filosofie perfect samen: ‘Clothes are not going to change the world. The women who wear them will.’ Ze gelooft dat kleding vooral het zelfvertrouwen van vrouwen moet versterken. “Begin vooral bij het zelfvertrouwen van de vrouw,” benadrukt ze. “We hebben het al moeilijk genoeg in de wereld, dus laten we liever voor elkaar zijn en meer als team werken.”

Van klant tot collega: een bijzonder team

Het team van Garbo Mode is allesbehalve standaard. Lara heeft haar medewerkers niet alleen geselecteerd op ervaring, maar vooral op persoonlijkheid en betrokkenheid. “Een van de dames was eerst klant. Binnen vijf minuten wist ik: ik wil dat jij voor mij komt werken. Ze bracht zo’n positieve energie mee, dat vulde meteen de ruimte.” Inmiddels werkt deze dame, na een carrière in de zorg, met veel plezier in de winkel. “Ze deed het er al bij toen ze nog in de zorg werkte, voor het geluk en plezier. Nu is ze met pensioen en helemaal terug.”

Ook haar andere collega vond Lara op een bijzondere manier: “Een week nadat mijn compagnon aangaf een nieuw avontuur te starten, kwam zij binnenwandelen. Met haar achtergrond in interieurdesign en als vaste klant was het meteen een match.” Lara ziet haar team als familie: “We doen leuke dingen samen, zoals borrels en etentjes, maar ik neem ze ook mee naar beurzen en de inkoop. Iedereen krijgt ruimte om mee te denken en hun eigen smaak toe te voegen.”

Van compagnon naar solo-ondernemer

Na zes jaar samen met haar compagnon Garbo Mode te hebben gerund, staat Lara sinds januari alleen aan het roer. Dat brengt uitdagingen én nieuwe energie. “Het is soms veel, maar wel heel inspirerend. Ik ontdek nieuwe kanten van mezelf, vooral op creatief vlak. En ik hoef niet alles alleen te doen; ik heb een geweldig team.” Lara gelooft in het delegeren van taken: “De dingen die mijn collega’s leuk vinden, geef ik graag aan hen. Samen kom je verder.”

Garbo Mode is gevestigd aan de Frederik Hendriklaan, in Den Haag liefkozend ‘de Fred’ genoemd. Lara is actief in het bestuur van de lokale ondernemersvereniging, de BIS. “We organiseren alles voor de straat: van feestverlichting tot grote evenementen zoals Halloween en Koningsdag. Ook zorgen we voor communicatie en veiligheid.” Lara ziet het als haar missie om ondernemers in de straat meer te laten samenwerken: “Veel winkeliers zitten op hun eigen eiland. Ik geloof dat we samen veel meer kunnen bereiken. Al is het maar door kleine acties, zoals elkaar taggen op social media of samen evenementen organiseren.”

De opkomst van online shoppen en ontstedelijking vraagt om extra beleving in de winkelstraat. Lara: “We proberen met evenementen meer mensen naar de straat te trekken. Halloween is bijvoorbeeld uitgegroeid tot een groot feest, samen met de lokale school. Ook willen we de kerstwinkelavond nieuw leven inblazen. Maar dat kost tijd, vooral omdat veel ondernemers kampen met personeelstekort.”

Toch blijft Lara positief: “We zijn een nieuw bestuur en willen de negativiteit eruit krijgen. We doen dit allemaal naast ons eigen werk, maar het enthousiasme is groot. En uiteindelijk werkt het aanstekelijk: wie meedoet, wordt vanzelf enthousiast.” Lara ziet veel in samenwerking, ook met andere ondernemersverenigingen in Den Haag. “Er zijn er meer dan twintig in de stad. Door kennis en ervaringen te delen, hoef je niet steeds zelf het wiel uit te vinden. 1 plus 1 is echt 3.”

passie als drijfveer

Lara sluit af met een duidelijke boodschap: “Doe alles wat je doet met passie. Ga ervoor. En als je dat niet meer voelt, ga dan lekker wat anders doen.” Haar energie en visie werken aanstekelijk – niet alleen op haar team, maar op de hele winkelstraat.

