TOP

Hoe vertaal je de vrouwenmodetrends voor zomer 2019?

De trendpagina’s in de vrouwenmodespecial van Textilia geven een indruk van de belangrijke vrouwenmodethema’s voor zomer 2019. Hoe ga je al deze informatie vertalen naar je assortiment? Ervaringsdeskundigen vertellen.

Hoofdfoto: Moschino [credit] Jeroen Snijders

Andrea Hilgersom, creatief directeur van 10 Feet:

“Geen van de trends van Christine Boland zit letterlijk in de collectie van 10 Feet, maar ik zie wel onderdelen uit alle thema’s terug. Ik kan me erg in de teksten vinden, maar niet altijd in de beelden. Van het thema Cultivated Innocence spreekt de tekst over optimisme en kinderlijke onschuld me erg aan, plus het kleurenpalet met roze, rood en oranje. Wij hebben het roze met rood omarmd en het onschuldige ‘nerdy preppy’ vertaald met bloesjes en poppy kleuren. Bij Powerfull feminity voel ik me meer aangesproken door de tekst dan door de beelden en kleuren. Die neutrale kleuren hebben wij laten liggen, net als de brede schouders. Ik zie dit thema meer vertaald in een eigen attitude en het lef om op te durven vallen met kleurcombinaties, prints op prints en stoffencombinaties. Van de Afrikaanse invloeden zoals in Re-edited culture zijn wij altijd wel. Nu niet letterlijk met de prints, maar wel met de kleuren. Van Modern mythology spreken de kleuren me juist weer minder aan, maar wel de vormen met de vloeiende lijnen, lange lengtes, aangeknipte mouwen, ruffles en metallics. Die vormentaal past heel goed bij ons. Opulent style clash past het beste bij 10 Feet. Ook weer niet persé in de kleuren en beelden, maar wel in decoratieve broches, borduursels, bloemmotieven, brokaat, jacquard en print op print. Effortless elegance past het minste bij ons, met de jaren twintig silhouetten en de hoge tailles. Maar hier kan ik me wel weer vinden in de kleuren, dat zachte groene, roze en geel. Zelf ontwerpen we niet vanuit trends. We volgen ons gevoel en pikken op wat bij 10 Feet past. Inspiratie halen we uit reizen, shoppen, stoffenbeurzen, Pinterest en Instagram. Stoffen zijn het beginpunt van een collectie. De rode draad voor de zomercollectie 2019 is optimisme. Roze met rood is een optimistische kleurcombinatie, die heel lang niet kon. Ik denk dat de consument het wel aandurft, die is nu wel gewend aan al die kleuren van de afgelopen seizoenen.”    

Trends Christine Boland ss19 Opulent style clash

Rosanne Jansen, mede-eigenaar van OU Boutiques Stories:

“Op het eerste oog vind ik de trends van Christine Boland heel herkenbaar qua kleuren, prints, materialen en combinaties. Daar zie ik zeker een lijn met wat wij brengen, maar dat hebben we niet bewust uitgedacht. We laten ons vooral voeden en inspireren door wat we om ons heen zien. We kijken op de beurs bijvoorbeeld eerst naar de mensen die er komen en dan naar wat er op de beurs zelf te zien is. Maar we doen vooral wat we zelf leuk vinden. We zoeken altijd de bijzondere, unieke items en brengen niet persé de trends. Het thema Cultivated Innocence past daarom wel bij ons. Het prikkelt en is anders. Ik denk dat onze doelgroep daar eerder op afkomt dan op een thema als Powerfull feminity. Dat thema vind ik het minst interessant en meest geweest. Er zitten nog wel goede items in, maar van die sfeer blijven we weg. Been there, done that. Re-edited culture past ook wel bij ons, maar we moeten niet doorslaan met tribals en prints. Ik zie vooral iets in de kleuren en het silhouet. In een subtiele versie passen die zijden tunieken met prints bijvoorbeeld wel in onze winkels. Interessant in Opulent style clash vind ik de prints op prints, zo stylen wij ook om de consument te prikkelen. In Effortless elegance spreekt het silhouet met de hogere taille en riempjes me aan, net als de laagjes en de prints op prints. Maar we zijn bij de inkoop niet heel erg met trends bezig. Voor de zomer hadden we bijvoorbeeld een jurkenmerkje ingekocht en dat bleek een megahit te zijn in de verkoop. Dat had niemand te kunnen forecasten. Omdat we vanaf zomer 2019 met een eigen merk komen, zijn we wel iets meer bezig met trends. Onze eigen collectie zit kort op de markt en mag prikkelen en verrassen, maar het hoeft ook weer niet te gek.”

Trends Christine Boland ss19 Cultivated innocence

Marcha Hüskes, oprichter van het nieuwe slow fashionlabel Marcha, de opvolger van de merken Marcha Hüskes en Mila & James:

“Ik ben niet bewust bezig met trends, maar onbewust ga je er toch een beetje in mee door alle beelden die je voorbij ziet komen en door wat er in de markt gebeurt. Intuïtief pik je dingen op. Is het niet qua vorm dan wel qua materiaal. Je merkt dat de thema’s van Christine Boland voortkomen uit wat er gaande is in de wereld, met alle onrust. Ik word wel vrolijk van de trends. Het sfeerbeeld is mooi rustig en de catwalkbeelden zijn juist heel overdadig. Een opvallend contrast. Het roze thema Cultivated innocence vind ik superleuk, maar is voor onze klant niet geschikt. Die wil er elegant en krachtig uitzien. Powerfull feminity en Effortless elegance passen daar het beste bij. Zeker qua kleur en silhouet. Voor Marcha wordt het wat ingetogener vertaald. Het kleurbeeld van Effortless elegance vind ik erg mooi: nude, donkerrood, mint en geel. Wat me verder opvalt is dat materialen heel belangrijk zijn in de trends. Dat zie ik zelf ook op de stoffenbeurzen, er is ongelofelijk veel gaande op het gebied van nieuwe stoffen. Voor mij erg interessant omdat ik een voorliefde heb voor nieuwe stoffen. Die innovaties zijn ook heel belangrijk voor mijn nieuwe merk Marcha, dat tijdloos en duurzaam is. De kleding moet je langer kunnen blijven dragen dan een seizoen, dus de materialen moeten makkelijk te onderhouden zijn en lang mooi blijven. Naar prints kijk ik eigenlijk helemaal niet, ik werk vooralsnog alleen met uni’s voor mooie basics. Maar ik kijk wel naar kleuren en silhouetten. Interessant vind ik dat de consument steeds meer lef heeft om bepaalde stijlen of silhouetten te dragen.”

Trends Christine Boland ss19 Opulent style clash