TOP

In de spotlight op de Modefabriek: 6 merken om in de gaten te houden

Op zondag 7 en maandag 8 juli 2024 was het tijd voor de Modefabriek in de RAI, Amsterdam. In de Spotlight Area worden merken uitgelicht die nog relatief nieuw zijn, of voor de eerste keer op de Modefabriek staan. In dit artikel tippen we zes merken die er wat ons betreft uit sprongen!

1) Muiltjes met oog voor duurzaamheid: Affêre

Meteen bij binnenkomst vielen deze schoenen ons op. Affêre, opgericht door Yoeki de Bree, biedt kleurrijke muiltjes, gemaakt in Europese Ateliers, van deadstock materiaal van grote ketens. Yoeki: “We ontwerpen en creëren op zichzelf staande stukken en lanceren deze als één enkele Affêre. Allemaal met hun eigen verhaal, persoonlijkheid en productie. Elke drop bestaat uit één stuk in meerdere kleuren of varianten. Dit beperkt het risico op overproductie en oversampling. Wij ontwerpen geen collecties en volgen zeker niet de standaard productiecyclus. We hebben een langetermijnvisie die moet worden gedeeld en, nog belangrijker, doorgegeven!” Op dit moment zijn de schoenen alleen online verkrijgbaar, maar Yoeki hoopt in de toekomst ooit een eigen winkel te mogen openen. “Dat is wel de droom.” Voor de winter hebben ze naast muiltjes ook laarzen ontworpen, in beige, zacht roze en groen. 

2) Kleurrijk en groots: MarlienWEAR

MarlienWEAR is een Nederlands modelabel, ontworpen door een jonge vrouw die opgroeide in een klein dorpje, maar altijd droomde van de grotere wereld. Ontwerpster Marlien Peeters zoekt met haar ontwerpen altijd de balans tussen high-end mode en streetwear. Ze ervaart high-end fashion vooral als ongemakkelijk en probeert grenzen te doorbreken door traditionele elementen uit de streetwear-cultuur toe te passen, om het zo ook comfortabel te maken. Dit is doordrenkt met een klein punk-randje. Marlien studeerde BA modevormgeving aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en deed werkervaring op bij SCHEPERSBOSMAN en David Laport. Haar collecties zijn ontworpen voor mensen die zich anders voelen. Gemeenschappelijke thema’s die in de collecties terug te vinden zijn, zijn sociale orde in relaties, seksualiteit, de samenleving en politiek. Vanuit deze thema’s creëert MarlienWEAR op zichzelf staande stukken, meestal met gebruik van extra grote of grote volumes en heldere – vaak niet-overeenkomende – kleuren. “Dit is een jurk die heel erg past bij wat ik in de toekomst meer wil gaan maken. Ik houd van dat gelaagde”, zegt Marlien, terwijl ze me de blauwe jurk laat zien, gemaakt van gerecyclede sportbroeken. 

3) Verfijnde sieraden van Maziya

Al zijn de sieraden verfijnd, toch sprong de stand van Inass in het oog! Maziya is geboren uit de overtuiging dat sieraden een transformerende kracht bezitten. “Wij zijn ervan overtuigd dat de uitstraling die sieraden aan jouw verschijning geven, jouw innerlijke karakter weerspiegelt”, aldus oprichter Inass Maziya. Inass creëert prachtige, stijlvolle en veelzijdige sieraden, De kettingen zijn gemaakt van 18-karaats massief goud en puur sterling zilver. Drie uit de huidige collectie zijn gesierd met een steen, variërend van een rozenkwarts tot een granaat. De ringen komen in prachtige roestbruine doosjes. Is weer eens wat anders dan standaard zwart.. “Onze reis naar duurzaamheid is ingebed in elk facet van ons merk, van materialen tot ethische productieprocessen”, legt Inass uit. “Wat ook leuk is: ik heb de sieraden zo ontworpen dat je ze goed met elkaar kunt combineren en layeren. Alle (aardse) hoofdkleuren matchen mooi met elkaar.” 

