TOP

Gen Z: balancerend tussen microtrends en morele keuzes

Wie Shein.com bezoekt, wordt direct geconfronteerd met een digitale storm van coupons, dagaanbiedingen, kortingscodes en promoties. De aantrekkingskracht van ultra-fast fashion ligt in de snelle, goedkope mode die microtrends volgt, vaak gedreven door TikTok, en is vooral populair onder Gen Z. Maar hoe rijmt deze groep, die bekend staat als de meest milieubewuste generatie, de ecologische impact van hun consumptie met hun groene idealen en koopgedrag? Jonge consumenten delen met Textillia waarom ze kiezen voor fast fashion of juist voor een duurzamere koers.

Beeld: Canva
Tekst: Karmen Samson

Ultra fast fashion zet microtrends razendsnel om in producten die binnen enkele dagen geproduceerd, online verkocht en verstuurd kunnen worden. Shein, met naar schatting 10.000 nieuwe producten per dag, is een prominent voorbeeld. Deze snelheid wordt mogelijk gemaakt door uitbesteding aan ondoorzichtige toeleveringsketens. Zo werkt een merk als Shein met talloze kleine leveranciers, waardoor het zich kan onttrekken aan directe verantwoordelijkheid voor de arbeidsomstandigheden. Amnesty International stelt: “Te vaak worden mensen die kleding maken voor ultra fast fashion-bedrijven behandeld als een kostenpost die geminimaliseerd moet worden, zodat de kleding die ze produceren tegen spotprijzen kan worden verkocht.”

Ontgrendel dit artikel

Wil je dit artikel gratis verder lezen? Vul je e-mailadres in of log in met Google of LinkedIn en lees direct verder. Daarnaast ontvang je 3x per week de nieuwsbrief. Afmelden is eenvoudig!