TOP

Het uitgangspunt van Full Circle Clothing is:’We zoeken een middenweg tussen inspireren en impact maken’

De Nederlandse start-up Full Circle Clothing streeft naar een volledig circulair kledingmodel. Hoewel de focus nu ligt op bedrijfskleding, willen oprichters Max van Bree en Constantin Wahle hun concept uitrollen naar de modebranche. Innovaties als NFC-tags in kledingstukken willen ze delen met andere modemerken. “Duurzaamheid is geen competitie.”

Beeld: Full Circle Clothing

Waar staat Full Circle Clothing voor?

Constantin Wahle: “We begonnen als T-shirtlabel en verkopen inmiddels ook hoodies, sweaters en tassen. De focus ligt op mannenmode, die ook uniseks te dragen is. Onze collectie is gemaakt van vijftig procent gerecycled en vijftig procent biologisch katoen, maar voor de toekomst streven we naar een volledig circulair kledinglabel. We zouden uiteindelijk een totaalcollectie neer willen zetten.”

Wat is het handschrift van Full Circle?

Max van Bree: “Tijdloos, met goede en mooie basics. Naast geweven stoffen willen we in de toekomst ook gebreide en jersey items brengen. We ontwerpen anders dan andere merken. Door het circulaire concept worden we beperkt met kleuren en we kunnen bijvoorbeeld geen prints met zes kleuren maken. Maar ook de storytelling rond het merk is belangrijk. Het moet de lifestyle verrijken en mensen bewuster maken. We richten ons daarbij op de slow living lifestyle, zoals het in food al langer bestaat en waarbij het draait om de ingrediënten en hoe iets is klaargemaakt. Dat misten we in de mode. Het gaat om kwaliteit boven kwantiteit en meer tijd en aandacht nemen voor dingen.”

‘Mensen zijn gewend aan fast fashion: als iets niet goed meer is, gooi je het weg’

Maar momenteel richtten jullie je vooral op bedrijfskleding. Waarom?

MvB: “Dat was geen vooropgezet plan, maar we werden vrij snel na onze start benaderd door bedrijven. We konden die afzet goed gebruiken, want we hebben geen externe financiers. De focus ligt nu weliswaar op bedrijfskleding, maar consumenten kunnen het merk ook kopen via de webshop. Grote bedrijven kunnen een custom made collectie laten maken. Klanten zijn bijvoorbeeld TU Delft, maar ook musea.”

Jullie zijn nog een kleine speler, maar kregen onlangs de nodige exposure dankzij een financiering vanuit de Europese Unie én ondersteuning vanuit Vodafone Business. Waarom kozen zij jullie uit?

MvB: “Al onze kledingstukken worden geleverd met een eigen Life Cycle Analysis, inclusief duurzaamheidsimpact-gegevens. We zijn momenteel het trackingsysteem voor deze gegevens aan het innoveren door QR-codes te vervangen door NFC-tags. De financiering vanuit de Europese Unie ontvingen we om de interface voor de NFC-tags verder te ontwikkelen. Ook ontvingen we als erkenning voor deze ontwikkelingen het Fit For the Future-certificaat van Vodafone Business. Daarmee worden we ondersteund met onze public relations. We zijn te klein om zelf te investeren in pr, dus daar zijn we blij mee. Bovendien betekent het veel om erkend en ondersteund te worden door zo’n grote, internationale speler. Het is geweldig om te zien dat Vodafone tijd en middelen investeert in bedrijven waarvan zij denken dat ze een positieve impact zullen hebben op onze planeet.” 

Waarom willen jullie de QR-codes vervangen door NFC-tags?

CW: “Het probleem met een QR-code is dat het label vervaagt met wassen of dat mensen het label eruit knippen. De NFC-tag komt ook in het waslabel, maar we hopen dat de drager die laat zitten vanwege de extra informatie die via de tag kan worden opgezocht. Naast informatie over het productieproces en retourinstructies voor recycling vind je hier was- en reparatie-instructies en informatie over wanneer het item is geproduceerd en gekocht.”

Hebben jullie de tags zelf ontwikkeld? 

MvB: “Nee, daarvoor werken we samen met een partner. Dergelijke tags bestaan al langer. Een merk als Louis Vuitton gebruikt het bijvoorbeeld om de authenticiteit van hun producten aan te tonen. Wij gebruiken het voor circulariteit. De tag zijn we nog aan het ontwikkelen. We werken samen met softwaremanagementpartner Seritag aan de interface en denken voor het eind van het jaar de testversie klaar te hebben. In het eerste kwartaal van 2024 willen we een eerste collectie maken met de tags.”

