TOP

Full Circle Clothing maakt duurzaamheid inzichtelijk met NFC-tag in elk kledingstuk: ‘We werken graag samen met andere merken om de impact te verhogen’

De Nederlandse start-up Full Circle Clothing heeft als doel een volledig circulair modemerk op de markt te brengen waarbij je met behulp van NFC-tags realtime inzicht krijgt in de circulaire levenscyclus van een kledingstuk. In de toekomst moet deze innovatie voor alle modemerken toegankelijk worden.

Tekst: Rosita van der Kwaak

Beeld: Full Circle Clothing

Full Circle Clothing werd in 2020 opgericht door Max van Bree en Constantin Wahle, die betrokken waren bij het opzetten van duurzaamheidsprogramma’s voor merken als Filling Pieces, Bonne Suits en Nike. Hun eigen label is gemaakt van 50% gerecycled en 50% biologisch katoen. In de toekomst hopen ze ook materialen als knitwear en jersey toe te kunnen voegen, zodra daar circulaire garens voor beschikbaar zijn. Het terugnamemodel zorgt ervoor dat de kleding na de levensduur weer kan worden gerecycled tot nieuwe kledingstukken. “De collectie is tijdloos, met goede en mooie basics”, zegt Wahle. “We ontwerpen anders dan andere merken. Door het circulaire concept worden we beperkt met materialen en kleuren. We kunnen bijvoorbeeld geen prints met zes kleuren maken. Ook de storytelling rond het merk is belangrijk. We willen mensen bewuster maken. Het gaat om kwaliteit boven kwantiteit en om slow living: meer tijd en aandacht nemen voor dingen.” 

Bedrijfskleding

Hoewel Full Circle Clothing is opgezet als modemerk, ligt de focus momenteel op bedrijfskleding. “Dat was geen vooropgezet plan, maar we werden vrij snel na de start benaderd door een bedrijf om voor hen een bedrijfskledingcollectie te maken”, vertelt Van Bree. “We zijn een start-up en hebben geen externe financiers, dus we konden die afzet goed gebruiken. Daarom verlegden we onze focus eerst naar bedrijfskleding. Bovendien is bedrijfskleding heel geschikt om re recyclen, omdat deze kleding regelmatig wordt vervangen wanneer er bijvoorbeeld een nieuw logo of nieuwe huisstijl is. Inmiddels hebben we verschillende klanten met de bedrijfskleding, zoals de TU Delft en verschillende musea. Daarnaast verkopen we ook nog steeds aan consumenten. We merken dat de lifestyle rond deze collectie ook de bedrijfskledingtak versterkt.”

NFC-tag

De collectie wordt geproduceerd in Europa en elk item wordt geleverd met een eigen Life Cycle Analysis, inclusief duurzaamheidsimpact-gegevens. Full Circle is momenteel het trackingsysteem voor deze gegevens aan het innoveren van QR-codes naar NFC-tags. De start-up ontving recent vanuit de Europese Unie een financiering om de interface voor de NFC-tags verder te ontwikkelen. “Alle kledingstukken hebben nu nog een QR-code in het label met informatie over waar en hoe het is gemaakt, maar ook hoe je het kunt retourneren voor recycling”, zegt Wahle. “Het probleem met een QR-code is dat het label vervaagt met wassen of dat mensen het label eruit knippen. De NFC-tag komt ook in het waslabel, maar omdat we daar meer specifieke informatie aan toe kunnen voegen willen we daarmee waarde toevoegen zodat mensen het label met de chip laten zitten. Je vindt er bijvoorbeeld de was-instructies en hoe je een item kunt repareren als het kapot is.”

Fit for the Future

Daarnaast ontving Full Circle als erkenning voor deze ontwikkelingen het Fit For the Future-certificaat van Vodafone Business. Dit certificaat wordt uitgereikt aan ondernemingen die een zekere fitheid en flexibiliteit hebben om uitdagingen beter aan te kunnen, waarbij het draait om het klaar zijn voor verandering, inspelen op nieuwe trends en het doorvoeren van strategische plannen op gebied van technologie. Van Bree: “Dat wij dit certificaat ontvangen betekent dat wij in en naast de mode-industrie gezien worden als onderneming die het verschil voor de toekomst maakt. De erkenning van Vodafone Business versterkt onze positie en geloofwaardigheid als start-up in de Nederlandse markt. We hopen hiermee extra klanten aan ons te kunnen binden en onze positieve impact op gebied van duurzaamheid binnen de industrie waar te maken.”

Zichtbaarheid

Praktisch gezien houdt het Fit For the Future-certificaat in dat Vodafone Business de start-up een bepaalde periode ondersteunt met PR en Full Circle heeft geholpen om via de media ons succesverhaal naar buiten te brengen. “Wij hebben zelf nog niet de middelen om via PR de zichtbaarheid van Full Circle Clothing te vergroten. In samenwerking met Vodafone Business hebben we zo goed mogelijk geprobeerd onze ontwikkelingen op papier te zetten, zodat we anderen in de modebranche kunnen inspireren. We hopen zo een positieve verandering op het gebied van duurzaamheid aan te wakkeren,” zegt Wahle.

Samenwerking

Met de ontwikkeling van de koppeling tussen een interface en NFC-tags in de kleding loopt Full Circle Clothing vooruit op de Green Deal wetgeving voor 2030. Als onderdeel hiervan verplicht de Europese Commissie dat ieder product voorzien is van een digitaal productpaspoort met informatie over de duurzaamheidskenmerken. In de toekomst zien Wahle en Van Bree kansen om de innovatieve NFC-tag ook door andere bedrijven te laten implementeren. “Duurzaamheid is geen competitie. We moeten elkaar helpen en informatie uitwisselen”, zegt Van Bree. “Datzelfde geldt voor ons circulaire model”, voegt Wahle daaraan toe. “Niet iedereen heeft de expertise om het zelf te doen. Daarom werken we graag samen om de impact te verhogen. We hebben bijvoorbeeld al een samenwerking met Bonne Suits voor een circulair pak. We kunnen zelf niet het hele probleem oplossen, maar we kunnen de branche wel helpen.”