
Van generatie naar innovatie: hoe broer en zus Krol Xsensible toekomstbestendig maken | Textilia Talks | Afl. 11
🎧 Beluister deze aflevering van Textilia Talks
Blijf als eerste op de hoogte van nieuwe afleveringen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Xsensible is een familiebedrijf dat al meer dan 100 jaar actief is in de schoenenbranche. Sinds 2021 is de volgende generatie aangetreden, met Thomas en Isabel Krol aan het roer. In deze podcastaflevering delen ze hun ervaringen met het moderniseren van het bedrijf, terwijl ze trouw blijven aan de kernwaarden van comfort en balans.
Een van de belangrijkste veranderingen van de afgelopen jaren is de introductie van de “Next Generation”-zool, waarmee Xsensible een jonger en modieuzer segment aanspreekt. Inmiddels vertegenwoordigt deze innovatie al zo’n 45% van de verkopen. “We willen de Nike onder de comfortschoenen worden,” aldus Thomas. Innovatie in design en techniek gaat daarbij hand in hand met een sterke merkidentiteit.
Maar de transitie draaide niet alleen om producten. Isabel benadrukt hoe belangrijk teamcultuur is geworden: “We hebben hard gewerkt aan interne balans. Niet alleen in onze schoenen, maar ook in hoe we samenwerken.” Van businessplanweken tot sportmogelijkheden voor personeel: de medewerkers worden actief meegenomen in de groei van het bedrijf.
Ook de winkelbeleving krijgt volop aandacht. Xsensible investeert in shop-in-shop concepten met eigen merkpresentatie, zodat klanten in fysieke winkels dezelfde merkervaring krijgen als online of via campagnes. “Het gaat om herkenning en vertrouwen,” vertelt Thomas.
In het gesprek delen Thomas en Isabel ook hun persoonlijke verhalen: hoe ze zonder druk van huis uit toch hun plek vonden binnen het familiebedrijf. Ze geven een waardevolle tip aan jonge ondernemers: “Wees niet bang om te falen. Begin, leer en ontwikkel.” Een aflevering vol inzichten over modern leiderschap, innovatie en de kracht van samenwerking binnen een familiebedrijf. Luisteren dus!
Blijf op de hoogte van nieuwe afleveringen!
Wil je als eerste toegang tot de nieuwste afleveringen en bijbehorende artikelen? Volg ons op Spotify en Apple podcast en schrijf je in voor onze nieuwsbrief. Dan ben je altijd als eerste op de hoogte van nieuwe content. Wij kijken ernaar uit om onze passie voor mode, retail en innovatie met je te delen. Zie je bij Textilia Talks!
Transcriptie van deze Textilia Talk podcast aflevering
Deze transcriptie is gegenereerd met behulp van AI en kan kleine onnauwkeurigheden bevatten. Het is bedoeld om een algemene weergave te geven van het gesprek in de podcast. Voor de exacte woorden en nuances, luister naar de volledige aflevering!
Gina: Welkom bij Textilia Talks. De podcast voor inspiratie, trends en inzichten in de modebranche. Al meer dan 100 jaar is Textilia het platform voor modeprofessionals. Met onze magazines, online platforms, nieuwsbrieven en nu ook podcasts vertalen we trends en ontwikkelingen voor de gehele sector. Elke aflevering spreken we vakgenoten en delen we exclusieve inzichten die je nergens anders hoort. Leun achterover, luister mee en laat je inspireren door Textilia Talks.
Gina: Welkom luisteraars en leuk dat jullie nog steeds luisteren naar de Textilia x De Kast podcast. Vandaag gaan we in onze aflevering in gesprek met broer en zus: Thomas Krol en Isabel Krol. Welkom.
Thomas: Dank je.
Isabel: Leuk dat we hier mogen zijn.
Gina: Ja, ik vind het ook heel erg leuk om jullie te spreken vandaag.
Isabel: Dankjewel.
Gina: Ik begin de podcast eigenlijk altijd even met aan de persoon in kwestie te vragen om zichzelf voor te stellen aan de hand van drie steekwoorden. Maar in het geval van een duo-interview vind ik het wel leuk als jullie het over elkaar zeggen. Dus Thomas, ik zou willen vragen om jouw zus in drie steekwoorden te omschrijven voor ons.