Blijf op de hoogte van nieuwe afleveringen!

Wil je als eerste toegang tot de nieuwste afleveringen en bijbehorende artikelen? Volg ons op Spotify en Apple podcast en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe content. Wij kijken ernaar uit om onze passie voor mode, retail en innovatie met je te delen. Zie je bij Textilia Talks!

Transcriptie van deze Textilia Talk podcast aflevering

Deze transcriptie is gegenereerd met behulp van AI en kan kleine onnauwkeurigheden bevatten. Het is bedoeld om een algemene weergave te geven van het gesprek in de podcast. Voor de exacte woorden en nuances, luister naar de volledige aflevering!

Ashja:
Welkom bij weer een podcast van Textilia. Ik ben Ashja Bosboom, CEO van Bizmedia, waaronder Textilia en Schoenvisie vallen. We nemen op bij De Cast tijdens de Preview. Voor mij zit Lara Leugs van Garbo Mode. Lara, welkom.

Lara:
Dankjewel. Leuk om hier te zijn.

Ashja:
Je stond dit jaar al in Textilia. Vertel eens in 30 seconden: wie ben je en wat doe je?

Lara:
Ik ben Lara Leugs, eigenaar van een winkel in Den Haag. De mooiste winkelstraat van Den Haag zelfs – de Frederik Hendriklaan, ofwel ‘de Fred’. Ik heb een winkel in het wat hogere segment. Mijn doel is vooral om vrouwen nóg mooier te laten voelen dan ze al zijn. Mijn slogan is: “Clothes are not going to change the world, the women who wear them will.” Ik geloof dat vrouwen liever voor elkaar moeten zijn en als team moeten samenwerken. We hebben het al moeilijk genoeg in de wereld, dus ik wil bijdragen aan dat zelfvertrouwen. Dat is mijn missie.

Ashja:
Klinkt goed. Dus: verbeter de wereld, begin bij de kleding?

Lara:
Eigenlijk wel. Begin vooral bij het zelfvertrouwen van vrouwen. Als ik iemand blij kan maken, ga ik niet akkoord met “ja, dat is wel leuk.” Dat accepteer ik niet. Dan zoeken we verder totdat je écht blij bent en het ook met trots draagt.

Ashja:
Mooi. En je bent ondernemer – net als ik. Wanneer en waarom ben je begonnen met Garbo Mode?

Lara:
Zes jaar geleden begon ik met een compagnon. We wilden een winkel starten in onze woonomgeving, Reeuwijk. Dus dachten aan Gouda. Maar dat voelde niet goed. Via een merk kwamen we terecht bij een boutique op de Fred, die ter overname was. Toen we binnenstapten was het liefde op het eerste gezicht. De winkel zag er precies uit zoals we hem in ons businessplan hadden bedacht. Het was een match made in heaven. En de winkel bestond al ruim 36 jaar.

Ashja:
En inmiddels run je het alleen?

Lara:
Ja, sinds 1 januari. Mijn compagnon gaat een nieuw avontuur aan in Spanje met een mini-hotel. Dat is haar van harte gegund. En voor mij is het ook een mooie nieuwe stap. Ik heb kanten van mezelf ontdekt die eerst niet aan bod kwamen – zoals de creatieve kant. Daardoor krijg ik nieuwe ideeën en word ik weer enthousiast. Gelukkig heb ik ook een fijn team in de winkel, dus ik hoef het niet alleen te doen.

Ashja:
Het is tegenwoordig lastig om goed personeel te vinden. Hoe is dat voor jou?

Lara:
Mijn team bestaat eigenlijk uit mijn eigen klanten. Eén dame kwam jaren geleden binnen en na vijf minuten zei ik: “Ik wil dat jij voor mij komt werken.” Ze werkte elders in de straat, maar haar bubbelige persoonlijkheid vulde de ruimte. Ze maakte mensen blij. Uiteindelijk ging ze terug de zorg in, maar inmiddels is ze met pensioen en werkt ze nu bij mij.

