TOP

Duurzaamheid in de modebranche: gooi die steen in de vijver! [column]


Zoals we inmiddels allemaal weten is de mode-industrie op vele vlakken uit balans. We letten niet op het milieu, de mensen die in de industrie werken en hoe we met onze kleding omgaan. Economische belangen en korte-termijn visie krijgen prioriteit. Wauw, dat doet pijn als je de hele dag bezig bent om de mooiste collecties te ontwerpen, produceren en verkopen. De voorkant laat mooie mode zien terwijl de achterkant, de productie van kleding, vaak vergeten wordt. Geen wonder dat het gevoel van onbehagen groeit. Tijd om de balans te herstellen. Lees de column van Joan den Exter.

“Maar het systeem is zo complex en de problemen zo groots, hoe kan ik als kleine ondernemer het verschil maken?”. Dit hoor ik, als MVO-consultant, vaak wanneer ik met modebedrijven praat. Helaas klopt het en we hebben ook zeker nog niet alle antwoorden. Toch is het van groot belang dat we gaan beginnen. Iedereen is onderdeel van het systeem en kan actie ondernemen, hoe klein ook. Dit geldt ook voor de retailer en ook voor de consument.

“Maar waar begin ik en hoe moet ik dit aanpakken?” Ga er eens voor zitten en vraag jezelf af wat duurzaam ondernemen voor jou betekent en waarom je hiermee aan de slag wilt gaan. Als je het integreert in je visie of missie wordt het ook echt een onderdeel van jouw concept en daarmee geloofwaardig voor de buitenwereld. Kijk vervolgens wat jouw positie is in de keten. Met wie werk je rechtstreeks samen of wie zou je kunnen inspireren? Zijn dat de modemerken, de consument of de fabrikant?

Ga met hen in gesprek en bespreek wat jij zo belangrijk vind aan duurzaamheid en hoe je samen kunt werken aan verbeteringen. Of onderzoek wat zij vinden dat jij als retailer kunt aanpakken. Maak een plan en werk alle stappen uit. Dit kost tijd maar dan weet je ook wat je te doen hebt en hoe je dat gaat doen. Evalueer wat werkt en wat niet en verdiep je in de de laatste ontwikkelingen.

Op deze manier heb jij als retailer een antwoord op de steeds grotere vraag van de consument naar duurzamere producten en meer transparantie. Als expert kan je hen helpen om een bewustere keuze te maken. Jij hebt immers het voorwerk gedaan door je in dit onderwerp te verdiepen. Als voorloper kan dit een positieve invloed hebben op je imago. Ga ook de dialoog aan met je eigen klant. Betrek hen bij je duurzaamheidsreis en geef ze hiermee een extra reden om bij jou te kopen. Leer van en stimuleer elkaar.

Ga op zoek naar merken die open staan voor duurzaamheid. Commitment kan leiden tot een betere samenwerking en verbinding. Dit kan meer efficiency en een beter economisch resultaat opleveren. Werk samen in openheid en vertrouwen, zodat 1+1=3 wordt. Dit duurzaamheidsproces brengt veel nieuwe inspiratie en ideeën voor een nieuwe werkwijze of markten en producten.

Een innovatief businessplan kan niet meer zonder verantwoord ondernemen. Inspireer je ketenpartners zodat de balans hersteld wordt. En realiseer samen een gezonde groei en winst met aandacht voor de aarde en de mens. Als verantwoord ondernemen het ‘nieuwe normaal’ wordt ben jij voorbereid op deze transitie. Hierdoor blijft jouw bedrijf op lange termijn relevant.

 


Over Joan den Exter | MVO-consultant

Joan den Exter is sinds 35 jaar werkzaam in de mode-industrie. Als ceo van kinderkledingmerk Muy Malo en inkoper van grote moderetailers heeft zij met de voeten in de mode-klei gestaan en kent ze de mode-industrie van binnen en van buiten. Afgelopen jaar heeft zij de opleiding CSR & Sustainability aan de ESAA in Rotterdam afgerond.

Op dit moment adviseert Den Exter als CSR-expert en Fashion Consultant modebedrijven hoe zij kunnen transformeren naar een bedrijf met een duurzame werkwijze en een gezonde groei en winst. Daarnaast geeft zij presentaties waarin ze laat zien hoe de mode-industrie werkt, waarom de balans is doorgeslagen én waar de oplossingen liggen.