Thomas: Drie steekwoorden? Ja. Oké. Enthousiast. Dat had ik al door. Eerlijk. En direct.
Gina: Direct. Kan je een voorbeeld geven?
Thomas: En dan vooral op de werkvloer. Nee, op de werkvloer. Ja, Ies wint er geen doekjes om als dat niet nodig is. Zegt gewoon waar het op staat. En uiteindelijk vind ik dat iedereen daar wel baat bij heeft. Dat je gewoon sneller to the point komt met z’n allen.
Gina: Mooi. En is dat in jouw functie ook belangrijk? Want wat doe jij precies binnen het familiebedrijf?
Isabel: Dat is in mijn functie wel belangrijk. Ik ben, met een mooie functienaam, General Manager. Maar dat is natuurlijk eigenlijk even kort door de bocht. Onze vader is nog steeds algemeen directeur, CEO. En ik sta er eigenlijk net achter. In de zin van: alles komt in principe eerst langs mij voordat het naar hem gaat. Met natuurlijk het idee dat we die eindverantwoordelijkheid over kunnen dragen uiteindelijk. Dus het is wel van belang in mijn functie dat ik af en toe ook zeg waar het op staat.
Gina: Ja, ook om de processen niet te vertragen.
Isabel: Nee, en om uiteindelijk natuurlijk gezamenlijk met het team de beslissingen te nemen. En op tempo inderdaad de koers te blijven varen.
Gina: Mooi. Zou jij toch nog jouw broer willen voorstellen?
Isabel: Ja, in drie woorden. Creatief, oplossingsgericht. En rust. Thomas is echt rust.
Gina: En daarom vullen jullie elkaar aan, denk ik.
Thomas: Rust, te gast. Zeker.
[Transcriptie gaat verder in de volgende boodschap…]
Gina: Jullie familiebedrijf Xensu is natuurlijk al meer dan 100 jaar actief. En jullie hebben vanaf 2021, als ik het goed zeg, de transitie voor de volgende generatie in gang gezet. Dat is inmiddels nu vier jaar geleden. Wat is er in die vier jaar anders gegaan? Of wat voor stappen hebben jullie concreet gezet samen?
Thomas: Ja, dat is een hele goede vraag. Er zijn natuurlijk al meerdere dingen veranderd. Je team is denk ik wel heel erg belangrijk geworden de afgelopen jaren. Het team is het bedrijf zeggen we altijd, maar echt dat teamgevoel creëren met elkaar daar hebben we de laatste paar jaar wel extra aandacht aan gegeven. We hebben vaker evenementjes met z’n allen georganiseerd. Ook een businessplanweek hebben we geïntroduceerd, dus aan het einde van het jaar gaan alle afdelingen met elkaar zitten. Moeten kijken van: ja, wat zijn projecten die we in het komende jaar willen gaan oppakken en hoe kunnen we elkaar daarbij helpen.
Isabel: Ja precies. Ik denk dat ook. We hebben echt ook veel aandacht besteed aan het team intern omdat zij natuurlijk met ons die transitie moeten gaan doen. En wij praten natuurlijk altijd over balans. We hebben balans in de schoenen en dat stukje balans hebben we denk ik ook intern in de cultuur echt proberen te veranderen op een positieve manier. Dus mensen kunnen sporten en we zijn echt bezig met zijn allen ook gebalanceerd te leven. Zowel mentaal als fysiek. Gezondheid vinden we zeer belangrijk.
Thomas: Ja. En uiteindelijk natuurlijk zijn er ook heel veel ontwikkelingen geweest in de collectie. We hebben natuurlijk de Next Generation geïntroduceerd, wat nu een van onze meest succesvolle groepen is binnen de collectie. We zijn uitgebreid, nog steeds, naar Duitsland, waar we groeiende zijn. We hebben zoveel toffe dingen gedaan nu, en dan de showroom als kers op de taart hier in Nieuwegein. We hebben echt wel veel veranderingen doorgemaakt.
Gina: Omdat er zoveel is veranderd en ook zoveel is ontwikkeld, wat is jou het meest bijgebleven? Als je denkt aan die afgelopen vier jaar.
