TOP

Hoe gaat het met Hiltje H.?

Drie jaar geleden kwam Hiltje Huisink met haar gelijknamige merk als nieuwkomer in de branche. De focus: mooie, duurzame items voor de 35-plus vrouw. Inmiddels is de naam veranderd naar Hiltje H., maar verder blijft Huisink doen waarmee ze drie jaar geleden begon. "Het concept slaat bij deze doelgroep heel goed aan."

Reden voor de naamsverandering: de naam is moeilijk uit te spreken in het buitenland. “Maar we wilden toch echt als Nederlands merk een Nederlandse naam houden”, vertelt Huisink.

Betekent dit dat er ambities voor het buitenland zijn?

“In de toekomst wil ik Hiltje H. stabiel en solide uitbouwen. Ik zie veel mogelijkheden voor ons. Wellicht kunnen we beginnen in Duitsland, als we een goede agent tegenkomen. Wie weet naar Scandinavië. Maar laten we eerst Nederland maar eens verder uitbreiden. Ik neem het zoals het komt. Als je vanuit je hart iets moois maakt, gaan andere mensen dat vanzelf waarderen. Dan komt die groei en eventueel het buitenland vanzelf wel.”

We spraken je drie jaar geleden, toen Hiltje Huisink net was gelanceerd. Wat is er in de tussentijd veranderd?

“Niet veel. We borduren voort op het oorspronkelijke concept: basic, klassieke kwaliteitsitems met een goede pasvorm. We zijn wel gegroeid. Ook heb ik een nieuwe agent voor Nederland aangenomen, Jacqueline Thielen van het Modeburo. Zij gelooft ontzettend in ons product en weet hoe we kunnen uitbouwen. Omdat mijn kracht eerder bij de creatieve uitwerking ligt, zijn we een goed team.”

“Ik ben ook begonnen met een webshop. Toch ben ik ervan overtuigd dat je geen productie kunt draaien zonder winkels. In steeds meer winkels is ook meer aandacht voor het soort kleding dat wij maken. Kleinere merken met aandacht voor het product. Dat is precies waar wij voor staan. Duurzaam, dicht bij huis geproduceerd. Er wordt zoveel gemaakt, er is zoveel bulk. Ik het idee dat mensen er soms een beetje moe van zijn.”

Jij doet het anders?

“Ja, dat probeer ik. We maken mooie basics, die je jaren door kunt dragen. Een groot deel van de merken richt zich nog altijd op jongeren, er is niet veel voor de oudere dame. Terwijl die doelgroep juist meer nodig heeft dan alleen trends. Jonge meiden dragen alles wel, als het maar hip en trendy is. Als je wat ouder wordt, wil je andere dingen. Het moet slank maken, comfortabel zijn en van goede kwaliteit. Deze dames willen goed geholpen worden in de winkel, een goede pasvorm en kleding die bijvoorbeeld makkelijk te wassen is, zonder dat het er gelijk slecht uit gaat zien. Dat is wat ons onderscheidt.”

“De prijzen zitten in het middensegment en schuren ook tegen het hoogsegment aan. Daarom past het ook goed met andere hoogsegment merken, zoals Humanoid, Kyra & Co. Wij hebben die basic die je jaren door kan dragen. Ik denk persoonlijk dat mensen eerder geld uitgeven aan een mooie basic dan iets wat trendgevoelig is. Vergelijk het met de onmisbare little black dress: een goed basisitem is onmisbaar. Dat is de achterliggende gedachte dat wij deze dingen zo maken.”