
Gen Z: balancerend tussen microtrends en morele keuzes
Beeld: Canva
Tekst: Karmen Samson
Ultra fast fashion zet microtrends razendsnel om in producten die binnen enkele dagen geproduceerd, online verkocht en verstuurd kunnen worden. Shein, met naar schatting 10.000 nieuwe producten per dag, is een prominent voorbeeld. Deze snelheid wordt mogelijk gemaakt door uitbesteding aan ondoorzichtige toeleveringsketens. Zo werkt een merk als Shein met talloze kleine leveranciers, waardoor het zich kan onttrekken aan directe verantwoordelijkheid voor de arbeidsomstandigheden. Amnesty International stelt: “Te vaak worden mensen die kleding maken voor ultra fast fashion-bedrijven behandeld als een kostenpost die geminimaliseerd moet worden, zodat de kleding die ze produceren tegen spotprijzen kan worden verkocht.”
Ontgrendel dit artikel
Wil je dit artikel gratis verder lezen? Vul je e-mailadres in of log in met Google of LinkedIn en lees direct verder. Daarnaast ontvang je 3x per week de nieuwsbrief. Afmelden is eenvoudig!