Isabel: Ik denk toch wel het mooiste wat we hebben gedaan is de Next Generation collectie geïntroduceerd.
Thomas: Wanneer was dat?
Isabel: Zouden we het ook een of twee maanden hebben gezegd? Het was begin ’21 of eind ’21.
Thomas: Ja, daar waren we natuurlijk al wel eerder mee bezig. Maar echt die introductie was wel echt tof om te doen.
Isabel: Ja, echt met een pilot en kijken van hoe het gaat. En marketing-wise ook super goed in de markt. Gelimiteerd uitgebracht eerst. En mensen lekker groepen, de winkeliers, om te kijken hoe het aansloeg natuurlijk. Dat was een compleet nieuwe zool die ook echt wel een stuk jonger was qua look dan de zolen die we daarvoor hadden.
Thomas: Maar ja, dat sloeg gelukkig goed aan en uiteindelijk hebben we iedereen de mogelijkheid gegeven om die schoenen in te kopen. En inderdaad wat Ies zegt, nu is dat volgens mij ruim 45% van de artikelen die we verkopen is met die zolen. En dat in vier jaar tijd.
Isabel: Ja, het is echt tof dat we, ja, echt modisch comfort, dat we dat op de kaart kunnen zetten.
Gina: Ja, want daar staat Xensible voor.
Thomas: Ja, we zeggen wel altijd in termen van: we willen de Nike onder de comfortschoenen worden. Dus echt dat vooruitstrevende, dat innovatieve stukje mode. We zijn natuurlijk geen trendsetters. We zijn echt trendvolgers. Maar wel dat blijven verwerken in de collectie. Altijd iets vernieuwends.
Isabel: Ja.
[De transcriptie wordt vervolgd in het volgende deel…]
Gina: Daarop voortbordurend. Er is onlangs ook een interview geweest, Thomas, met jou en ons Schoenvisie. En daar kwam ook naar voren dat winkelbeleving heel erg belangrijk is. Kan je daar wat meer over vertellen in het kader van het nieuwe seizoen?
Thomas: Ja, zeker. Ja, we willen het sowieso heel graag met onze winkeliers samen blijven doen. We zitten zeker niet in de strategie om zelf de schoenen te gaan verkopen. Maar ja, heel belangrijk. Online zijn we goed zichtbaar. Verschillende bladen, op televisie met commercials. En daar wek je een bepaald gevoel op bij de consument. En als ze naar de winkel toe gaan voor je producten, dan hoop je ook dat ze dat gevoel wat ze destijds gezien en ervaren hebben, dat ze dat ook terugzien in de winkel. Dat heeft ons doen bewegen om twee jaar terug shop-in-shop systemen te ontwikkelen. Die echt in onze huisstijl zijn. Zodat als de consument naar de winkel toe gaat, dat ze daar ook echt ons gevoel krijgen. Gelukkig hebben we nu 25 tot 30 winkeliers in Nederland die heel enthousiast die wanden hebben geplaatst. Het ziet er echt heel netjes uit, moet ik zeggen.
Gina: Kan je een voorbeeld geven van een winkel waar die wand bijvoorbeeld te zien is?
Thomas: Ja, dan kan ik de winkel van mijn vriendin misschien een beetje in het zonnetje zetten. Bukum Schoenen uit Deurne. Daar hebben we onze allergrootste variant mogen plaatsen. Dus die is 3,60 meter breed. Je ziet gewoon de mensen die de winkel binnenstappen. Het valt op ten opzichte van de rest, dus mensen gaan er meteen op af. En dat vinden wij natuurlijk als merk heel mooi om te zien. Dat het echt het resultaat is van die wanden, dat mensen erop afstappen.
Gina: Ja, mooi. Want dat is ook jouw functie, even terugkomend op jouw functie.
Thomas: Ja, klopt.
Gina: Je bent van de marketing.
Thomas: Ja, marketingmanager van Xensible. En ook van ons andere bedrijf, Nimco. Dat doe ik sinds een jaar erbij. We deden eerst coördineren vanuit Portugal, maar sinds heden eigenlijk volledig vanuit Nederland.
Gina: Portugal, want jullie produceren daar?
Thomas: Klopt.
Gina: En alleen in Portugal?
