TOP

E-mailmarketing: tips & tricks

Tijdens de Multichannel Conference in de Jaarbeurs in Utrecht wordt naast zaken als webcare, sociale media en websites ook veel aandacht besteed aan e-mailmarketing. Textilia noteerde de belangrijkste tips en adviezen.

Hoewel termen als “online shopping experience” en “sociale media strategieën” je om de oren vliegen mag de effectiviteit van e-mailmarketing zeker niet onderschat worden, aldus Marc Borgers van e-mailmarketingbureau Borgers & Straathof. Ook stelt Borgers tijdens zijn sessie “E-mailmarketing Best Practices anno 2014” dat je niet moet schrikken als 40% van de nieuwsbriefontvangers je mails een half jaar lang niet opent, ze worden immers iedere keer wel herinnerd aan het bestaan van uw merk.

Aan de slag

Wouter Wensing van ISM eCompany uit hoe je zoveel mogelijk klanten voor je adressenbestand kan werven. Simpel gezegd: maak inschrijven zo makkelijk mogelijk. Plaats een inschrijfbutton prominent op je website of leg een tablet bij de kassa zodat klanten zich direct kunnen aanmelden. Ook ouderwetse briefjes waarop klanten hun e-mailadres kunnen achterlaten werken prima. Daarnaast werkt het geven van een inschrijfkorting erg goed en sla je daarmee drie vliegen in één klap: een inschrijving, een grote kans op een volgende aankoop en je hebt er een terugkerende klant bij.

Openen en doorklikken

De onderwerpregel van je mailing bepaalt of de klant de mail wel of niet opent. Probeer eens een vraag te formuleren of maak gebruik van geografische informatie zoals uw plaatsnaam. Verder geldt hier: hoe korter, hoe beter. Wensing gaat altijd uit van maximaal 50 leestekens. Denk ook aan een afmeldknop en overweeg of je niet de zin “Voeg [e-mailadres] toe aan uw adresboek om al onze mailings correct te ontvangen” wil toevoegen, dit in verband met spamfilters. “Liever 50 uitschrijvingen dan één spamklacht”, aldus Wouter Wensing.

Om zo veel mogelijk te bereiken met je mailing of nieuwsbrief is het van belang dat er een duidelijke call-to-action is in de mailing. Zorg er dus voor dat er in het begin van uw mailing al duidelijk is wat je de klant wil vertellen of wat je aanbiedt. Door duidelijke buttons te gebruiken kan de klant meteen doorklikken naar uw website of webshop. In het onderste deel (onder de vouw) van uw mailing kan je ondersteunende informatie plaatsen, maar zorg er voor dat de belangrijkste informatie bovenaan staat.

Verzamel doelgroepinformatie en personalisatie

Borgers: “Relevantie is de grootste uitdaging. Wat wil de klant lezen?” Het is geen schande om de klant hier eens naar te vragen in de winkel of om een korte enquête te verspreiden. Cool blue stuurt bijvoorbeeld iedere nieuwe aanmelding een mail met de vraag om zich even voor te stellen, zo kun je de mails relevanter maken en aanpassen op de interesses van de klant. Denk hierbij aan mannen- of vrouwenmode, kinder- of bijvoorbeeld sportkleding. Volgens Wensing van ISM eCompany werkt het ook hier weer goed om er incentive, zoals korting, tegenover te stellen.

Na het verzamelen van interesses en demografische en geografische gegevens kun je mailings aanpassen op verschillende doelgroepen. Ook zijn er tal van e-mailprogramma’s waarbij je kan instellen dat de klant persoonlijk wordt aangesproken of een speciale actiemail krijgt op zijn of haar verjaardag.

Achtergelaten winkelwagen

Als ultieme tip om conversie te verhogen kaart Wensing de achtergelaten winkelwagen aan. Een groot percentage webshoppers zal toch overgaan tot aankoop wanneer ze een mail krijgen over een niet afgeronde bestelling. Doe dit echter wel direct na het verlaten van de webshop; een servicemail is legaal, ongevraagd benaderen niet. 

 “Always be testing”

Tot slot geeft Wensing mee altijd te blijven testen. Speel met onderwerpregels, verzendtijden, aanspreekvormen en inhoud. Door onder andere open- en doorklikratio’s te registreren zal uiteindelijk blijken wat het beste werkt!

 Altijd op de hoogte blijven van al het nieuws over ondernemen?
 Schrijf je dan in voor de wekelijkse nieuwsbrief! 
     inschrijven2-icoon