TOP

Even Afrekenen: Gurus in Utrecht [interview]*

De Utrechtse modewinkel Gurus vaart al bijna tien jaar een redelijk steady eigen koers. Toch zitten de eigenaars niet stil en blijven ze volop ondernemen. “Dat houdt ons creatief en net even anders.”

Nu zelfstandige modezaken uit de grote winkelstraten verdwijnen, ontstaan er als vanzelf steeds vaker nieuwe hotspots op voormalige B-locaties. Zoals in de Utrechtse Twijnstraat, in het museumkwartier. Daar vind je een diversiteit aan specialistische pareltjes. Vrouwenmodewinkel Gurus is er al bijna tien jaar gevestigd en de eigenaren, Meijke Jetten en Antar Singh, voelen zich helemaal op hun plaats. “Mensen komen hier voor de persoonlijke aandacht en mooie producten”, vertelt Jetten. “En het wordt hier alleen maar leuker. Volgend jaar opent dichtbij een nieuw trein- en busstation en er zijn plannen om deze straat autoluwer te krijgen, de stoepen te verbreden en meer terrassen te maken. Dit zal de bezoekersstroom ten goede komen.”

Gurus

Minimalistische opzet

Gurus past goed in dit plaatje. De zorgvuldig geselecteerde collecties van onder andere Aaiko, Alchemist en Dante6 zijn met veel zorg gepresenteerd in de lichte pijpenla. Kledingstukken hangen aan stalen rekken, leren tassen van de Utrechtse ontwerper Frrry en frontpresentaties van bloezen aan enkele buizen. De massief houten balk in het midden van de ruimte leent zich regelmatig voor het presenteren van accessoires. Een aantal jaren terug was de winkel veel voller en kleurrijker, met onder meer presentatietafels, gekleurde gordijnen voor de pashokjes en een bruine houten vloer, maar Jetten is ervan overtuigd dat een meer minimalistische opzet beter past bij haar aanbod. “Op deze manier komen de bijzondere kledingstukken veel beter tot hun recht”, verklaart ze. “Ook omzettechnisch is het effect, hoewel niet nauwkeurig meetbaar, zeker niet slecht. Mijn klanten waarderen het en we krijgen regelmatig positieve feedback dat ze deze sobere inrichting veel fijner vinden dan volle zaken. Zelfs in de uitverkoopperiode en de tussenperiode daarna proberen we de rust in het winkelbeeld te bewaren door kledingstukken goed te blijven combineren en presenteren.”

Gurus

Tijdloos en eigen

Het zijn niet de gemakkelijkste tijden voor modeondernemers, maar desondanks is er nog steeds een markt voor verrassende producten en mooie kwaliteiten, merkt Jetten. Sinds de start kiest ze steevast voor natuurlijke materialen als katoen, zijde, wol en soepel leer. In slecht weer is het aanlokkelijk om het assortiment iets te ‘downgraden’ met goedkopere collecties (en materialen), maar Jetten doet die concessie bewust niet. “Mijn – veelal vaste – klanten vinden het fijn dat ze bij ons altijd terechtkunnen voor goede kwaliteit, iets wat ze bijvoorbeeld bij sommige andere winkels in de grote winkelstraat niet altijd vinden. We zijn graag bijzonder en vernieuwend, maar tegelijkertijd ook tijdloos en eigen. Zo zoeken we altijd naar vrouwelijke mode met een trendy twist, maar altijd in natuurlijke, gedekte kleuren, die langer dan één seizoen blijven boeien. Dat is duidelijk onze signatuur.”

Gurus

Net even anders

In het bijna 10-jarige bestaan van haar vrouwenmodezaak heeft Jetten zich niet alleen daarmee beziggehouden. Zo runde ze zo’n zes jaar geleden ook Gurus Natural, een concept met duurzame mode. De zoektocht naar milieu- en productievriendelijke kleding bleek uiteindelijk te beperkend qua stijl. Tot afgelopen september had Gurus in de Utrechtse binnenstad een tweede vestiging met mannenmode, maar deze winkel gaat onder leiding van partner Singh door als Genesis, met vooruitstrevende mannenmode. Jetten blijft de drijvende kracht achter Gurus en haar eigen Gurus-collectie die ze sinds vijf jaar in kleine oplages in India produceert. “Ik heb geen modeopleiding gevolgd, maar ik vind het geweldig om ons assortiment aan te vullen met onze eigen zijden bloezen of wollen jassen. Dat houdt ons creatief en net even anders.”

Bongemiddelde in de week van 12 t/m 18 januari 2015: €200,- 

Top 3 Bestsellers in de week van 12 t/m 18 januari 2015

1Aaiko

2Dante6

3MByM

Merkenpakket: Aaiko, Alchemist, Cigno Nero, Frrry, Great Plains, Gurus, Inti Knitwear, Kiss & Tell, Knit-Ted, MbyM, People Tree, Petra Reijrink, Second Day en S’Nob

Gurus 

Dit artikel komt uit Textilia 1 van 2015, de vrouwenmodespecial. Altijd als eerste de printartikelen lezen? Neem dan een abonnement op Textilia.