4) Jasjes van restmateriaal: Nutt Amsterdam

Omdat de kledingindustrie nog verre van eerlijk en schoon is, wil Esther Mutsaers bijdragen aan een betere wereld, en dat doet zij met Nutt Amsterdam. “Onze exclusieve jasjes en blazers worden gemaakt van zorgvuldig geselecteerde tweedehands kleding. We werken samen met het textielsorteerbedrijf Sympany. Zij selecteren welke kleding nog goed is voor een tweede leven, en wat verband moet worden. Die stoffen krijg ik, en hier maak ik nieuwe kleding van. Wij zien geen afval, maar in vele gevallen rijke grondstoffen en we willen de waarde van kleding teruggeven, omdat ze dat verdient”, aldus Esther. Alle gerecyclede items zijn van hoge kwaliteit en geen één is hetzelfde. “Zolang de mode-industrie niet 100% circulair is, bestaat NUTT.” Aan het kledingrek hangen ware eye-catchers, waarin verschillende soorten stoffen (van een oud FILA jack tot een wollen trui) op bijzondere wijze worden gecombineerd. Welke trekt jouw aandacht?

5) Een upgrade voor je paskamers: de spiegels van MEAUI.STUDIO

Meaui Studio is opgericht door Kim Hogewoning. “Mijn inspiratie voor de spiegeldesigns is ontstaan uit een persoonlijke wens voor meer kleur en expressie in mijn leven. Als groot designliefhebber miste ik een kleurrijk statement piece in mijn huis.” Op een zomerdag in 2022 lag er een stuk resthout voor de deur van haar appartement, wat letterlijk het begin werd van haar ondernemersdroom. “Ik nam het mee naar binnen, en had me binnen een maand aangemeld bij Broedplaats Contact in Amsterdam, om een cursus te volgen in o.a. het gebruik van een CNC-machine.” Het resultaat van 1,5 jaar hard werken is nu zichtbaar in de ‘Celebrate Life’ en ‘Barbapapa’ collectie (een mix van Japandi en funky). Bij het kiezen van de kleuren van de spiegels is rekening gehouden met de psychologie hierachter. “Sommige kleuren beïnvloeden bijvoorbeeld zelfvertrouwen, of zelfs koopgedrag van klanten. Zo kan je kiezen wat je met jouw (kleding)merk wil uitstralen. Als je mijn spiegels ziet, wordt je vanzelf vrolijk, en dat is ook precies wat ik wil bereiken: een herinnering om het leven te vieren en om bewust te leven.” 

6) Batik met een verhaal  

Vanuit een zoektocht naar zelfexpressie, identiteit en kleurrijke, gedurfde en unieke stoffen, is GUAVE in 2017 opgericht door Myrthe en Romée, vriendinnen en ontwerpers. Dit label en ongoing project is gefocust op het aanbieden van kleine collecties fair geproduceerde items voor de bewuste consument die houdt van vakmanschap. “Waar kleding veel gezien wordt als een eenmalig product, maken wij graag kledingstukken met een achtergrondverhaal. Een verhaal dat ook verbonden is met ons en onze gedeelde voorouderlijke geschiedenis.” Myrthe vertelt dat haar roots op Java liggen. Ze werken samen met drie ateliers op het eiland. Ieder item van Guave is handgemaakt (en uniek), wat veel tijd kost. De authentieke Javaanse Batik staat centraal binnen de collectie, die veelal bestaat uit sets. Het batik ambacht is een eeuwenoude techniek om textiel te bedrukken en wordt ook wel een wax-resist techniek genoemd. “Om onze ontwerpen een unieke touch te geven, gebruiken we duurzaam geweven stoffen van onze partner Enschede Textielstad. Wij geloven dat mode eerlijk moet zijn en iets om een leven lang te koesteren.”