Thomas: Ja, daarbij heb ik in het interview ook gedeeld dat we de zolen wel uit China halen, uit Azië. En de reden daartoe is omdat daar de technologie om EVA te verwerken in zolen enorm ver is. We hebben geen standaardzolen. Onze zolen bestaan uit zes, zeven verschillende onderdelen. Dat is echt een mega arbeidsintensief proces. Het is niet één keer materiaal inspuiten en normaal zijn de zolen klaar. En daar zijn het hele concept natuurlijk in verwerkt. En ze zijn daar gewoon heel erg ver met het gebruiken van dat EVA-materiaal. Daarbij moet ik wel zeggen dat we vorig jaar een nieuwe collectie, een nieuwe zool hebben geïntroduceerd. Een Next Innovation-zool. En die produceren we echt compleet in Portugal.
Gina: Ja, maar die bestaat uit PU.
Thomas: Dat is weer een ander materiaal. Dat is mogelijk in Portugal omdat we daar iets anders produceren. Maar voor de rest, de materialen zijn de uppers. Worden gemaakt in Portugal.
[Laatste deel van de transcriptie volgt…]
Gina: Nog even een hele persoonlijke vraag tussendoor. Ik vind het leuk om die balans ook daarin te zoeken. Professioneel en persoonlijk. Was het voor jullie altijd gesneden koek om ooit in dit familiebedrijf te gaan werken? Want ik kan me ook voorstellen dat je misschien hele andere plannen had.
Thomas: Ja, voor mij… Ik rolde er een beetje in. Ik had vroeger altijd heel veel met auto’s. Ik heb ook de IVA gedaan in Driebergen. Dat is een hele brede managementopleiding, maar wel gericht op de autobranche met een aantal vakken, zeg maar. Maar marketing heb ik daar ook gehad. En dat lag me altijd wel. Vond ik heel interessant. En ik kwam een positie vrij als marketingcoördinator binnen Xensible. En dat was begin 2014. Toen heb ik tegen mijn pa gezegd: dat wil ik wel proberen. Die uitdaging wil ik aangaan. En sindsdien ben ik nooit meer weggegaan.
Gina: Nee, dus toch dan toch ook verliefd geworden op dat schoenenvak.
Thomas: Ja.
Isabel: Voor mij was het echt totaal niet duidelijk. Wij zijn ook — is ook wel leuk om te weten — wij zijn een van de zes thuis. Dus onze vader en moeder hebben goed hun best gedaan. Dus ja, er werd eigenlijk tegen ons altijd gezegd: je mag doen wat je wilt doen. En je ziet het ook, want de andere vier zitten niet in het bedrijf. Dus het hoefde niet. Dus ik heb daar ook eigenlijk nooit echt aan gedacht. Totdat ik op een punt kwam in mijn studie dat ik eigenlijk ging switchen van studie. En dat ik zei: misschien kan ik nog tussendoor wat op de zaak doen om even te helpen. En dan kan ik ook leren van wat vind ik nou leuk, wat ligt mij nou het beste. En toen eigenlijk met een soort van stage erin gerold, altijd gebleven. En toen aan het eind van mijn studie dacht ik: nee, dit zouden we wel kunnen doen. Ja, dit is wel leuk. Maar dan maken we er wel een professioneel traject van. Dan wil ik ook echt dat we het goed aanpakken. Dus we zijn meteen van assessments tot coachingstrajecten gestart. Om het echt wel goed te onderzoeken. Want het is nogal wat, een bedrijf overnemen. En zeker ons bedrijf, daar komt echt veel bij kijken. Samen met Nimco. En zo doen we eigenlijk…
Gina: Mooi, dus heel natuurlijk is dat proces gegaan.
Isabel: Ja, het was niet dat wij op tienjarige leeftijd aan de eettafel zaten en dat ze zeiden van: nou…
Gina: Ja, dat is mooi. En hoe is het dan nu om samen te werken als broer en zus, nu dat jullie al een aantal jaren achter de rug hebben?
Thomas: We moeten nu zeggen leuk. Geen keus, nee. Hartstikke leuk. Ies en ik zijn allebei hartstikke verschillend. Maar daarmee vullen we elkaar op zakelijk vlak wel heel erg goed aan, moet ik zeggen. Ies wat meer gericht op de general management rol: sales, HR. En ik dan meer op de marketing, communicatie en innovatiekant zogezegd. Maar het is echt een goede mix.