Willen jullie die NFC-tag ook aan andere bedrijven aanbieden als het eenmaal staat?

MvB: “We zouden andere bedrijven daar zeker mee willen helpen. Duurzaamheid is geen competitie. We praten nu al met andere bedrijven en hun feedback is waardevol. Zouden ze het kopen, wat hebben ze nodig, wat moet er anders?”
CW: “Datzelfde geldt voor ons circulaire model. Niet iedereen heeft de expertise om het zelf te doen. Daarom werken we graag samen om de impact te verhogen. We hebben bijvoorbeeld een samenwerking met het minimalistische modemerk Bonne Suits voor een circulair pak. We kunnen zelf niet het hele probleem oplossen, maar we kunnen de branche wel helpen. Ook straks met de nieuwe Europese wetgeving die recycling verplicht stelt. Er zijn nu zoveel blends van materialen met plastic, dat maakt het moeilijk recyclebaar. Dat moet anders.”

Wat was jullie motivatie om een circulair kledingmerk op te richten?

CW: “We kennen elkaar van onze studie aan het Amsterdam Fashion Institute (Amfi) en hadden altijd al een grote interesse in duurzaamheid. Grondstoffen worden schaars en we waren er al snel van overtuigd dat het anders moet in de modebranche. Na ons afstuderen ging Max aan het werk aan de productiekant en ik aan de communicatiekant van het vak.”
MvB: “Ik werkte als sustainability manager voor modemerk Filling Pieces en ontdekte hoe moeilijk het is om duurzaamheid door te voeren in de modebranche. De supply chain is complex. Maar het is niet onmogelijk. Constantin deelde deze visie en zo ontstond de ambitie om samen een circulair T-shirtlabel te starten.”

‘We kunnen niet het hele probleem oplossen, maar we kunnen de branche wel helpen’

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

MvB: “We zijn eind 2019 gaan onderzoeken of het technisch mogelijk was een circulair T-shirt te maken. De infrastructuur bleek er al te zijn, net als leveranciers van circulaire garens. In januari 2020, vlak voor corona, startten we Full Circle Clothing. Het maken van de samples duurde vanwege de pandemie wat langer, omdat de fabrieken gesloten waren. Maar uiteindelijk was dat juist een voordeel, want het zorgde ervoor dat we goed over beslissingen konden nadenken en meer tijd hadden om te testen.”

Hoe ging dat testen in zijn werk?

CW: “We vroegen zestig mensen uit ons netwerk een T-shirt te dragen. We hadden verschillende fits en kwaliteiten laten maken. Zestig procent van de dragers gaf de voorkeur aan de zwaardere kwaliteit T-shirts. Daar hebben we toen voor gekozen, ook omdat die beter te recyclen zijn. Daarnaast streven we naar een beter herbruikbare maatvoering van one-size-fits-all.”

Jullie hebben onderzocht of en hoe retourneren van de T-shirts na gebruik zou aanslaan.

MvB: “Daarvoor hebben we ook weer onze testgroep gebruikt. Hoe konden we dragers overtuigen om het T-shirt na gebruik terug te geven? Hoeveel moeite mag het kosten? Hoe hoog moet de beloning zijn? Dat bleek best een ding. Mensen zijn zo gewend aan fast fashion: als iets niet goed meer is, gooi je het weg. Hoe overtuig je ze dan om het toch in te leveren? Als het retourneren veel tijd kost of complex is, werkt het niet. Zelfs niet als mensen daarvoor tien euro korting krijgen. Dat proces moet dus makkelijk en snel zijn.”

Hoe makkelijk maken jullie het retourproces?

CW: “Alle kledingstukken zijn nu nog voorzien van een QR-code in het label met informatie over waar en hoe het is gemaakt. Daarnaast kun je zien hoe je het item kunt retourneren voor recycling. In de toekomst gaat dat via de NFC-tag. Een T-shirt van deze kwaliteit moet drie jaar meegaan, minimaal. Bedrijfskleding wordt sowieso regelmatig vernieuwd, bijvoorbeeld wanneer er een nieuw logo of andere huisstijl is. Volgend jaar zijn we drie jaar bezig, dus dan verwachten we kleding terug te gaan ontvangen. Daarover zijn we nu in gesprek met klanten. Als bedrijven een nieuwe order plaatsen en de oude kleding inleveren, krijgen ze korting.”

‘Je kunt niet alle verantwoordelijkheid bij de consument neerleggen. Het begint bij de productie’

Wat doen jullie met de geretourneerde kleding?

