TOP

Fashion for Good museum lanceert educatieve lesprogramma’s, Maison Margiela lanceert eerste Web3-verzamelobject, Omzetstijging van 17%  bij Prada Group in 2023

Fashion for Good museum lanceert educatieve lesprogramma's, Maison Margiela lanceert eerste Web3-verzamelobject samen met The Fabricant, en een omzetstijging van 17% bij Prada Group in boekjaar 2023. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 8 maart.

Beeld: Fashion for Good museum, Elzo Bonam

Fashion for Good museum lanceert educatieve lesprogramma’s

Vandaag lanceert het Fashion for Good Museum twee educatieve lesprogramma’s voor het MBO- en HBO-onderwijs: het Circulaire Mode Programma en Klaslokaal van de toekomst: de verhalen achter katoen. Deze lesprogramma’s richten zich op duurzame mode, circulariteit en de complexiteit rondom katoen. Ze zijn gratis beschikbaar op de website van het museum. De programma’s zijn als toolkits ontworpen om docenten te ondersteunen bij het uitbreiden van hun duurzaamheidsvaardigheden en hen de kennis en het vertrouwen te geven om les te geven over complexe vraagstukken. Ze bevatten interactieve lesmaterialen zoals video’s, podcasts en werkbladen, en zijn gericht op het klaslokaal van de toekomst.

Maison Margiela lanceert eerste Web3-verzamelobject samen met The Fabricant

Het Parijse haute couture modehuis Maison Margiela zet binnenkort de eerste stap in de Metaverse, laat Fashion United weten. Het populaire Tabi-schoen van het modehuis – de schoen met gespleten tenen – wordt een modieuze verzamelobject: de MetaTabi-schoen. Dit project is een samenwerking tussen Maison Margiela en het digitale modehuis The Fabricant, ondersteund door Brave Virtual Xperiences (BVX) en Aura Blockchain Consortium.

The Fabricant heeft twee soorten MetaTabi NFT’s gecreëerd. Deze zullen beperkt beschikbaar zijn: van de schoen in het wit zijn er slechts 15 stuks en de zwartgekleurde 1500 stuks. De eigenaren zullen een aantal digitale, fysieke en mixed-reality voordelen krijgen. De exclusieve collectie wordt eind maart 2024 gelanceerd op het platform van The Fabricant, dat gebruikmaakt van het Multi Token Minter smart contract van Aura Blockchain Consortium in Web3. De reguliere verkoop start op 27 maart. 

Omzetstijging van 17 procent bij Prada Group in boekjaar 2023

Prada Group heeft in het boekjaar 2023 een omzetstijging van 17 procent genoteerd. Zowel het merk Prada als Miu Miu waren populair, volgens het financiële verslag.

Dankzij de populariteit van de merken werd een omzet behaald van 4,7 miljard euro. Modemerk Miu Miu kwam tijdens het boekjaar voor het eerst op nummer 1 van de Lyst Index te staan, boven zus Prada. Daarbij werd er nog een opvallende trend gezet door Miu Miu: de no pants trend. Prada versloeg Miu Miu op de Lyst Index, want tijdens het vierde kwartaal stond Prada weer op nummer 1. Niet alleen de omzet schoot omhoog tijdens het boekjaar, ook het netto inkomen van de groep liet een stijging zien. Het netto inkomen kwam neer op 671 miljoen euro dankzij een toename van 44 procent.

Victoria’s Secret & Co. ziet winst teruglopen

Victoria’s Secret & Co. heeft de resultaten zien teruglopen in het boekjaar 2023. De omzet liep licht terug, maar het netto inkomen verdampte grotendeels, blijkt uit een financiële update. De omzet van het bedrijf komt voor het boekjaar neer op 6,1 miljard dollar, zo’n 5,6 miljard euro. Dit niveau werd bereikt door een lichte daling van 3 procent in vergelijking met een jaar eerder.

Het netto inkomen daalde echter veel harder. Het kerncijfer ligt 69 procent lager dan een jaar eerder. Door de afname komt het netto inkomen uit op 109 miljoen dollar voor het volledige financiële jaar. Het is het tweede jaar op een rij dat Victoria’s Secret & Co. het netto inkomen ziet halveren. CEO Martin Waters geeft in het financiële statement aan dat het bedrijf zich focust op het recent gepresenteerde strategische plan. Dit plan bestaat uit drie pijlers: de kern versnellen, groei ontketenen en de basis transformeren.