Isabel: Ja, en het is ook wel heel bijzonder. We staan er eigenlijk nooit zo bij stil totdat iemand dus een vraag stelt van: hoe is dat eigenlijk? Maar dat gaat eigenlijk wel heel goed. We hebben eigenlijk nooit gedoe of zo. Ik denk, ieder heeft gewoon heel erg duidelijk zijn of haar taken. En als je elkaar aanvult, dan lijkt het gewoon heel erg te werken. Ja, we vinden het niet erg. Al zijn we de hele dag in elkaars omgeving, dan is dat ook nog steeds goed. Het is niet zo van: oh, we moeten echt afstand houden, want dan kunnen we elkaar luchten. Nee, al zijn we de hele dag samen of zitten we de hele dag in overleg, is het ook oké.
Gina: Ja, dat is wel heel bijzonder. En wat staat er nog te wachten in 2025? Wat kunnen we nog van jullie verwachten? Kunnen jullie iets nieuws delen? Wat er op de planning staat?
Isabel: Nou ja, we zijn wel weer bezig met een nieuwe zool. Die komt niet in 2025 uit. Maar daar zijn we nu wel echt volop mee bezig om die in 2026 te introduceren. Voor een aparte productgroep binnen de collectie.
Thomas: Ik denk dat we daar iets heel moois voor hebben die nog niet gediend wordt… of al wel? Nee, niet op die manier. Niet op die manier. Nee, het is wel echt iets bijzonders.
Isabel: Ja, dat is inderdaad supertof. En ja, er staan nog zoveel dingetjes op de planning. Ik zit nu te denken… Inderdaad, dan met de showroom. Qua collectie ook weer doorontwikkelingen binnen de collectie. Weer hele toffe dingen die wel klaar liggen, maar die we nog moeten gaan kijken wanneer die een plekje krijgen.
Thomas: En een groot vierdaags feest natuurlijk. Wat we altijd geven als netwerkevenement. In de zomer.
Isabel: Ja, in de zomer. We gaan weer echt een leuk jaar tegemoet. We gaan weer leuke dingen doen.
Gina: Ik ga jullie in de gaten houden. Tot slot heb ik nog een leuke vraag. Omdat ik echt bewondering heb — wij zijn generatiegenoten — en jonger ondernemerschap, dat vind ik heel tof. En ik dacht: misschien is het ook nog leuk om een soort les mee te geven. Voor mensen die ook aan het ondernemen zijn. Of het idee hebben om te gaan ondernemen. Wellicht in een familiebedrijf. Is er misschien nog tot slot een les die jullie die personen willen meegeven?
Thomas: Ik zou zeggen: wees niet bang te falen. Zeker in het begin niet. Dan heb je nog natuurlijk een vangnet. Dus daar kun je ook een beetje pionieren en dat risico nemen. Zonder dat er direct een groot risico aan hangt. Dus hou jezelf vooral niet in. Ga er wel meteen in volle bak voor en neem die beslissing. Als het uiteindelijk niet gaat zoals je had gehoopt, dan leer je daarvan. En dan kun je de volgende beslissing weer op een andere manier nemen.
Isabel: En ik denk ook wat ons wel echt heel erg heeft geholpen is dus zo’n externe coachingspartij. Dat je soms echt uit het bedrijf stapt en dan echt met elkaar gaat praten en echt dieper ingaat op familiestructuren en op jezelf. En daarin nog ondersteuning krijgt. Niet je helemaal blind te staren puur op het bedrijf. En inderdaad: gewoon doen.
Gina: Nice. Daarmee gaan we afsluiten met die woorden: gewoon doen. Dank jullie wel, Thomas en Isabel.
Thomas & Isabel: En we houden contact. Leuk, jullie ook bedankt.
Gina: Dank voor het luisteren naar Textilia Talks. Meer weten? Bezoek textilia.nl voor exclusieve vakkennis en inspiratie. Word member van ons platform en abonneer je op onze magazines… om onderdeel te zijn van het netwerk voor modeprofessionals. Samen helpen we jouw bedrijf groeien. Tot de volgende keer!