Ashja:
Van klant, naar ambassadeur, naar teamlid dus?

Lara:
Precies. Ze deed het werk al een beetje erbij en vond er plezier in, juist omdat ze in haar vorige werk heftige dingen meemaakte. In de winkel komt ze voor geluk en ontspanning.

Ashja:
En je andere collega?

Lara:
Een week nadat mijn compagnon haar vertrek aankondigde, kwam er iemand binnen met een achtergrond in interior design. Ook zij was klant. Het klikte direct. Echt een vrouw van de wereld. Dus ik dacht: hoppakee, die is voor mij.

Ashja:
Wat maakt jou een goede werkgever?

Lara:
Ik denk dat we echt een beetje een familie zijn. Net als met mijn klanten. We doen leuke dingen zoals borrels, etentjes, inkopen op beurzen. Ik neem ze ook mee in het inkoopproces. Ik bepaal de basis: het budget, de visie. Daarna vraag ik wat zij missen, wat zij leuk vinden. Zo creëren we samen het eindbeeld. Ze zijn tenslotte zelf ook de klant.

Ashja:
Je had het net over “familie” binnen de straat. Vertel, wat is de Fred?

Lara:
De Fred is de Frederik Hendriklaan in Den Haag. Een hele mooie winkelstraat. Ik zit met vier mensen in het bestuur van de BIS – de Bedrijven Investeringszone. Dat is een gemeentelijk orgaan dat de oude winkeliersvereniging vervangt. Alles wordt professioneel georganiseerd. We regelen feestverlichting, kerstbomen, evenementen zoals Koningsdag, beveiliging, en communicatie via een app.

Ashja:
Waarom zit jij in dat bestuur?

Lara:
Ik geloof dat we als winkeliers meer moeten samenwerken. Veel ondernemers zitten op hun eigen eiland. Maar juist door samen kleine acties te doen – elkaar taggen op socials, elkaar aanprijzen – kunnen we veel bereiken. Eén plus één is drie. Je moet elkaar helpen.

Ashja:
Hoe zorgen jullie voor extra beleving in de straat?

Lara:
We organiseren evenementen zoals een Halloweenfeest waar scholen bij betrokken zijn. En we proberen de kerstkoopavond nieuw leven in te blazen. Dat vergt wel wat, want winkeliers moeten open willen én personeel hebben. Maar als de incentives kloppen, komt de gunfactor ook terug. We hebben gelukkig veel gevestigde ondernemers die al 40+ jaar zitten, maar ook leegstand is een realiteit.

Ashja:
Dat klinkt als een kip-en-eiverhaal. Wat als winkels niet mee willen doen?

Lara:
Wij zijn een nieuw en positief bestuur. Natuurlijk is er negativiteit, maar daar willen we niet in blijven hangen. Als wij het niet doen, gebeurt het niet. We doen dit naast ons werk, vrijwillig. Maar er is genoeg enthousiasme om het te laten slagen. En nieuwe winkeliers doen gelukkig graag mee.

Ashja:
Hebben jullie ook contact met andere winkelgebieden?

Lara:
Ja, er zijn meer dan twintig ‘bissen’ in Den Haag. We overleggen met elkaar, delen ideeën en inspiratie. Zo hoef je niet steeds zelf het wiel uit te vinden.

Ashja:
Als ik je zo hoor ben je lekker bezig. Alleen, maar toch ook samen – met je team, de straat en andere ondernemers. Wat is jouw afsluitende boodschap?

Lara:
Doe alles wat je doet met passie. En als je dat niet meer voelt? Ga dan iets anders doen.

Ashja:
Helemaal mee eens. Lara, superleuk dat je er was!

Lara:
Graag gedaan. Ik vond het heel leuk om hier te zijn.


Dank voor het luisteren naar Textilia Talks. Meer weten? Bezoek textilia.nl voor exclusieve vakkennis en inspiratie. Word member van ons platform en abonneer je op onze magazines om onderdeel te zijn van hét netwerk voor modeprofessionals. Samen helpen we jouw bedrijf groeien. Tot de volgende keer!