MvB: “We sorteren de kleding en sturen die naar onze recyclingpartners in Spanje en Tsjechië. Zij recyclen onze producten gratis, daartegenover staat dat we de circulaire garens voor een nieuwe collectie bij hen inkopen. Zodra het recyclen in Nederland mogelijk is, willen we het graag lokaal doen. Tot nu toe werken we alleen met katoen, maar we hopen ook materialen als knitwear en jersey toe te voegen zodra daar circulaire garens voor beschikbaar zijn.”

Kunnen jullie al van Full Circle leven?

CW: “In het begin freelanceten we er allebei naast, maar we werken nu fulltime voor Full Circle. Dat is heel spannend, maar ook heel cool. Als de cashflow stabiliseert, kunnen we investeren in uitbreiding van het team. We werken nu met freelancers en met stagiaires van het Amfi. Dat geeft flexibiliteit en lage kosten. Het komende anderhalf jaar willen we groeien naar een klein vast team. We willen een sterk fundament bouwen, want we kunnen niet alles zelf doen en weten.”

Wat is jullie doelstelling?

MVB: “Over drie jaar willen we een winkel hebben in Amsterdam en ook één elders in Europa. We denken op termijn ook aan wholesale. Dat willen we om het bereik en bekendheid van het merk, en daarmee de impact, te vergroten. De kosten zijn doorberekend, maar we vinden de collectie er nog niet klaar voor. Consumenten kennen het merk ook nog niet. Daarom schuiven we het door naar winter 2024-2025. Ooit zouden we ook vrouwenmode willen toevoegen, maar omdat we die expertise nu nog niet in huis hebben richten we ons eerst op mannenmode en uniseks kleding.”

Wat hebben jullie persoonlijk met duurzaamheid?

MvB: “We zijn geen vegetariërs die nooit met het vliegtuig gaan. Wij vallen in de categorie: we doen ons best. We leven slow en zijn bewust, zeker qua mode. Als brand owners voelen we de verantwoordelijkheid om het op de juiste manier te doen.”
CW: “De studie aan Amfi opende ons de ogen. Je kunt niet alle verantwoordelijkheid bij de consument neerleggen. Het begint bij de productie. We willen mensen bewust maken en aansporen het anders te doen. Omdat we zelf niet in een ‘hardcore’ duurzaam gezin zijn opgegroeid, hebben we een langzame transformatie doorgemaakt. Het ging ons altijd om iets moois, dat daarnaast niet slecht is voor het milieu. Het moet minstens zo goed of beter zijn dan het oorspronkelijke aanbod, maar dan duurzaam. We zoeken een middenweg tussen inspireren en positieve impact maken.”

‘Het is belachelijk om iets weg te gooien vanwege een scheef stiksel’

Geloven jullie in een volledig duurzame toekomst?

CW: “Alles wat je doet heeft impact. Bovendien gaat duurzaamheid de hele wereld aan. Er worden in Nederland T-shirts van negen euro verkocht, omdat het ergens anders op de wereld bijna niks kost om te maken. Ik maak me zorgen over de mode-industrie. Bronnen raken uitgeput. Fast fashion bedrijven zijn niet futureproof. Als ze zich transformeren, kunnen er dingen veranderen. Dat kan alleen niet voor diezelfde lage prijzen. We realiseren ons dat het duurzame prijsniveau niet voor iedereen toegankelijk is. Daarom hopen we dat de markt ook opent voor mensen die niet de middelen hebben om dure spullen te kopen. Bijvoorbeeld door voor lagere prijzen leftovers en items met fabrieksfouten te verkopen. Het is belachelijk om iets weg te gooien vanwege een scheef stiksel. Zo wordt duurzaamheid voor een grotere groep mensen bereikbaar.”

CV

Max van Bree (30) en Constantin Wahle (28) ontmoetten elkaar in 2018 op het Amfi en richtten in 2020 Full Circle Clothing op, waarmee ze een circulair modemerk op de markt willen brengen. Van Bree werkte als duurzaamheidscoördinator voor Filling Pieces, had een eigen streetwearlabel en is zelfstandig sustainability consultant. Wahle werkte als marketingmanager en heeft een eigen bureau voor multimediacontent en digitale strategieën. Van Bree woont in Amsterdam, is muziekliefhebber en houdt van koken. Wahle is geboren in Duitsland en opgegroeid in Canada, maar woont tegenwoordig in Amsterdam. Hij sport graag (hardlopen en crossfit) en houdt van muziek luisteren en lezen.